از تحت تاثیر قرارگرفتن کاربران فضای مجازی تا تبلیغ ماهانه ۱۵ تا ۴۰ میلیون تومان

کاربران فضای مجازی تحت‌تأثیر تبلیغات کلاهبرداران قرار می‌گیرند، در تبلیغات کلاهبرداران گفته می‌شود در خانه بمانید و ماهانه بین ۱۵ تا ۴۰ میلیون تومان درآمد کسب کنید، این در حالی است که بسیاری از افراد فکر می‌کنند می‌توانند بدون تلاش و زحمت پول درآورد و فریب این موارد را می‌خورند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با وجود تحولات و نوآوری‌های عظیم در این عرصه، مجرمان و تبهکاران از این فضا سوءاستفاده می‌کنند و گاهی مجرمان فضای سایبر گاه خطرناک‌تر از مجرمان دنیای واقعی هستند، زیرا آنها از تکنولوژی به عنوان سلاح استفاده می‌کنند.

فناوری اطلاعات و ارتباطات، جامعه جهانی را به طور بنیادین دست خوش تغییر و تحول کرده و در پرتو آن شیوه و سبک زندگی انسان‌ها و روابط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آنها را تحت تأثیر خود قرار داده است؛ در عصر اطلاعات شاهد شکل‌گیری فضایی هستیم که در آن فعالیت‌های گوناگون از جمله اطلاع‌رسانی، داده‌ورزی، ارائه خدمات، مدیریت، کنترل و ارتباطات از طریق ساز و کارهای الکترونیکی و مجازی انجام می‌پذیرد.

هشدار پلیس درباره تبلیغات «در خانه بمانید و درآمد میلیونی کسب کنید!»

سرهنگ رامین پاشایی، معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتای فراجا درباره تبلیغاتی که با وعده‌هایی مانند درآمد میلیونی در فضای مجازی منتشر می‌شود، اظهار کرد: مردم نباید با رؤیای درآمد چند میلیونی در ماه فریب تبلیغات دروغین فضای مجازی را بخورند و اگر با ارفاق نگوییم که تمام این موارد کلاهبرداری است، بیش از ۹۰ درصد آنچه که تحت عناوینی تبلیغ می‌شود، کلاهبرداری است.

وی افزود: کاربران فضای مجازی تحت‌تأثیر تبلیغات این کلاهبرداران قرار می‌گیرند، زیرا در تبلیغات کلاهبرداران گفته می‌شود در خانه بمانید و ماهانه بین ۱۵ تا ۴۰ میلیون تومان درآمد کسب کنید، بسیاری از افراد فکر می‌کنند می‌توانند بدون تلاش و زحمت پول درآورد و فریب این موارد را می‌خورند.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتای فراجا درباره اینکه پلیس چه اقداماتی را برای جلوگیری از وقوع چنین موارد مجرمانه‌ای انجام داده است، ادامه داد: در خصوص پیشگیری از کلاهبرداری با مردم صحبت و اطلاع‌رسانی می‌کنیم؛ اما متأسفانه طمع عامل و دلیل اصلی است که باعث می‌شود افراد در دام کلاهبرداران بیافتند.

وی گفت: برخی کلاهبرداران به بهانه کسب‌وکار و درآمدزایی بسیار خوب، افراد را متقاعد می‌کنند که حساب بانکی آنها را در اختیارشان قرار دهند، آنها در حقیقت کارت بانکی را اجاره می‌کنند و با این کار شروع به کلاهبرداری می‌کنند و یقین بدانید اگر فردی درخواست اجاره حساب کاربران را کرد، به طور قطع با اهداف کلاهبرداری و پول‌شویی این کار را انجام داده است و در روند پیگیری قضائی، نخستین فردی که مورد پیگرد قضائی قرار می‌گیرد، شخص دارنده حساب است.

سرهنگ پاشایی اضافه کرد: مردم نباید شماره کارت و حساب یا حتی کیف پول الکترونیکی خود را به فرد دیگری اجاره بدهند، اگر فردی این کار را انجام داد، مطمئن باشد که دیر یا زود به‌عنوان بخشی از فرآیند کلاهبرداری گیر خواهد افتاد و در سیر مراحل قانونی و قضائی به دادگاه احضار خواهد شد و این در حالی است که فرد کلاهبردار اصلی رد پای خود را گم می‌کند، اما کلاهبرداری‌های بسیاری به نام فرد اجاره دهنده کارت انجام شده است. در واقع ممکن است با کارت این فرد میلیاردها تومان در ماه کلاهبرداری شود و تنها ۱۰ میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه مردم نباید با رؤیای درآمد چند میلیون در ماه فریب تبلیغات دروغین فضای مجازی را بخورند، گفت: پلیس برنامه‌های بسیاری برای آموزش در نظر گرفته است و همچنان از مردم می‌خواهیم که فریب چنین مواردی را نخورند. و این کارها را انجام ندهند.

اصلی‌ترین راهکار مقابله با آسیب‌های فضای مجازی، افزایش دانش است

پیش‌تر نیز سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی، رئیس پلیس فتای استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروزه به دلیل پیشرفت فضای مجازی و همه‌گیری کسب و کارهای اینترنتی، جرایم سایبری نیز در حال افزایش بوده که می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به دیگران وارد کند؛ استان اصفهان از نظر جمعیت و گستردگی رتبه سوم کشور است و نفوذ فضای مجازی نیز در جامعه از همین نسبت پیروی می‌کند.

وی افزود: درصد نفوذ فضای مجازی بالاتر از ضریب جمعیتی است، در چند ماه ابتدایی سال جاری شاهد رشد تدریجی جرایم بودیم که عمده رشد آسیب‌ها، تهدیدها و جرایم برای شهروندان مربوطه به جرایم اقتصادی است و در بعضی از عناوین مجرمانه مانند جرایم غیراخلاقی، مزاحمت‌ها، انتشار اکاذیب، هتک حیثیت روند کاهشی را شاهد هستیم.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای مقابله با جرایم و آسیب‌های فضای مجازی، افزایش دانش و فرهنگ استفاده از این فضا است؛ در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه افکار و اندیشه‌های بشری محسوب می‌شود به شرط آنکه در راه صحیح استفاده شود.

وی ادامه داد: مردم باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تا دچار مشکلات مالی و اجتماعی نشوند، ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری جوانان و خانواده‌ها نسبت به تهدیدات فضای سایبری در درجه نخست اولویت قرار دارد.

کد خبر 676636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.