۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
ماه کامل را رصد کنید

سه‌شنبه -دهم مرداد- ماه به فاز کامل خواهد رسید و در نزدیک‌ترین فاصله از زمین قرار می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سه‌شنبه -دهم مرداد- ماه به فاز کامل خواهد رسید. در این زمان، بیشتر شب قابل مشاهده است، حوالی غروب خورشید طلوع می‌کند و حوالی سحر نیز غروب می‌کند. تقریباً در همان زمانی که ماه به فاز کامل می‌رسد، مدار بیضی شکل آن نیز در نزدیک‌ترین فاصله از زمین قرار خواهد گرفت که به آن حضیض گفته می‌‎شود.

بیشتر بخوانید: تقویم نجومی مردادماه ۱۴۰۲+ دانلود جدول

فاصله ماه از زمین متفاوت است، زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی شکل است. همانطور که ماه این مسیر بیضی شکل را طی می‌کند، فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶۵۰۰ کیلومتر در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به زمین) و ۴۰۶۷۰۰ کیلومتر در اوج (دورترین فاصله از زمین) متغیر است. اندازه زاویه‌ای آن نیز با همین فاکتور بین ۲۹.۵ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متغیر است. زمانی که ماه کامل با حضیض در یک زمان رخ می‌دهد، درخشان‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد.

ممکن است تصور کنید ماه در زمان طلوع و غروب بسیار بزرگ‌تر و نزدیکتر است که در واقع چنین نیست و این خطای دید است که ماه هنگام نزدیک شدن به افق بسیار بزرگ‌تر از آنچه که واقعاً است به نظر می‌رسد؛ این مسئله توهم ماه نامیده می‌شود و چیزی بیش از یک خطای دید نیست.

هر عکسی نشان می‌دهد که ماه دقیقاً همان اندازه است؛ صرف نظر از اینکه در افق ظاهر شود یا مستقیماً بالای سر باشد. دلیل اینکه ما این توهم بصری را درک می‌کنیم بحث داغی است. این نوع خطای دید در مورد خورشید و صورت‌های فلکی نیز وجود دارد. دلیل این خطای دید هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما از آن‌جا که ماه زمانی که نزدیک به افق است در میان ساختمان‌ها و درختان دیده می‌شود مقایسه اندازه آن با این المان‌های زمینی آن را به چشم ما بزرگ‌تر نمایان می‌کند تا وقتی که ماه بر فراز آسمان است و مغز ما معیار مقایسه اندازه دیگری برای آن به‌کار می‌برد.

کد خبر 677014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.