ناکامی آمریکا برای عادی‌سازی روابط ریاض‌-تل‌آویو

علی‌رغم ناکامی آمریکا در عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، جو بایدن به‌تازگی مدعی شد که احتمال توافق با ریاض برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با وجود انتشار گزارش‌هایی مبنی بر شکست تلاش‌های آمریکا برای وادار کردن ریاض به برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی احتمال حصول این توافق شد.

بر اساس گزارش رویترز، روز جمعه به وقت آمریکا جو بایدن طی سخنرانی انتخاباتی برای حامیان خود در شهر «فریپورت» ایالت مِین، به احتمال عادی‌سازی روابط بین عربستان و اسرائیل اشاره کرد اما جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد.

ناکامی آمریکا برای عادی‌سازی روابط ریاض ـ تل‌آویو

سخنرانی روز جمعه بایدن و مطرح کردن موضوع عادی‌سازی روابط دیپلماتیک ریاض و رژیم صهیونیستی، واکنش‌های متعددی را در پی داشت، در همین راستا نیویورک تایمز نیز گزارشی به قلم توماس فریدمن منتشر کرد که مدعی است دولت بایدن در حال سنجیدن خواسته عربستان برای پیمان دفاعی جمعی و حمایت از برنامه هسته‌ای آن‌ها در برابر عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

بر اساس این گزارش، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و برت مک‌گرک، نماینده امور خاورمیانه، هفته گذشته در این رابطه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دیدار و گفت‌وگو کردند. به گفته بیانیه شورای امنیت ملی آمریکا موضوع بحث طرفین «ابتکاراتی برای پیشبرد چشم‌انداز مشترک برای منطقه‌ای صلح‌آمیز، امن، مرفه‌تر و باثبات‌تر و مرتبط با جهان» بوده است.

ناکامی آمریکا برای عادی‌سازی روابط ریاض ـ تل‌آویو

پس از ناموفق بودن تیم بایدن در احیای برجام و با اوج گرفتن رقابت انتخاباتی، بایدن باید کارنامه ریاست‌جمهوری خود را به مردم آمریکا نشان دهد. با توجه به هزینه بالای حمایت دولت بایدن از اوکراین، این مسئله شاید بیشتر به مناقشه تبدیل شود تا نقطه قوت؛ پس تیم بایدن به دنبال برد سیاسی همچون ترامپ در عادی‌سازی روابط کشورهای خاورمیانه با اسرائیل است تا پویا بودن خود را نمایش دهد اما بعید است عربستان حاضر باشد افتخار عادی‌سازی روابط با اسرائیل به‌خصوص در چنین شرایطی که خشونت علیه فلسطینیان افزایش یافته است را به بایدن اعطا کند.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، پیش‌تر در بازدید بلینکن اشاره کرده بود که هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بدون حل‌وفصل مسئله فلسطین «مزایای محدودی» خواهد داشت.

ازسرگیری روابط ایران و عربستان و موج تنش‌زدایی در منطقه در کنار همراهی نکردن کشورهای منطقه با بعضی سیاست‌های ضدایرانی آمریکا، باعث کاهش رغبت برخی کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل شده است و ایالات متحده برای ایجاد بحران به دنبال شکاف در روند موجود است که تأثیرات نامعلومی برای سیاست خاورمیانه خواهد داشت.

کد خبر 676588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.