قیمت گاز تغییر نکرده است / افزایش دامنه مصرف در تعرفه‌های جدید

در آیین‌نامه جدید تعرفه گازبها مصوب امسال، هیچ افزایش تعرفه‌ای در قبوض گاز نسبت به آیین‌نامه قبلی وجود نداشته‌ و تنها تفاوت در این است که پلکان‌های مصرف به جای ۷۵ مترمکعبی، ۱۰۰ مترمکعبی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شرکت ملی گاز ایران روز جمعه، ششم مردادماه تعرفه گازبهای مصوب امسال را طبق قانون بودجه کل کشور ابلاغ کرد.

بر این اساس تعرفه هر پله در دوره سرد سال دقیقاً مشابه تعرفه‌های ابلاغی سال ۱۴۰۱ است و صرفاً الگوی مصرف بر اساس آخرین اطلاعات مصرف و شرایط آب و هوایی کشور و با هدف کاهش هزینه خانوارها تغییر یافته است. الگوی مصرف متناسب با مناطق جغرافیایی و اقلیم آب و هوایی شهرهای کشور تعیین شده است و مشترکان در شهرهای مختلف طبق وضعیت آب و هوایی محل مصرف از الگوهای متفاوتی برخوردار هستند.

در تعرفه‌های ابلاغی مانند سال‌های گذشته تعرفه مشترکان کم‌مصرف (سه پله ابتدایی) هیچ تغییری نکرده است و صرفاً تعرفه مشترکان پرمصرف مانند سال ۱۴۰۱ در هر پله تعیین شده است، همچنین به منظور تشویق مشترکان به صرفه‌جویی و استفاده از راهکارهای بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی، تعرفه پله‌های ۱۱ و ۱۲ (مشترکان بسیار پرمصرف)، به ترتیب ۵۰ و ۶۰ هزار ریال است.

گازبهای افراد زیر پوشش سازمان‌های حمایتی در دوره سرد و گرم سال تا سقف مصارف پله سه آن‌ها رایگان است و تنها گازبهای مصارف مازاد بر پله سه را پرداخت خواهند کرد. همچنین مشوق‌هایی برای تشویق مشترکان به صرفه‌جویی در بازه شانزدهم آذر تا پانزدهم اسفندماه در نظر گرفته شده است.

بر این اساس، در صورت کاهش حداقل ۱۰ درصدی مصارف خانگی به نسبت دوره مشابه سال ۱۴۰۱، به ازای هر متر صرفه‌جویی مبلغی معادل پنج برابر هزینه فرآورش، انتقال و توزیع به مشترک پرداخت خواهد شد. این مبلغ تا سقف ۳۵ درصد صرفه‌جویی قابل پرداخت خواهد بود.

مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه تعرفه‌های جدید گازبها، بدون تغییر و همراه با افزایش دامنه مصرف است، اظهار کرد: بر اساس جز یک بند «ز» و بند «ل» تبصره ۱۵ قانون بودجه، باید هم الگوی مصرف مجدد بررسی و هم تعرفه‌های گاز برای پلکان‌های مختلف تعیین می‌شد.

وی ادامه داد: با همکاری که با کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی دولت داشتیم، پیشنهادها به دولت ارائه، مصوبه اخذ و آئین‌نامه جدید تعرفه‌ها اعلام عمومی شد.

به گفته مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تعرفه‌های جدید گازبها، بدون تغییر و همراه با افزایش دامنه مصرف است، برای هر اقلیم از ۵ اقلیم، سقف مصرف مشخص شده که در آئین‌نامه قبلی، این تعیین الگوی مصرف به شفافیتی که در آئین‌نامه جدید وجود دارد، نبوده است.

رحمانی تصریح کرد: در آئین‌نامه جدید، بحث پاداش خوش‌مصرفی، هم برای بخش خانگی و هم بخش‌های غیرخانگی، از جمله صنایع و مشترکان عمده در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص جریمه پرمصرفی نیز اظهار کرد: جریمه پرمصرفی همان پلکان‌های ۱۱ و ۱۲ خواهد بود که تعرفه‌های نهایی از آن‌ها اخذ می‌شود.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران افزود: الگوی مصرف به‌این گونه است که در سه پلکان اول، مشترکان کم‌مصرف قرار دارند، پلکان بعدی به ترتیب مصرف متوسط، پرمصرف و بسیار پرمصرف خواهند بود که برای بسیار پرمصرف‌ها، قیمت ۶,۰۰۰ تومان به ازای هر مترمکعب امسال، اجرا خواهد شد.

رحمانی با بیان این‌که قریب به ۷۰ درصد مشترکان، الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، گفت: تعداد مشترکان بسیار پرمصرف که بیش از سه برابر الگو، مصرف گاز دارند، تنها کمتر از یک درصد مشترکان است.

کد خبر 676778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.