عباس ابن علی (ع)، اسطوره ولایت مداری و شجاعت

قرن هاست که روز نهم ماه محرم برای شیعیان به یک نام گره خورده است. عباس نامی است که یادآور شجاعت، وفاداری، ادب، و ولایت مداری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حضرت عباس (ع) بی نظیر ترین الگوی ولایت مداری و ولایت پذیری برای همه بشریت است، در این راستا ویژگی که نام ایشان را در صحرای کربلا ماندگار کرد همان ولایت محوری و مطیع امام زمان خود بودن است.

ایشان که باور و اعتقادش، تمام تلاش‌ها و موضع‌گیری‌هایش او را در مسیر ولایت قرار داده است، بهترین اسوه ولایت‎مداری است؛ چون خط سیاسی او پیوسته بر اطاعت از امام و مخالفت رفتاری و گفتاری با دشمنان امام استوار بود. او، این ویژگی را تا لحظه شهادت زنده نگه داشت که بهترین گواه بر این سخن، تقاضای دشمن برای جدا شدن او از صف هواداران ولایت و رد کردن آن از سوی حضرت عباس (علیه‌السلام) بود. رفتار حضرت عباس (علیه‌السلام) در این مورد گویای دفاع راستین او از حریم ولایت و برائت از دشمنان است.

هنوز صدای رسای ابوالفضل العباس (عد) در کنار کعبه، خطاب به دشمنان امامش، طنین انداز است که فرمود: شما در غلطی واقع شدید که قبیله قریش واقع شدند. چرا که اراده قتل پیامبر (ص) را کردند و شما اراده قتل پسر دختر پیامبرتان را و این حیله برای ایشان تا وقتی امیرالمؤمنین (ع) زنده بود ممکن نشد. پس چگونه ممکن است کشتن ابا عبدالله الحسین (ع) تا وقتی که من زنده‌ام؟ بیایید تا به راهش [راه کشتن امام حسین (ع)] آگاهتان کنم؛ پس مبادرت به کشتن من کنید، و گردنم را بزنید تا به مقصودتان برسید. خدا شما را به مقصودتان نرساند و عمرتان و فرزندانتان را کوتاه کند و لعنت خدا بر شما و پدرانتان باد.

به راستی که قمر بنی هاشم تا انتها پای قول خود ماند و در موقعیت‌های مختلف نشان داد که پیروی از ولی و امام زمان بر هر چیز مقدم است. از موقعیت‌هایی که مهر تاییدی بر این موضوع است ماجرای فرستادن امان نامه از طرف دشمنان برای ایشان است.

از مواردی که حکایت از ایمانی محکم و صلابتی ستودنی در عباس (ع) و برادرانش دارد رد امان نامه بود که از دشمن به آنها اعلام شد، زیرا پیش از روز دهم محرم دو نوبت امان نامه برای حضرت عباس (ع) و برادرانش آوردند یکی توسط عبیدالله بن زیاد به پیشنهاد عبدالله بن ابی المحل صادر شده بود و دیگر توسط شمربن ذی الجوشن به عباس (ع) و برادرانش اعلام شد که آزادید از معرکه خارج شوید و جان خود را به خطر نیندازید! اما در هر دو نوبت امان آنها از طرف حضرت عباس (ع) و برادرانش برگردانده شد و این عزیزان ماندند و با افتخار شهادت را پذیرفتند.

یکی از مهم‌ترین ارکان اصول اسلامی، پذیرش ولایت و رهبری پیشوای الهی است که حضرت عباس (علیه السلام) بالاترین جلوه‌های ولایت‌پذیری و تبعیت از امام زمان خویش را به نمایش گذاشت. نگاه و برخورد ابوالفضل العباس (علیه السلام) با امام حسین (علیه‌السّلام) فقط صرف ارتباط برادرانه نبوده است، بلکه او با نگاه امام زمان و ولی خود با حضرت رفتار می‌نمود و در تمام مراحل زندگی نهایت احسان و ادب را در حق برادر خود رعایت می‌کرد و همیشه در اندیشه حمایت و دفاع از امام زمان خویش و یاری سیدالشهدا (علیه‌السّلام) بود.

ولایت‌پذیری مقوله‌ای است که امروزه نیز بسیار به آن محتاج و نیازمندیم و اساساً تعلق به ولایت و وفاداری به ولایت بالاتر از امور اجتماعی دیگر است. مقام و عظمتی که خداوند به حضرت عباس (ع) داده بخاطر تبعیت از ولی زمان خویش بوده است، امروز نیز ضرورت دارد با تاسی از عباس ابن علی (ع) و با وحدت عمیق در رکاب ولی امرخویش، مملکت را از هر بلایی حفظ کنیم.

ولایت‌پذیری شرط عاشورایی شدن

محسن نصری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آنچه که بیش از همه در صحنه کربلا ظهور و بروز دارد و می‌تواند الگویی برای امروز باشد، این است که چگونه ۷۲ نفر در مقابل ۳۰ هزار نفر می‌ایستند و شهادتشان باعث شکل‌گیری نهضت‌هایی علیه نظام استبدادی و استکباری باطل در طول تاریخ می‌شود. این ماجرا الگویی است که می‌تواند زمینه ساز ظهور امام زمان ارواحنا فداه شود.

وی افزود: مهمترین عنصر این الگو، ولایت مداری است و در همین راستا، شاخص ترین اسوه ولایتمداری کربلا حضرت عباس (ع) است که هنگامی که شمر عصر عاشورا امان نامه برای ایشان ارسال می‌کند، قمر بنی هاشم برای پاسخ به اظهارات شمر نخست از سیدالشهدا (ع) اجازه می‌گیرند. یعنی بدون اجازه ولی و امام زمان خود، حتی حق پاسخ دادن به پیام دشمن را به خود نمی‌دهد. موقعیت دوم در روز عاشورا و حماسه‌ای است که ایشان در دفاع از حرم و آوردن آب ایجاد می‌کند. این صحنه‌ها و آن جمله معروف «والله ان قطعطمو یمینی انی احامی ابداً ان دینی» حضرت عباس (ع)، نشان دهنده این است که سیدالشهدا به واسطه این نوع یارانی که جان و اعضای بدنشان را می‌دهند، امام بر حق است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: باوفایی و ولایت مداری یاران اباعبدالله (ع) الگویی شد که در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دفاع از حرم، ملت ایران را در دنیا سرافراز کرد. اگر شهدای ما در دفاع مقدس و در دفاع از حرم نسبت به ولی زمان خودشان ولایت مدار بودند، دلیلش این بود که به شهدای کربلا اقتدا کردند.

نصری تاکید کرد: در راستای همین وفاداری و ولایت مداری، در زیارتنامه مربوط قمر بنی هاشم در مفاتیح می‌خوانیم «أَشْهَدُ لَکَ بِالتَّسْلِیمِ وَالتَّصْدِیقِ وَالْوَفاءِ وَالنَّصِیحَةِ لِخَلَفِ النَّبِیِّ صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ الْمُرْسَلِ» یعنی شهادت می‌دهم به تسلیم و تصدیق و وفا و خیرخواهی شما، نسبت به یادگار پیامبر مرسل که درود خدا بر او و خاندان او باد.

وی خاطر نشان کرد: امروز نیز، لازمه‌ی عاشورایی شدن و زمینه سازی برای ظهور، باوفا و مطیع بودن نسبت به امام زمان ارواحنا فداه و پیروی از نایب ایشان در عصر غیبت است تا بتوانیم در جهاد تبیین، جهاد اقتصادی، جهاد سیاسی و فرهنگی نقش خود را به خوبی اجرا کنیم.

کد خبر 676082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.