ورود و تقویت سینمای مستند و انیمیشن، رویکرد دفتر سینمای شهرداری اصفهان

در شورای مدیران مراکز هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان پیرامون فعالیت‌ها و رویکرد جدید دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان بحث و تبادل‌ نظر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه شورای مدیران مراکز اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با دستور کار تعیین رویکرد جدید دفتر تخصصی سینما شهرداری اصفهان برگزار شد.

سعید محمدی‌پناه، مدیر دفتر تخصصی سینما شهرداری اصفهان با تشریح فعالیت‌های شاخص این دفتر اظهار کرد: دفتر تخصصی سینما شهرداری اصفهان سعی کرده است، علاوه بر حفظ رویکرد تخصصی خود در حوزه سینما، بتواند نقش‌آفرینی در این حوزه داشته باشد.

وی افزود: این دفتر سعی کرده است با تعامل و مشارکت در برنامه‌ها و فعالیت‌های شاخص سایر نهادهای حوزه سینمایی همچون انجمن سینمای جوان اصفهان در توسعه فعالیت‌ها و تولیدات سینمایی شهر اصفهان نقش ایفا کند.

مدیر دفتر تخصصی سینما شهرداری اصفهان تصریح کرد: این دفتر از بدو تأسیس و راه‌اندازی خود توانسته است حمایت‌های خوبی از سینماگران و مستندسازان اصفهان انجام دهد و علاوه بر آن تولیدات فاخری در حوزه فیلم کوتاه و مستند داشته باشد که بسیاری از تولیدات نه‌تنها در جشنواره‌های ملی بلکه بین‌المللی توانسته است رتبه‌های برتر را از آن خود کند.

وی گفت: یکی از حوزه‌هایی که این دفتر به‌طور جد دنبال آن است، پرداختن به حوزه سینما کودکان به‌ویژه نوجوانان است، زیرا معتقد هستیم آن‌طور که باید به حوزه سینمای نوجوان پرداخته نشده است.

محمدی‌پناه ادامه داد: با توجه به اینکه مهرماه امسال سی‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان برگزار می‌شود، این دفتر ضمن تعامل خوبی که با بنیاد سینمای فارابی برقرار کرده، با فعالان و سینماگران کودک و نوجوان شهر اصفهان جلسات و اتاق‌های فکر متعددی را در خصوص جشنواره برگزار کرده و به دنبال این است با استفاده از ظرفیت‌های سینماگران و فعالان سینمای کودک در شهر اصفهان، این جشنواره را به شیوه مطلوب برگزار کند.

رویکرد متفاوت دفاتر تخصصی در برنامه‌ریزی و فعالیت‌های هنری شهر

سجاد رضایی، مدیر دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان اظهار کرد: آنچه دفاتر تخصصی اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان را با سایر دفاتر و نهادهای فرهنگی و هنری شهر و استان اصفهان متمایز می‌کند، اهداف و برنامه استراتژیک این دفاتر است.

وی افزود: دفاتر تخصصی اداره هنری شهرداری اصفهان با هدف انجام فعالیت‌های تخصصی هنری در شهر اصفهان تأسیس شده و در طول فعالیت‌های خود سعی کرده است، نقش تسهیلگر در برنامه و فعالیت‌های هنری که در آن حوزه فعالیت می‌کند، داشته باشد به همین جهت نمی‌توان گفت فعالیت دفاتر تخصصی هنری موازی‌کاری با سایر فعالیت‌های هنری دستگاه‌ها است.

مدیر دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان تصریح کرد: خوشبختانه با در نظر گرفتن ساختاری به نام شورای تخصصی، دفاتر تخصصی اداره هنری شهرداری اصفهان توانسته‌اند از نقطه نظرات صاحب‌نظران این حوزه در راستای انجام فعالیت تخصصی بهره ببرند.

وی تأکید کرد: دفتر تخصصی سینما شهرداری اصفهان نقش مهم و کلیدی می‌تواند در عرصه ملی و بین‌المللی ایفا کند به همین جهت علاوه بر جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان، برنامه‌ها و فعالیت‌های این دفتر باید به سمت ملی و بین‌المللی شدن سوق پیدا کند.

کاهش فیلمنامه خوب برای تولیدات سینمایی در حوزه کودک

علی دادفر، رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: حوزه تئاتر و سینما از لحاظ کارکرد توفیق چندانی با یکدیگر ندارند، اما فعالیت در عرصه سینما علاوه بر زمان‌بر بودن نسبت به تئاتر هزینه‌بر است.

وی افزود: حوزه کودک همچون تئاتر در حوزه سینما مغفول مانده است و همان‌طور که در عرصه تئاتر شاهد هستیم متن قوی در حوزه تئاتر کودک نسبت به سال‌های گذشته روند کاهشی به خود گرفته متأسفانه در حوزه سینماها هم با این مشکل مواجه هستیم.

مدیر تالار هنر اصفهان ادامه داد: به همین جهت یکی از اولویت‌های دفتر تخصصی سینما شهرداری اصفهان تربیت سینماگران فعال در حوزه کودک باشد ضمن اینکه این دفتر می‌تواند با برگزاری دوره‌های آموزشی و حمایت از تولیدات سینماگران حوزه کودک در شهر اصفهان نقش مؤثری در تقویت و توسعه فیلم کودک داشته باشد.

رویکرد دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان چیست؟

علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: شهر اصفهان در جریان سینمایی کشور در دو حوزه سینمای مستند و انیمیشن به‌عنوان پتانسیل دارد که دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان باید در این دو قالب مهم فعالیت کند و برنامه‌ریزی تخصصی داشته باشد.

وی ادامه: علاوه بر دو قالب ذکرشده دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان باید در قالب سومی به نام سینمای کودک و نوجوان به‌واسطه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان فعالیت تخصصی داشته باشد.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در واقع این دفتر در حوزه تقویت، حمایت و فیلم‌نامه مجاز است و تنها در این سه قالب می‌تواند فعالیت کند و بر اساس آن برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشد.

وی با بیان اینکه تفاوت عمده بین سینما و تئاتر پروداکشن آن است، افزود: هزینه تولید اثر سینمایی بسیار گران‌تر از تولید تئاتر است، به همین جهت این دفتر نمی‌تواند در حوزه تولید سینمای بلند ورود کند اما با توجه به ظرفیت اصفهان در حوزه سینمای مستند، می‌تواند در تولیدات سینمای مستند و حمایت از تولید اثرات سینمایی بیش از گذشته فعالیت کند.

عطریان اضافه کرد: اصفهان بخش‌ها و روایاتی دارد که هنوز به آن پرداخته نشده و به‌نوعی مغول مانده است به همین جهت ساخت فیلم مستند می‌تواند این خلأ را پر کند و ما در دفتر سینما این رویکرد را دنبال می‌کنیم.

وی تأکید کرد: در واقع ما در دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان به دنبال این هستیم که تیغ سینمای مستند و انیمیشن را تیز کنیم و فرهنگ تماشای فیلم مستند و انیمیشن را در مردم تقویت کنیم.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تأکید کرد: دفتر تخصصی سینمایی شهرداری اصفهان به دنبال پرداختن به فیلم‌های روی پرده سینما است زیرا نهادهای متولی در قالب فعالیت‌ها و برنامه‌های گوناگون به این حوزه می‌پردازند، اما ما در دفاتر تخصصی اداره هنری شهرداری اصفهان با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین رویکردمان محله‌محوری و انجام فعالیت‌های هنری در محله‌های اصفهان است، قرار است فیلم‌های مستند و انیمیشن‌های تولیدی و مورد حمایت این دفتر در محله‌های شهر اصفهان برای مشاهده عموم شهروندان اکران شود.

کد خبر 676563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.