تحریم محصولات سوئدی در کشورهای مسلمان

بعضی از بزرگترین فروشگاه‌های قطری اعلام کردند در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم، تمام محصولات سوئدی را تحریم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیست‌ونهم تیرماه، برای دومین بار ظرف چند هفته اخیر «سلوان مومیکا» ۳۷ ساله شهروند عراقی سوئدی با حمایت پلیس سوئد اقدام به اهانت به قرآن کریم پرداخت؛ اقدامی هتاکانه که واکنش کشورهای مسلمان را به همراه داشت. در ادامه این اهانت‌های سریالی، یک گروه راست افراطی در دانمارک در اقدامی توهین‌آمیز جمعه، سی‌ام تیرماه نسخه‌ای از قرآن کریم را در مقابل سفارت عراق در «کپنهاگ» پایتخت دانمارک سوزاندند.

اهانت مجدد به قرآن در سوئد و دانمارک بار دیگر باعث شد موجی از واکنش‌ها و محکومیت‌ها در کشورهای مختلف عربی و اسلامی به راه افتد؛ موجی که بر ضرورت اخراج سفرای سوئد از این کشورها و تحریم سیاسی و اقتصادی سوئد، تاکید دارد.

پس از حمایت دولت سوئد از هتک حرمت قرآن کریم، کمپین‌های تحریمی در فضای مجازی برای برخورد با محصولات کشور سوئد به راه افتاد، کاربران مسلمان در فضای مجازی خواستار تحریم کامل تولیدات و کالاهای سوئدی شدند.

بر اساس گزارش وبگاه دوحه نیوز، فروشگاه زنجیره‌ای «السوق البلدی» در اقدامی تحسین‌برانگیز در رسانه‌های جهان عرب شروع به موضع‌گیری علیه هتک حرمت قرآن کریم کرده است و تمام کالاهای سوئدی را از قفسه‌های خود برداشته و همچنین اعلام کرده است که «تا اطلاع ثانوی» تمام کالاهای سوئدی را تحریم می‌کند.

فیلمی نیز از جمع کردن یک برند معروف شکلات سوئدی توسط کارکنان فروشگاه در این گزارش درج شده است.

سوئد به عنوان یکی از اقتصادهای برتر اتحادیه اروپا، طیف گسترده‌ای از محصولات را به قطر صادر می‌کند و تصمیم این فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممکن است واکنش‌های مشابهی را از سوی سایر بخش‌های اقتصادی در قطر و کشورهای دیگر ایجاد کند که بر پیامدهای اقتصادی چنین حوادثی در سطح جهان تأکید کند.

تحریم محصولات سوئدی در کشورهای مسلمان

در سال ۲۰۲۰، زمانی که رئیس‌جمهور فرانسه به پیامبر (ص) اسلام توهین کرد، این صحبت آغازگر کارزارهای مجازی گسترده در محکومیت اسلام‌هراسی در فرانسه شد. در قطر، مردم به سرعت بسیج و خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شدند.

بر اساس گزارش مرکز تجارت بین‌الملل، صادرات فرانسه به قطر در آن زمان ۵۹ درصد کاهش و ارزش تجارت قطر با فرانسه از ۴.۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۱.۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرد.

چنین حوادثی می‌تواند فرصتی برای گفت‌وگو در مورد ترویج احترام متقابل و وحدت در میان جوامع مختلف فراهم کند. اقدام این فروشگاه منعکس‌کننده صدای دسته‌جمعی جامعه مسلمانان جهان آن است که خواستار آگاهی و درک بیشتر از اهمیت متون و نمادهای مذهبی دارند.

کد خبر 676005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.