ضرورت مبارزه با جرایم اقتصادی کلان و احتکار

فرمانده کل انتظامی کشور مبارزه با جرایم اقتصادی کلان، کشف هوشمند اموال قاچاق و مقابله جدی با احتکار را مورد تاکید قرار داد و گفت: سال ۱۴۰۲ سال سختی برای قاچاقچیان خواهد بود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار احمدرضا رادان در اولین همایش کشوری پلیس گمرک با اشاره به اهمیت برگزاری همایش کشوری پلیس گمرک اظهار کرد: اثر پلیس امنیت اقتصادی و پلیس گمرک در چرخه مقابله با پدیده زشت و شوم قاچاق کالا خودش را نمایان می‌کند و باید در آینده نزدیک این تأثیرگذاری را نه تنها نمایان بلکه به رخ بکشاند؛ ریل‌گذاری‌ها، جهت‌گیری‌ها و ترسیم از آینده‌ای که توسط پلیس امنیت اقتصادی صورت گرفته، حکایت از این دارد که در آینده نزدیک به اهداف مدنظر در این حوزه خواهیم رسید.

وی افزود: زمانی که از امنیت اقتصادی صحبت می‌شود، وظایف و مأموریت‌های شما نیز دو چندان می‌شود، پلیس امنیت اقتصادی صرفاً "مبارزه‌گر" و "مقابله‌گر" نیست، بلکه پلیسی است که در ابتدای امر ضرورت دارد حامی، مدافع حقوق تولیدکنندگان و صادرکنندگان همچنین صاحبان سرمایه‌های درست و واقعی باشد.

فرمانده کل انتظامی کشور تصریح کرد: مهم است که تولید کننده یا صادرکننده در پیچ و خم‌های اداری و تشریفاتی و قانون‌های دست‌وپاگیر قرار نگیرد، اینجا است که می‌توان به نقش مهم و تأثیرگذار پلیس امنیت اقتصادی اشاره کرد؛ بنابراین یکی از وظایف و مأموریت‌های شما در سال ۱۴۰۲ این است که از این افراد حمایت کنید و اجازه ندهید، حذف شوند.

وی گفت: در این حالت است که پلیس امنیت اقتصادی می‌تواند خود را به رخ تولیدکنندگان، صادرکنندگان، صاحبان سرمایه و کارآفرینان بکشاند؛ در این مهم پلیس امنیت اقتصادی باید به این افراد ثابت کند که حرف‌های آن‌ها را می‌شنود و در راستای حل مشکلات آن‌ها قدم‌های جدی بر می‌دارد و این‌گونه است که امنیت از جنس اقتصاد حاصل می‌شود.

سردار رادان با اشاره به جنبش علمی و پژوهشگرانه در حوزه امنیت اقتصادی تاکید کرد: در "امنیت اقتصاد" علاوه‌بر حال، باید به آینده دور و نزدیک نیز نگاه داشته باشید که به دنبال این امر جنس کار شما تحلیلی می‌شود و در ادامه آن واقع‌نگر می‌شوید و آینده را می‌توانید تشخیص دهید و برای راه رفع مشکلات نیز پیشنهادهای خود را ارائه می‌دهید؛ در نتیجه شما یک مطالبه‌گر علمی برای رفع مشکلات احتمالی آتی می‌شوید.

وی با تاکید بر اینکه جنس پلیس امنیت اقتصادی "جهادی"، "نهادی" و "همه‌جانبه" است، اضافه کرد: پلیس امنیت اقتصادی به صورت دائم باید در حال رصد باشد، پیش‌بینی کند و هشدار دهد و تا زمانی که فعلی انجام نشده است، پیشگیری کند، در این صورت است که می‌تواند به تولیدکنندگان و صاحبان سرمایه کمک کند.

فرمانده کل انتظامی کشور با اشاره به افق‌های جدید پلیس امنیت اقتصادی در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: بدترین شکل ممکن در موضوع اقتصاد "احتکار" است، عده‌ای به دنبال ایجاد ناامنی اقتصادی هستند و با احتکار این ناامیدی را دوچندان می‌کنند که ضرورت دارد پلیس امنیت اقتصادی در این حوزه با انجام اقدامات مهم از جمله کشف، شناسایی و مقابله قدم‌های جدی و اثرگذار بردارد.

افزایش کشفیات در سال ۱۴۰۲

وی افزود: یکی دیگر از موضوعات مهم در حوزه "امنیت اقتصاد" برخورد با خودروهای شوتی است که باید با یک روش علمی، متقن و حساب شده در این رابطه قدم بردارید؛ از سویی کشف هوشمند اموال قاچاق از دیگر مواردی است که می‌توانید با ارتقای اشراف اطلاعاتی، تعامل و هم‌افزایی و به‌روزرسانی تجهیزات اقدام چشمگیری در این راستا انجام دهید.

سردار رادان با اشاره به افزایش کشفیات در چهار ماهه سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: اقدامات خوبی در حوزه کشفیات در پلیس امنیت اقتصادی انجام شده است، اما این مقدار کافی نیست و باید بیش از پیش تلاش کنید.

وی اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم این است که برای افزایش کشفیات باید به سمت دانه درشت‌ها و کلان‌ها برویم و موضوعات خرد را کنار بگذاریم؛ برخی از قاچاق‌ها حاصل یک فرآیند بد است (مثل قاچاق سوخت) که آن فرآیندها باید اصلاح شود و این مهم با اشراف اطلاعاتی بالا ممکن است.

فرمانده کل انتظامی کشور تاکید کرد: ضرورت دارد برای پیشبرد و محقق شدن اهداف از هوشمندسازی، به‌روز بودن تجهیزات، افراد حرفه‌ای و متخصص و آموزش‌های مستمر بهره ببریم.

وی با اشاره به مبارزه با جرایم اقتصادی کلان گفت: مبارزه با جرایم اقتصادی کلان به ویژه کالای قاچاق در مبادی رسمی و غیررسمی در تمام نقاط کشور (از جنس سازمان‌یافته و کلان) جزو اولویت‌های مأموریت‌های فراجا است؛ ضرورت دارد پلیس گمرک اقدامات پیشگیرانه را قبل از اقدامات مقابله‌ای انجام دهد.

سردار رادان با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ سال سختی برای قاچاقچیان خواهد بود، افزود: در این مهم نیازمند حمایت‌های مسئولان مربوطه هستیم، البته با تلاش‌ها و فعالیت‌های پلیس امنیت اقتصادی و با هدایت‌های سردار رحیمی آینده خوبی در این پلیس رقم خواهد خورد؛ کار شما برخورد با توطئه‌گران امنیت اقتصادی و افرادی است که می‌خواهند به امنیت مردم خدشه وارد کنند، با دستان پرتوان و برنامه‌ریزی‌های اصولی در پلیس امنیت اقتصادی شاهد اتفاقات خوب خواهیم بود.

اجرای تدابیر ابلاغی اولویت پلیس امنیت اقتصادی

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در این همایش نیز به ارائه گزارش از اقدامات انجام شده این پلیس در سال ۱۴۰۲ پرداخت و اظهار کرد: اولویت کاری پلیس امنیت اقتصادی فراجا، اهتمام به تدابیر ابلاغی سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور است و در این مسیر با تمام توان، برنامه‌ریزی دقیق و ریل‌گذاری قدم برداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ سال جهش پلیس امنیت اقتصادی است، افزود: امسال با حرکت جهادی، نهادی و همه‌جانبه در راستای محقق شدن اهداف قدم برداشته‌ایم و سال سختی را برای قاچاقچیان رقم خواهیم زد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه هدف ما ایجاد تعامل، هم‌افزایی و همدلی است، خاطرنشان کرد: با این سه مهم اقدامات جدی در برخورد با قاچاق کلان و سازمان‌یافته و مفاسد اقتصادی خواهیم داشت.

کد خبر 676854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.