سال گذشته ۱۰۰ درصد نیاز خونی کشور تامین شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ۱۶ سال اهدای خون صد درصد داوطلبانه در کشور گفت: در سال گذشته صد درصد نیاز خونی کشور تأمین شد و ذخایر نیز افزایش یافت.

به گزارش ایمنا و به نقل از وبدا، بهرام عین‌اللهی در مراسم روز ملی انتقال خون که در مرکز همایش‌های بین‌المللی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: در کرونا یکی از دلایل اصلی ما در مهار بیماری و ورود واکسن، معاون اول رئیس جمهور بود.

وی افزود: از هر سه نفر، یک نفر در طول زندگی خود به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارد که یعنی سالانه سه تا ۳.۵ میلیون نفر به خون نیاز دارند، در حوزه پزشکی روش‌های درمانی متفاوتی وجود دارد اما خون جایگاه ویژه خود را دارد.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت رخ داده است، تصریح کرد: این موضوعی است که تمام سازمان‌های جهانی نیز به آن اقرار می‌کنند و ما در منطقه حرف اول را در حوزه سلامت می‌زنیم و این حوزه را یکپارچه می‌بینیم، یکی از اتفاقات خوب کشور ما بحث ادغام بود که آموزش، بهداشت و درمان همه در کنار یکدیگر قرار گرفتند و امروز می‌توان گفت بانک خون ما علمی و دانشگاهی است که از دستاوردهای علمی در آن استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: در کشور ما با وجود مردم فداکار، اهدای خون نمادی از ایثارگری است که در شب‌های قدر و ماه محرم این ایثار به بالاترین حد خود می‌رسد، ما در ایران فروش خون نداریم و خون به نیازمندان آن، رایگان اهدا می‌شود. حدود ۱۶ سال است که اهدای خون ما به صورت کامل داوطلبانه است و دیگر چیزی به عنوان خون مُعَوَض (اهدای خون بستگان بیمار در ازای ارائه خون به خود بیمار) نداریم و این یک افتخار است.

عین‌اللهی گفت: سازمان انتقال خون در دوره دفاع مقدس رشد چشمگیری داشت و جهش یافتیم، از نظر سازمان‌های بین‌المللی، سازمان انتقال خون ایران در منطقه مرجع است که آموزش گروه G۵ نیز انجام می‌شود. از سوی انجمن آسیایی طب انتقال خون هم به عنوان مرجع ممتاز شناخته شده‌ایم؛ رشد علمی انتقال خون با رشد آزمایشگاه مولکولی هم راستا بوده است.

وی با اشاره به سفر به کوبا ادامه داد: در بحث بایوتکنولوژی ما از کوبایی‌ها استفاده می‌کنیم، اما در آزمایش‌های مولکولی جمهوری اسلامی ایران بالاتر است. با رونمایی‌های جدید امروز موفقیت‌های این بخش به ویژه در پیوندهای سلولی افزایش پیدا می‌کند.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم خروج از وضعیت خام فروشی پلاسمای خون، تصریح کرد: فعالیتی در این زمینه آغاز شده است و امیدواریم حمایت شویم. اکنون مجبور به ارسال پلاسما به خارج از کشور هستیم که بعد فرآورده را وارد کنیم و باید این فرآیند اصلاح شود؛ چون اکنون IVIG در بسیاری از بیماری‌های ایمنی مورد نیاز است و باید بتوانیم خودمان آن را در حجم بالا تولید کنیم.

وی تاکید کرد: در سال گذشته صد درصد نیاز خونی کشور تأمین شد و ذخایرمان نیز افزایش یافت، سردخانه‌هایی نیز در اراک و قزوین ایجاد شد و در اکثر استان‌ها مراکز را ارتقا دادیم.

کد خبر 676874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.