چگونگی تامین آب مناطق اصفهان

معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب‌و فاضلاب استان اصفهان گفت: در اصفهان از دو مدل توزیع آب از طریق مخازن و توزیع مستقیم و بدون ذخیره‌سازی استفاده می‌شود که با افزایش مصارف ناچار به استفاده از روش پرریسک‌تر هستیم.

سید محسن صالح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تجارب سنوات گذشته نشان می‌دهد با افزایش دما و رسیدن به ۴۰ درجه بیشتر مصارف آب تدریجاً و به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد و چنانچه دمای هوا بیش از دو هفته به صورت مستمر بالای ۴۰ درجه بماند تا ۶۰ درصد افزایش مصرف اتفاق خواهد افتاد که این موضوع با توجه به اینکه امسال گرم‌ترین تابستان ربع قرن اخیر بوده ظرف یک ماه گذشته رخ داده و باعث از دست رفتن کامل ظرفیت ذخیره مخازن شهر اصفهان شده است.

وی افزود: به طور کلی، در شرایط عادی مدل توزیع آب هر اصفهان انتقال آب به مخازن و توزیع از طریق مخزن به زون‌های فشاری مختلف است. این مدل محاسن بسیاری داشته و ریسک کمی دارد اما زمانی که همچون یک ماه اخیر ظرفیت ذخیره مخازن از دست رود شرکت آبفا ناچار است از مدل دیگری که ریسک بالاتری دارد استفاده کند.

معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب‌و فاضلاب استان اصفهان گفت: این مدل توزیع مستقیم آب در داخل شبکه بدون ذخیره در مخازن است و گرچه با استفاده از این روش مشکل شبکه نقاطی که به جهت قدمت و فرسودگی شبکه توزیع کم فشار هستند (مانند خیابان مولوی) موقتاً و به صورت مسکن حل می‌شود اما ریسک عدم امکان پشتیبانی در صورت قطع شدن منابع آبی هر لحظه وجود دارد.

صالح اضافه کرد: اتفاقی که باعث شد تغییر فشار آب و رضایت مشترکان خیابان مولوی قبل و بعد از روز دوم مردادماه شد ناشی از همین تغییر مدل توزیع آب بوده و با وجود آنکه شرکت آبفا برای حل اساسی این مشکل چندین سال است که اصلاح شبکه اصلی خیابان و به خصوص افزایش ظرفیت خط انتقال منتهی به میدان لاله و خیابان‌های اطراف را در دستور کار دارد اما به جهت تراکم تأسیسات زیرزمینی و محدودیت ترافیکی و کم بودن عرض معابر امکان اجرای آن میسر نشده است.

وی تصریح کرد: طی دو سال آینده این طرح نیز عملیاتی خواهد شد.

کد خبر 676072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.