شناسایی ۱۵۰ بیمار مبتلا به هپاتیت B و C در کاشان و آران و بیدگل

‌معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۱۵۰ بیمار مبتلا به هپاتیت B و C در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در سال گذشته شناسایی شده‌اند.

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه ششم مردادماه به عنوان روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده است، اظهار کرد: ۱۵۰ بیمار مبتلا به هپاتیت B و C در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در سال گذشته شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۱۱۰ بیمار به هپاتیت B و مابقی به هپاتیت C مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ بیمار تحت درمان رایگان ضد ویروسی هپاتیت C قرار گرفته‌اند، افزود: مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری واقع در مرکز خدمات جامع سلامت گلابچی خیابان امام خمینی با شماره ۰۳۱۵۵۴۶۳۳۵۳ آماده ارائه خدمات به این افراد است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی هپاتیت با هدف ریشه‌کنی این بیماری با عنوان "یک زندگی یک کبد" نامگذاری شده است، تصریح کرد: کبد انسان هر روز بیش از ۵۰۰ عملکرد حیاتی انجام می‌دهد تا انسان را زنده نگه دارد.

وی با بیان اینکه عفونت هپاتیت ویروسی خاموش است و علائم آن تنها پس از پیشرفت بیماری ظاهر می‌شود، ادامه داد: انواع مختلفی از ویروس‌های هپاتیت (A تا E) وجود دارد، هپاتیت B و C نگران کننده‌ترین آن‌ها هستند و هر روز باعث نزدیک به هشت هزار عفونت جدید در جهان می‌شوند.

دلاوری گفت: بیش از یک میلیون مرگ ناشی از هپاتیت در هر سال رخ می‌دهد، به همین دلیل سلامت کبد برای سلامت انسان اساسی است و با انجام اقدامات پیشگیرانه می‌توان از بسیاری از مرگ و میرهای ناشی از هپاتیت جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: هپاتیت از مهم‌ترین معضلات بهداشتی و شایع‌‎ترین علت بیماری کبد در جهان است و در بین آنها هپاتیت‌های منتقله از راه خون (هپاتیت B و C) از جمله بیماری‌هایی هستند که سهم قابل توجهی از مرگ و میر، ناتوانی، بار اقتصادی، اجتماعی و روانی را به خود اختصاص داده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه مرگ و میر ناشی از سل و HIV روند کاهشی دارد و مرگ و میر ناشی از هپاتیت در حال افزایش است، ادامه داد: مهمترین راه انتقال هپاتیت C استفاده از سرنگ مشترک در افراد است، این هپاتیت واکسن ندارد اما قابل درمان قطعی است.

وی با بیان اینکه مهمترین راه انتقال هپاتیت B از مادر به نوزاد است که در حال حاضر با تزریق واکسن هپاتیت B در بدو تولد این راه کمتر باعث انتقال بیماری در کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های بهداشتی و درمانی و تلاش‌های تمام نیروهای بهداشتی و درمانی در بدنه علمی و اجرایی، اقدامات مؤثری در زمینه مراقبت و حذف این بیماری از طریق آموزش و واکسیناسیون در جریان است و مبتلایان و افراد دارای عوامل خطر ابتلاء می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های سلامت محل زندگی خود نسبت به دریافت مشاوره و مراقبت درمانی اقدام کنند.

کد خبر 676675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.