کردستان غرق در ماتم و عزای عاشورای حسینی

عشق به امام حسین(ع) و خاندان عصمت و طهارت هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد، آنگونه است که در عاشورای حسینی مردم کردستان، این دیار وحدت بخش هم همراه با سایر نقاط کشور به عزاداری سرور و سالار شهیدان و یاران باوفای او در دشت کربلا مشغول هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هرکس که جرعه‌ای از دریای معرفت و فداکاری امام حسین (ع) را چشیده باشد تا قیام قیامت داغ دشت کربلا برای او تازگی دارد و ازخودگذشتگی امام حسین و یاران او را هرگز فراموش نخواهد کرد.

شنیدن مصیبت‌های دشت کربلا دل هر انسان آزادمردی را دگرگون می‌کند که این افراد چه عشقی به خدای خود داشتند که اینگونه عاشقانه در خون غلتیدند و پر کشیدند و امروز از خون آنها انگار هزاران ققنوس دوباره از خاک برخاسته است.

مگر می‌شود لحظه شهادت حضرت علی اصغر طفل شش ماهه بی گناه و کوچک‌ترین سرباز دشت کربلا را در ذهن مجسم کرد و دل انسان به درد نیایید که این شیطان صفتان با اولاد پیامبر (ص) و خاندان او چه بی‌رحمانه رفتار کردند.

آری عشق به امام حسین (ع) محصور در زمان و مکان و مذهب و ملت نیست و هرکس به سهم خود می‌تواند در این دریای عظیم بهره‌ای ببرد.

استان کردستان نیز که همواره به وحدت میان اهل تسنن و تشییع زبانزد خاص و عام بوده است در روز عاشورای حسینی همچون مردم سایر نقاط کشور سیاهپوش و عزادار این مصیبت بزرگ دشت کربلا است.

عشقی که مذهب و حد و مرزی نمی‌شناسد

دسته‌های مختلف مردم عزادار شهرستان‌های مختلف استان کردستان امروز جمعه در سطح خیابان‌های شهر به سینه زنی، زنجیرزنی، ذبح قربانی، پخش نذورات و تعزیه خوانی پرداختند و حزن و اندوه خود را در روز شهادت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان نشان دادند.

بیرق‌های عزا و پرده‌های سیاه بر در و دیوار منازل، ادارات، بازار، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا نصب شده و همه در عزای حضرت امام حسین (ع) به سوگ نشسته‌اند.

این مراسم در شهرستان سنندج مرکز استان کردستان امروز با حضور پرشور عزاداران در پیاده راه فردوسی در حال برگزاری است و سوگواران با فریادهای یا حسین و یا ابوالفضل اشک ماتم ریختند.

مردم متدین استان کردستان در بزرگداشت مناسبت‌های مختلف همچون ایام محرم و عاشورای حسینی، دارای آداب و رسوم ویژه‌ای هستند که با مراسم طشت‌گذاری در شهر سریش آباد شروع شده و سپس با برگزاری مراسم‌هایی همچون پخت حلیم برای روز تاسوعا، گل گیران بیجاری‌ها، نذر خون و روزه خاص عاشورا در میان اهل سنت ادامه می‌یابد.

مودت و ارادت مردم این دیار به امام حسین (ع) غیرقابل انکار است و کتاب‌های نویسندگان و شعرای اهل سنت این خطه نیز به روشنی گویای این حقیقت است.

شیخ رضا طالبانی، یکی از شعرای کرد اهل سنت در یکی از اشعار خود در وصف حادثه کربلا و امام حسین (ع) اینچنین سروده است:

" لافت از عشق حسین است و سرت بر گردن است
عشق‌بازی، سر به میدان وفاافکندن است

گر هواخواه حسینی ترک سر کن چون حسین
شرط این میدان، به خون خویش بازی‌کردن است

از حریم کعبه کمتر نیست دشت کربلا
صد شرف دارد بر آن وادی، که گویند ایمن است

ای من و ای من فدای خاک پاکی کاندَر او
نور چشم مصطفی و مرتضی را مسکن است

سَنّیم سنی ولیکن حب آل مصطفی
دین و آئین من و آبا و اجداد من است

شیعه و سنی ندانم، دوستم با هرکه او
دوست باشد دشمنم آن را که با او دشمن است"

به گزارش ایمنا، نماز ظهر عاشورای حسینی در شهر سنندج به امامت حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در کردستان اقامه شد.

کد خبر 676241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.