تنفس تنها ۲ روز هوای سالم در اصفهان طی ۱۴ روز گذشته

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره ثبت ۳۸ روز هوای ناسالم، تعداد ۸۱ روز قابل قبول و ۱۲ روز هوای پاک از ابتدای سال جاری تاکنون در اصفهان، گفت: در دو هفته اخیر، تنها دو روز هوای سالم در کلان‌شهر اصفهان ثبت شده است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تداوم الگوی گرم تابستانی همراه با خیزش گردوخاک و افزایش غلظت کانون‌های گردوغبار در سطح استان اظهار کرد: از بعدازظهر روز گذشته با تداوم وزش باد در مناطق شمالی و شرق استان، شاهد خیزش گردوخاک از تالاب گاوخونی بودیم، به طوری که کاهش دید، کیفیت هوا و افزایش غلظت گردوغبار نقاط شرقی را در بر گرفت.

وی افزود: طی روز گذشته گردوغبار ناشی از تالاب گاوخونی و مناطق شرقی استان سبب ایجاد کاهش کیفیت هوا و میدان دید، افزایش شاخص آلودگی هوا، وقوع تندباد گردوخاک در شهرستان ورزنه، شرق اصفهان، هرند، کوهپایه، فرودگاه و کلان‌شهر اصفهان شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به پیش‌بینی افزایش دو تا سه درجه‌ای دمای هوا به‌ویژه در مناطق شرق، شمال و مرکزی استان، تصریح کرد: وقوع تندباد لحظه‌ای در اوایل شب و خیزش گردوخاک از اواسط روز گذشته آغاز شده و تا پایان روز دوشنبه، نهم مردادماه به‌تدریج مناطق مستعد را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای امشب و فردا در شهرستان‌های خوروبیابانک، چوپانان، اردستان، مهاباد، زواره، انارک، نائین، ورزنه، بادرود، آران و بیدگل، کاشان، اصفهان، شرق اصفهان، نجف‌آباد، مورچه‌خورت، مبارکه، زرین‌شهر و کبوترآباد شاهد وزش باد، تندباد لحظه‌ای، گردوخاک و کاهش دید و کیفیت هوا خواهیم بود.

شیشه‌فروش با بیان اینکه وزش باد، گردوخاک و کاهش دید و کیفیت هوا روز دوشنبه در شهرستان‌های اردستان، مهاباد، زواره، آران و بیدگل، بادرود و مناطق همجوار با استان قم پیش‌بینی شده است، گفت: این شرایط طی بالا رفتن عدد شاخص کیفیت هوا و قرار گرفتن در شرایط ناسالم، آسیب به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده، کهنسال و نهال‌ها همراه خواهد بود.

وی با اشاره به ثبت ۳۸ روز هوای ناسالم، تعداد ۸۱ روز قابل قبول و ۱۲ روز هوای پاک از ابتدای سال جاری تاکنون در اصفهان تاکید کرد: در دو هفته اخیر، تنها دو روز هوای سالم در کلان‌شهر اصفهان ثبت شده است و هر روز شاهد افزایش کانون‌های گردوغبار ناشی از خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی در استان هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره افزایش دو درجه‌ای گرمای هوا نسبت به سال‌های گذشته، افزود: ماندگاری گرمای دمای هوا سبب ایجاد شرایط ویژه‌ای در سطح استان شده، به‌طوری که حتی دمای مینیمم افزایش داشته است، یعنی در اوایل بامداد و اواخر شب شاهد گرمای هوا هستیم.

وی درباره وجود ۶۰۰ هزار اصله درخت و درختان کهنسال در مسیر رودخانه زاینده‌رود تا شهرستان ورزنه و فضای سبز در کلان‌شهر اصفهان که در معرض تنش آبی و خشکسالی قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: ماندگاری و استمرار گرمای هوا و شدت تابش خورشید سبب سوختگی بیشتر درختان شده‌اند، چراکه در عمیق زمین آبی وجود ندارد و آبرسانی با تانکر برای درختان هم امکان‌پذیر نیست، زیرا شرایط خشکی رودخانه زاینده‌رود، بسیاری از چاه‌ها را با خشکی و کم‌آبی مواجه کرده است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه تنش دمایی و نبود جریان آب در بستر رودخانه زاینده‌رود، منجر به زرد شدن زودهنگام برگ درختان در کلان‌شهر اصفهان شده است و با برگ‌ریزان، شاهد خزان در تابستان هستیم، افزود: پژمردگی درختان در سطح شهر قابل شهود است، بنابراین تأمین آب برای درختان به هر صورتی مهم تلقی می‌شود، چرا که حیات نصف جهان به سرسبزی آن بوده و نجات درختان ضروری است.

وی ادامه داد: به علت نبود آب کافی و کاهش آب‌های زیرزمینی بسیاری از درختان ریشه‌دار اصفهان دچار تنش خشکی می‌شوند؛ به‌طوری که در تابستان امسال غیر از خشکسالی، شاهد خزان فضای سبز هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به خشکی ۹۹ درصدی تالاب گاوخونی تصریح کرد: در سنوات، ماه‌ها و روزهای گذشته درباره تبدیل نشدن این تالاب به کانون گردوغبار هشدارهای لازم اعلام شد، اما اکنون با شرایط خشکسالی زاینده‌رود فعالیت خیزش گردوخاک در آن روند افزایشی داشته است، به‌طوری که در دو هفته اخیر تنها دو روز هوای سالم در کلان‌شهر اصفهان ثبت شده است.

وی با بیان اینکه از عصر روز گذشته با تداوم وزش باد در مناطق شمالی و شرق استان، شاهد خیزش گردوخاک از تالاب گاوخونی بودیم، به‌طوری که کاهش دید، کیفیت هوا و افزایش غلظت گردوغبار نقاط شرقی را در بر گرفت، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها به‌طور حتم هر روز امکان مواجه با این شرایط را خواهیم داشت.

شیشه‌فروش با اشاره به عدم تردد و توقف رانندگان وسایل نقلیه تا روز دوشنبه در جاده‌های شمالی و شرقی استان اظهار کرد: با شدت تندباد و خیزش کانون‌های گردوغبار، کاهش شدید میدان دید در جاده‌ها استان، خودروها رعایت فاصله ایمنی را جدی بگیرند و از عبور و مرور غیرضروری خودداری کنند، چراکه تندبادها روزهای اخیر سبب خیزش تپه‌های ماسه‌ای شهرستان ورزنه و فعالیت کانون‌های گردوغبار تالاب گاوخونی شده است.

وی افزود: اجتناب از حضور در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، مستحکم کردن سازه‌های موقت، استفاده از بادگیر و قیم در باغات، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره توصیه می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی شده با نظارت محیط زیست و همکاری اداره صمت، رعایت توصیه‌های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گردوخاک به‌ویژه افراد آسیب‌پذیر استفاده از ماسک استاندارد، ورزش کردن و حضور نداشتن در فضاهای باز در شرایط گردوخاک، رعایت اصول ایمنی، تردد در محورهای جاده‌ای با لحاظ کاهش شعاع دید و توجه به توصیه‌های پلیس راه ضروری است.

وی گفت: طی این مدت هر اقدام که منجر به تشدید گردوخاک و آلاینده‌ها از جمله فعالیت‌های خاک‌ورزی، خاک‌برداری، آتش زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز فعالیت‌های معدنی، حمل‌ونقل خاک و گچ ممنوع است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه خشک شدن بستر رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی، کانون‌های نقطه‌ای گردوغبار را تشدید می‌کند که با وزش باد و تندبادهای لحظه‌ای منجر به خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و ناسالم شدن آن می‌شود، اظهار کرد: لازم است وزارت نیرو ضمن اجرای طرح‌های تأمین آب و احیای زاینده‌رود نسبت به تأمین حقابه‌های قانونی کشاورزی و زیست‌محیطی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی که ۹۹ درصد آن خشک و تبدیل به کانون گردو خاک شده، اقدام کند.

وی پیرامون اینکه تأمین پایدار آب استان اصفهان نیاز به اقدام جدی از سمت وزارت نیرو دارد، افزود: در حال حاضر مشکلات ناشی از کم‌آبی، بروز خسارت‌هایی در بخش کشاورزی، کمبود آب شرب و اینکه مشترکان بسیاری در شهرها و روستاها مواجه با افت فشار آب شرب و کم‌آبی هستند را در استان اصفهان شاهد هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه شهروندان اصفهان در هفته اخیر با کمبود آب شرب مواجه شدند، خاطرنشان کرد: با کمبود آب در مناطق و نواحی مختلف استان بیشتر مردم با مشکلات و سختی‌های بسیاری روبه‌رو شدند، البته مشکلات ناشی از کم‌آبی در فضای سبز، بخش کشاورزی و باغ‌های اصفهان به‌طور کامل مشهود است، بنابراین مطالبه هم‌وطنان نصف‌جهان، تدوین بسته‌های ویژه اضطراری تأمین آب از سوی وزارت نیرو است، چرا که با تداوم الگوی گرم تابستانی تا پایان شهریورماه، شاهد سوختگی بیشتر فضای سبز و درختان، خشکی بخش‌های وابسته به منابع آب و کم‌آبی خواهیم بود، لذا نجات آن ضروری است.

کد خبر 676538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.