از رونمایی سایت دفتر هنرهای آیینی تا اجرای ویژه‌برنامه «پرده شبیه»

رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آیینی شهرداری اصفهان با اشاره به ایام عزاداری سیدالشهدا(ع)، از طرح و برنامه‌هایی مجازی و فیزیکی شهرداری اصفهان طی دو ماه محرم و صفر خبر داد.

منصور قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به طرح و برنامه‌های دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان در ایام محرم و صفر اظهار کرد: برنامه‌هایی که به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان طراحی شده است، در دو بخش مجازی و فیزیکی اجرا خواهد شد. بخش اول طرح‌هایی است که به‌صورت مجازی و تلویزیونی برنامه‌ریزی‌شده و بخش دوم برنامه‌هایی است که به‌صورت فیزیکی در سطح شهر اجرا خواهد شد.

وی افزود: در بخش مجازی سلسله برنامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و تلویزیونی همچون برنامه «پرده عشاق» که در آن ۱۰ پرده از عاشورا خوانده می‌شود، پخش خواهد شد. برنامه بعدی «روضه رضوان» است که در آن هشت کلیپ مداحی بر اساس یکی از آئین‌ها تولید شده است، «نوای ماندگار» نیز پخش ۱۱ پرده‌خوانی توسط مرشد اسماعیل نصوحی است. برنامه «آئینه‌داران» نیز که از دهه دوم به بعد پخش آن آغاز می‌شود، برنامه‌ای شامل زندگی‌نامه و اجرای پیشکسوتان هنرهای آئینی است که به‌منظور آشنایی مردم با این بزرگواران تهیه شده است. در همین حوزه از وبگاه مرکز تخصصی هنرهای ملی آئینی نیز دهم مردادماه رونمایی خواهد شد.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان با اشاره به طرح‌های فیزیکی شهر در این ایام تصریح کرد: در حوزه برنامه‌های شهری فعالیت‌های مختلفی برنامه‌ریزی‌شده است. برنامه «پیک مشتاقان» در ساختمان مجتمع مطبوعاتی و مصادف با روز خبرنگار برگزار خواهد شد، در این برنامه به مدت پنج روز از دوازدهم تا شانزدهم مردادماه اجرای آئین‌های پرده‌خوانی، شبیه‌خوانی و مقتل‌خوانی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برنامه «پرده شبیه» افزود: در این برنامه ترکیبی از هنر پرده‌خوانی، شبیه‌خوانی و رادیو آئین را خواهیم داشت که به‌صورت پراکنده از تاریخ دهم مرداد تا پایان ماه صفر در مناطق پانزده‌گانه شهر اجرا می‌شود.

قربانی خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌های شهرداری در این ایام «آوای عطش» است که به مدت سه روز از بیست‌ویکم تا بیست‌وسوم مردادماه در هنرسرای خورشید برگزار می‌شود. این برنامه با حضور ۱۰ نفر از برترین نوازندگان سازهایی عاشورایی، به روایت موسیقی عاشورا می‌پردازد، همچنین از مفاخر موسیقی تعزیه نیز در این مراسم تجلیل خواهد شد.

وی با اشاره به نمایشگاه «ابزار عاشقی» ادامه داد: این نمایشگاه در گالری‌های کتابخانه مرکزی و در سه بخش از بیست‌وسوم مرداد تا دهم شهریورماه برگزار خواهد شد. در بخش ادوات آئینی نمایشگاه، آثار قدیمی هنرهای نقالی و تعزیه با قدمتی بیش از ۴۰۰ سال نمایان خواهد شد. بخش بعد مربوط به لباس‌های قدیمی است و در بخش سوم به نسخ قدیمی پرداخته‌ایم. برای مثال نسخ اصلی تکیه دولت در این نمایشگاه جمع‌آوری‌شده و به نمایش گذاشته خواهد شد. در حاشیه نمایشگاه نیز کارگاه آموزشی‌هایی برپا خواهد شد.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان اظهار کرد: مورد بعدی «آیینه‌خانه» است که بر محور دو مسابقه سوگ و سور برگزار خواهد شد. آئین سوگ با رقابت شرکت‌کنندگان در حوزه نقالی‌خوانی، پرده‌خوانی و موسیقی‌های آئینی برگزار خواهد شد که در نهایت پنج نفر از شرکت‌کنندگان برگزیده خواهند شد و دیگر شرکت‌کنندگان نیز شناسایی خواهند شد و در طول سال در کلاس‌های آموزشی شرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: مرحله دوم آیین‌های سرور است که بعد از ماه صفر برگزار خواهد شد. در این برنامه به نمایش‌های «تخت حوضی» می‌پردازیم و امیدواریم که بتوانیم تا پایان سال در حوزه‌های مختلف آئینی نیروهای بسیاری را تربیت کنیم.

قربانی با اشاره به برنامه «بیرق باقی» که یک سوگواره شبیه‌خوانی است، افزود: این آئین از بیست‌وپنجم مرداد تا سوم شهریورماه برگزار می‌شود. از دیگر طرح‌های شهرداری برنامه «عاشور آئین» است. این برنامه سال گذشته نیز در محور چهارباغ برگزار شد و با دعوت از ۵۰ گروه از شهرستان‌های استان به معرفی آئین‌هایی همچون سنگ‌زنی، سنج‌زنی و العطش گویان پرداخت. این برنامه امسال نیز از ششم تا دهم شهریورماه برگزار خواهد شد و با نگاهی وسیع‌تر، از چند گروه کشوری نیز دعوت شده است.

وی ادامه داد: با مشارکت شهرداری منطقه ۳ قرار است خیمه‌های مختلفی نیز در محور چهارباغ برپا شود و در هر خیمه با توجه به موضوع آن، به معرفی یکی از هنرهای آئینی پرداخته خواهد شد. این برنامه نیز در دهه پیش از اربعین حسینی برگزار خواهد شد.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان اضافه کرد: برنامه «پرواز» ترکیبی از فعالیت‌های نمایشی و آئینی است که از هفتم تا دهم شهریورماه با حضور چهره‌های کشوری برگزار خواهد شد.

کد خبر 676569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.