آمادگی مدیریت شهری برای تامین ایمنی هیئت‌های مذهبی/ لزوم شناسایی اولویت‌ها در آسفالت معابر

شهردار اصفهان با اشاره به افزایش اعتبارات اختصاص یافته در سال جاری ویژه اجرای روکش آسفالت معابر گفت: شناسایی اولویت‌ها برای روکش آسفالت معابر محلات در دستور کار مدیران مناطق قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز_ چهارشنبه چهارم مردادماه _در برنامه رادیویی «صدای شهر» و ویژه برنامه بی واسطه با مردم، ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب صفت‌های متعددی را در رابطه با شهر اصفهان به کار بردند که یکی از آن‌ها «اصفهان، شهری زنده، دارای کنش و واکنش» است.

وی افزود: شاخص شهر زنده این است که در شادی‌ها، شاد و در حزن و اندوه اهل بیت (ع) نیز غمناک است و ما نیز به عنوان خادمان شهر سعی کرده‌ایم در ماه محرم در کنار مردم شهر باشیم و به برپایی مجالس عزای حسینی و موکب‌های عزا کمک کنیم.

شهردار اصفهان ادامه داد: به عنوان مثال کارکنان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان در تأمین امنیت عزاداران حسینی، کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان برای جابه‌جایی دسته‌جات عزاداری و هیئت‌های مذهبی و کارکنان بخش خدمات شهری نیز برای نظافت شهری در صبح هر روز و برقراری مجالس عزای حسینی در شب‌ها مشغول به فعالیت هستند.

استقرار خودروهای آتش‌نشانی در ۲۳ نقطه شهر

در ادامه این برنامه رادیویی، آتشپاد دوم ابراهیم مطلبی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در رابطه با تأمین امنیت مجالس عزای حسینی در سطح شهر گفت: طبق سنوات گذشته و بر اساس تعامل با اداره کل تبلیغات اسلامی اصفهان، قبل از شروع ماه محرم، تمام مکان‌هایی که باید ایستگاه صلواتی، موکب عزای حسینی و خیمه روضه برگزار شود، توسط کارکنان سازمان آتش‌نشانی رصد و بازرسی می‌شود.

وی تصریح کرد: تأمین امنیت عزاداران حسینی برای ما بسیار مهم است، بنابراین تمام بازدیدها پیش از آغاز مراسم‌ها در محرم صورت گرفت و نواقص مجالس و خیمه‌ها تذکر داده و مجدد بازرسی انجام شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: ما نسبت به برخی از مواردی که امنیت عزاداران حسینی را تهدید کند، هیچ گونه چشم‌پوشی نخواهیم کرد.

وی متذکر شد: همکاری هیئت‌های مذهبی با سازمان آتش‌نشانی امسال بسیار خوب بوده و در حال حاضر مشکل خاصی از لحاظ ایمنی در مجالس عزای حسینی وجود ندارد، شهرداری اصفهان در ماه محرم تمام ظرفیت خود را در همه زمینه‌ها به کار گرفته است.

مطلبی یادآور شد: در این شب‌ها، خودروهای سازمان آتش‌نشانی در ۲۳ نقطه سطح شهر اصفهان همچون اماکنی که شاهد ازدیاد جمعیت یا گره‌ترافیکی هستیم، مستقر بوده و ظرفیت تأمین امنیت این سازمان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی تشدید می‌شود.

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

شهروند منطقه ۶: در خیابان شهید خلیلی خیابان سجاد، محله‌ای وجود دارد که شهروندان از شهرداری منطقه فقط انتظار نظافت شهری داشته، در حال حاضر بحث نظافت شهری اصلاً مطلوب نیست و بن بست‌های این محله جارو نمی‌شود.

شهردار: پیشنهاد می‌کنم مدیر منطقه شش شهرداری بازدید نزدیک و میدانی نسبت به این معبر یادشده توسط شهروند را داشته و تدبیر خاصی برای رفع دغدغه شهروندان در این زمینه کند، چراکه تجمع زباله‌ها در فصل گرم تابستان باعث مسائل مختلف محیط زیستی می‌شود. اگر انتقاد درستی به عملکرد پیمانکار نظافت این محله وارد است، حتماً باید تذکرات لازم داده شود.

حمیدرضا فرهنگ، مدیر شهردار منطقه ۶ شهرداری اصفهان: در محله همت آباد، پیمانکار نظافت، موظف است خیایان‌های اصلی را هر روز نظافت کند، اما نظافت کوچه‌های فرعی این محله، روزهای زوج از ساعت ۱۱ شب تا ۵ صبح به جز روزهای پنج شنبه و جمعه صورت می‌گیرد. البته در همت آباد، کوچه‌های باریک زیادی وجود دارد که امکان ورود خودرو در بعضی از معابر نیست، همچنین به شهروندان آموزش داده شده زباله‌های خود را درب منازل قرار دهند، اما بعضاً مشاهده کرده به دلیل رعایت نکردن شهروندان، زباله سر کوچه تجمع پیدا می‌کند.

حذف کاشت درخت کاج در اصفهان

شهروند: از درخت‌های کاج که در اصفهان با قدمت ۱۰۰ ساله وجود دارد، شیره‌ای خارج می‌شود که بسیار بد بو و مشکل‌زا بوده و امکان پاک کردن آن نیست و در کل کاشت این درخت مناسب شهر اصفهان نیست، شهرداری از کشت مجدد این درخت خودداری کند.

شهردار: در اصلاح الگوی فضای سبز شهری و کشت درختان و گل‌ها، حذف کاشت درخت کاج در اصفهان صورت گرفت. همچنین تصمیم گرفته شده است که اصلاً کاشت جدید درخت کاج در اصفهان نداشته باشیم، اما در حال تدبیر این امر هستیم که برای درخت‌های کاج که پیش از این کاشته شده چه اقدامی انجام شود.

مجید عرفان منش، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری شهرداری اصفهان: در اصلاح الگوی کاشت درختان شهری، برنامه‌های متعددی وجود دارد، یکی از این موارد مربوط به کاشت درخت کاج است.

یک زمانی کاشت درخت کاج اِل‌دار روسیه‌ای رواج پیدا کرده و کاج به عنوان یک درخت سبز شهری معرفی شد، در حال حاضر حداکثر سن درخت‌های کاج شهری ۱۰۰ ساله است و درصدد هستیم درخت‌های بومی کشور را جایگزین کاج شهری رو به زوال رفته کنیم، اما در برخی از نقاط شهری که یک سری درخت کاج وجود دارد، نمی‌توان اقدامی برای از بین بردن کرد، مگر اینکه درخت زوال یابد.

آمادگی مدیریت شهری برای تامین ایمنی هیئت‌های مذهبی/ لزوم شناسایی اولویت‌ها در آسفالت معابر

خشکسالی زودرس درختان و گونه‌های گیاهی

شهروند: علت خشکسالی زود رس درختان و گونه‌های گیاهی در اصفهان چیست؟ رسیدگی کنید.

مجید عرفان‌منش، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری شهرداری اصفهان: بر اساس خشکسالی سال‌های اخیر اصفهان و تشدید میزان آفتاب تابشی و مقدار نور فرابنفش ساطع شده در اصفهان که بسیار بالاتر از میانگین استاندارد است باید به سمت تغییر الگوهای کشت درختان و گونه‌های گیاهی شهری خاصی پیش برویم.

نیاز آبی فضای سبز شهری اصفهان در سال ۶۲ میلیون مترمکعب است که در بهترین حال ۲۳ میلیون مترمکعب آب در اختیار است که حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آن تصفیه پساب‌های فاضلاب است و این نیاز شدید آبی، قطعاً باعث بروز مشکلاتی مثل خشکسالی زود رس می‌شود.

درصدد احیای درخت سرو ۵۰ ساله مقابل ساختمان شهرداری هستیم

شهروند: آیا امکان احیای سرو ۵۰ ساله‌ای که مقابل ساختمان شهرداری اصفهان به صورت عمدی توسط شهروندی به آتش کشیده شد، وجود دارد؟

شهردار اصفهان: تلاش بر این است که این درخت ۵۰ ساله سرو، احیا شود و تیم‌های تحقیقاتی حاضر شده و تزریق‌هایی را برای احیای این درخت در همان روز انجام دادند و امروز این درخت تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد.

مجید عرفان‌منش، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری شهرداری اصفهان: هر موجودی که آسیب ببیند امکان احیا دارد و درختان از این قائده مستثنی نیستند، اما با کمک اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان و تیم اورژانس، بحث درون درمانی آن درخت را آغاز کردیم و تحت درمان است، البته شرایط محیطی خاص بوده و فصل گرما برقرار است.

متأسفانه یک ضد فرهنگ در شهر اصفهان در حال حاکم شدن است که بخش‌هایی از فضای سبز شهر اصفهان را تعمدی دچار حریق می‌کند. بنابراین از دستگاه قضائی استان درخواست دارم این آتش سوزی‌های عمدی را پیگیری قضائی کنند چرا که در حال تبدیل شدن به یک جریان در شهر است.

آمادگی مدیریت شهری برای رفع مشکل قدیمی زمین‌های علی‌آباد کلنگان

شهروند: حدود ۳۰ سال است قطعه زمینی در علی آباد کلنگان خریداری کردم، پیرو دستور رئیس جمهور مبنی بر ساماندهی این منطقه، هنوز اقدام خاصی صورت نگرفته است و شهرداری منطقه ۱۲ پاسخ مشخصی نمی‌دهد.

شهردار: مشکل علی‌آباد کلنگان به ۵۰ سال قبل بازمی‌گردد که در سفر رئیس جمهور به اصفهان، به دستور آیت الله رئیسی و همراهی و همدلی مسئولان استان، اصل مشکل رفع شد اما از مراحل بعدی و جزئیات توقف این امر، اطلاع خاصی نداشته و اگر نیاز باشد شورای اسلامی شهر و شهرداری برای رفع این مشکل کهنه تصمیمی بگیرد، این آمادگی وجود دارد.

علی‌اکبر رسالت، مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان: بر اساس کار کارشناسی که باید در حوزه مالی و اقتصادی، املاک و حوزه حقوقی انجام می‌گرفت و ورود مالکان جدیدی که بعضاً اسنادی هم در اختیار دارند، صورت جلسه‌ها درصدد تنظیم است و سعی می‌کنیم تا دو هفته آینده مشکلات این منطقه رفع شود و اقدام به صدور پروانه برای این محله کنیم، قول می‌دهیم تا ۱۵ مرداد مشکلات این منطقه حل شود و اطلاع رسانی کنیم.

لزوم شناسایی معابر برای آسفالت

شهروند: در محله جنیران منطقه ۹، نقاطی وجود دارد که به هیچ عنوان در طول ۳۰ سال گذشته، آسفالت نشده است، تقاضای حضور شهردار و بازدید از این منطقه را داریم.

شهردار اصفهان: امسال بودجه خوبی برای آسفالت مناطق اختصاص داده شده و دست مدیران مناطق در این زمینه بازتر شده است اما نمی‌توانند همه منطقه را از نظر ترمیم و روکش آسفالت پوشش بدهند.

بر این اساس اولویت‌بندی در این عرصه مهم است و این اختیار در دستان مدیران مناطق گذاشته شده که اصولاً ابتدا شریان‌های اصلی و خیابان‌های پرتردد، سپس معابر فرعی و بعد دیگر معابر در اولویت قرار می‌گیرند.

پیشنهاد دارم مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان بازدیدی جدی و میدانی از محلات داشته باشد و اگر معابری از منطقه وجود دارد که ۲۰ یا ۳۰ سال از آخرین روکش آسفالت آنها می‌گذرد، شناسایی کنند و برای تأمین اعتبارات آنها در اصلاح بودجه قرار داده، ما نیز به مناطق کمک خواهیم کرد تا این دغدغه شهروندان مرتفع شود. نگاه حداکثری مدیران مناطق به سمت شناسایی اولویت‌ها برای روکش آسفالت محلات برود.

سیدسلمان قاضی‌عسگر، مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان: بودجه آسفالت منطقه در ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته سه برابر شده است و به ۱۸ میلیارد تومان رسیده است که امیدواریم روکش آسفالت معابر اصلی را انجام دهیم.

رشد تخریب آسفالت معابر متناسب با رشد بودجه آسفالت نیست و این باعث بروز مشکلات می‌شود، البته بر اساس موانع قانونی و آئین‌نامه معاملات در ماه‌های گذشته موفق به برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار آسفالت‌ریزی نشدیم، البته در روزهای گذشته این مهم محقق شد.

البته مقداری قیر یارانه‌ای نیز برای بافت فرسوده از دولت دریافت کردیم که در این راستا به سمت اجرای آسفالت با اولویت معابر اصلی منطقه حرکت می‌کنیم، منطقه جنیران نیز جز اولویت‌های منطقه تعیین شده است. اما قابل توجه است برای پاسخ به همه مطالبات مردم در زمینه آسفالت، نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است.

تغییر پیمانکار بدنه‌سازی مادی‌های منطقه ۹

شهروند: بدنه‌سازی مادی‌های منطقه ۹ شهرداری صورت نمی‌گیرد، بارها به شهرداری منطقه ۹ در این رابطه تذکر داده‌ایم، ولی روال کند است.

سیدسلمان قاضی‌عسگر، مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان: منطقه ۹ شهرداری با ۱۲۰ کیلومتر، بیشترین طول انهار را دارد که یکسری از انهار در خارج از محدوده بوده و امکان بدنه‌سازی توسط شهرداری نیست.

بر اساس نارضایتی‌های موجود، پیمانکار بدنه‌سازی انهار منطقه، تغییر کرده است و در قرارداد جدید تاکید شده در انجام کار باید جدیت داشته باشند و در اجرای پروژه، روزی را تعطیل نکنند.

کد خبر 676015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.