ترخیص خودروهای وارداتی تا ۲۴ ساعت آینده

­رئیس سازمان ملی استاندارد دستور داد تمام خودروهای وارداتی نو در گمرکات کشور از نظر ملاحظات استاندارد به سرعت بررسی و ظرف ۲۴ ساعت ترخیص شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آنطور که گمرک ایران اعلام کرده است در بهار امسال ۲۴۱ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۶/ ۵ میلیون دلار به کشور وارد شده است. همچنین عمده خودروهای وارداتی شامل «آمبولانس» و خودروهای سواری با برند «ZOTYE»، «چانگان» و «بنز» بوده است. وجود بنز در جمع خودروهای سواری وارداتی به کشور در حالی است که سقف قیمتی ۲۰ هزار دلاری برای ورود خودرو به کشور در نظر گرفته شده و باید دید آیا مدل وارداتی، این سقف را رعایت کرده است؟

اما در بازه زمانی ابتدای بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ تا ۳۱ خردادماه سال ۱۴۰۲، تعداد ۲۴۶ دستگاه خودرو وارد کشور شده که در این بین، عمده خودروهای سواری واردشده توسط «پارس خودرو» به تعداد ۹۰ دستگاه و ارزش ۹۶۶ هزار دلار بوده است. بنابراین سهم پارس‌خودرو از واردات بهار امسال بالغ بر ۹۶/ ۱۷ درصد از ارزش و ۵۹/ ۳۶ درصد از تعداد کل خودروهاست. شرکت‌های «پاکرو سبز قشم» و «مهندسی مانی مهر آب خاک» نیز پس از آن، به ترتیب در جایگاه‌های دوم و چهارم جدول واردات سواری قرار دارند. همچنین از اول بهمن‌ماه ۱۴۰۱ تا ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲، براساس آخرین اطلاعات استخراج‌شده از سامانه آمار تجارت خارجی سازمان، ۷۶۸ دستگاه خودرو به ارزش ۵/ ۱۲ میلیون دلار به دلیل عدم دریافت مجوزهای ترخیص، عدم صدور کد رهگیری بانک یا عدم پرداخت حقوق ورودی در جریان انجام تشریفات ترخیص هستند. از این تعداد خودرو بیشترین میزان به لحاظ ارزش، متعلق به «شرکت تجارت بین‌المللی و پشتیبانی کرمان‌خودرو» به تعداد ۳۰۰ دستگاه بوده است که سهمی بالغ بر ۴۸ درصد از ارزش و ۳۹ درصد از تعداد خودروهای سواری در جریان تشریفات ترخیص را تشکیل می‌دهد.

پس از آن، «شرکت سایپا» با ۳۲۷ دستگاه خودرو و با سهم ۲۹ درصد از ارزش و ۴۳ درصد از تعداد و «بازرگانی کوشا خودرو نگین» با ۵۳ دستگاه خودرو، با سهم ۹ درصد از ارزش و ۷ درصد از تعداد، در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. عمده خودروهای سواری در جریان تشریفات ترخیص طی مدت مورد بررسی نیز متعلق به گمرکات «شهید باهنر بندرعباس»، «غرب تهران» و «تهران امور واردات» به ترتیب با سهم‌های ۴۸، ۳۰ و ۷ درصد از ارزش دلاری خودروها بوده است. در آمار منتشره خودروهای وارداتی برخی بازیکنان تیم ملی فوتبال نیز به چشم می‌آید، آن هم در حالی که قیمت آنها بسیار بالاتر از سقف تعیین‌شده است. به عنوان مثال، خودروی وارداتی توسط یکی از بازیکنان، بالغ بر ۱۱۵ هزار دلار قیمت دارد که تقریباً شش برابر سقف تعیین‌شده است. عدم رعایت سقف قیمتی البته در مورد برخی از شرکت‌های واردکننده نیز صدق می‌کند.

خودروهای وارداتی معطل تأیید سازمان ملی استاندارد

اما تعدادی از این خودروها ترخیص نشده و معطل تأیید سازمان ملی استاندارد بوده است. یک هزار و ۱۳۳ خودرو چانگان وارداتی در گمرک مانده و ۵۰ دستگاه خودرو ترخیص شده است. شرکت سایپا ۱۵ روز پیش این خودروها اظهار کرده، اظهارنامه تأیید و به سازمان ملی استاندارد ارجاع است. این خودروها دارای برخی نواقص نشانه‌گذاری، نصب کمربند ایمنی، مصرف سوخت و غیره بوده است. با ارائه تعهد از سوی شرکت سایپا برای رفع این نواقص، اجازه ترخیص خودروها داده می‌شود.به محض صدور تاییدیه نوع این خودروها نیز کمتر از ۲۴ گواهی coc برای این خودروها صادر می‌شود.‌

امروز _یکشنبه هشتم مردادماه_ مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد در بازدید از گمرک غرب تهران، اظهار کرد: این سازمان برای واردات میلیون‌ها خودرو آمادگی دارد، اما باید تطابق تأیید نوع و تولید وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مجوز واردات به واردکننده داده شده است، افزود: خودروهای زیادی در انبارهای واردکنندگان وجود دارد که باید پس از ترخیص و تعیین قیمت وارد بازار شده و به شبکه توزیع وارد شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه این سازمان جزو برترین و پای‌کارترین دستگاه‌ها خواهد بود، گفت: طی تماس تلفنی از مدیرعامل سایپا خواسته‌ایم تا پایان وقت امروز پس از اظهار تطابق و تأیید نوع، خودروها را خارج کند.

اسلام پناه ایران تصریح کرد: خودروها باید قابلیت پاس کردن استاندادرهای مد نظر این سازمان را داشته باشد.

وی با بیان اینکه خودروها را دسته‌بندی و شرایط را برای واردات تسهیل کرده‌ایم، افزود: اگر واردکنندگان از مبدا تأیید اصالت همراه با تأیید نوع خودرو بیاورند، ترخیص انجام می‌شود.

کد خبر 676656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.