غوطه‌ور در گرداب مرگ

غرق‌شدگی یکی از حوادثی است که در طول سال جان افراد بسیاری را می‌گیرد، این حوادث مرگبار در بیشتر مواقع تنها بر اثر بی‌احتیاطی و بی‌دقتی افراد یا والدین در خصوص کودکان به وقوع می‌پیوندند؛ لذا می‌طلبد افراد آگاهی بیشتری در این خصوص داشته باشند تا در لحظات بحرانی جان خود یا دیگران را نجات دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر ساله با فرا رسیدن روزهای گرم سال و فصل تابستان، شاهد افزایش غرق‌شدگی‌ها به خصوص در روزهای پایانی هفته هستیم و از همین رو، آگاهی‌بخشی در خصوص انجام اقدامات لازم به منظور پیشگیری از غرق‌شدگی و نجات غریق، از موارد حائز اهمیت محسوب می‌شود. شایع‌ترین غرق‌شدگی با آب شیرین صورت می‌گیرد و به خصوص بین کودکان نوپا و پسران جوان و کودکان مبتلا به انواع تشنج شایع‌تر است. در بعضی موارد نیز غرق‌شدگی در مقدار کمی آب مانند وان حمام اتفاق می‌افتد.

بر اساس آمارهای ثبت شده، غرق‌شدگی سومین علت مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی در دنیا است و هفت درصد مرگ‌های مرتبط با حوادث را به خود اختصاص می‌دهد و کودکان، مردان و افرادی که دسترسی بیشتری به آب دارند، بیشتر در معرض خطر غرق‌شدگی قرار دارند.  بیش از ۹۰ درصد موارد مرگ ناشی از غرق‌شدگی مربوط به کشورهای با درآمد کم و متوسط است و بیش از ۵۰ درصد موارد مرگ ناشی از غرق‌شدگی در منطقه غرب اقیانوس آرام و جنوب شرق آسیا رخ می‌دهد.  بالاترین میزان غرق‌شدگی مربوط به منطقه آفریقا است که میزان غرق‌شدگی در آن ۱۵ تا ۲۰ برابر آلمان و انگلستان ثبت شده است.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در سال گذشته، سالانه ۲۳۶ هزار نفر دچار غرق‌شدگی می‌شوند و غرق‌شدگی یکی از ۱۰ علت اصلی مرگ‌و میر در افراد یک تا ۲۵ ساله در جهان است و کودکان دارای سن زیر پنج سال، در معرض خطر بیشتری قرار دارند. بیش از ۹۰ درصد مرگ‌و میر ناشی از غرق‌شدگی در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، چاه‌ها، منابع آب خانگی و استخرهای شنا در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می‌دهد.

بررسی‌ها نشان از آن دارد که طی ۱۰ سال گذشته ۱۰ هزار و ۴۹۴ نفر بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست داده‌اند و بیشترین تعداد فوتی‌ها در این بازه زمانی مربوط به سال ۱۳۹۸ با ۱۲۷۵ نفر بوده است. سال گذشته نیز ۱۱۵۲ نفر به علت غرق‌شدگی جان باختند. بالاترین آمار غرق‌شدگان مربوط به استان مازندران با ۱۶۱ فوتی است و استان‌های خراسان شمالی و خراسان جنوبی با پنج فوتی کمترین آمار غرق‌شدگی را داشتند.

غوطه‌ور در گرداب مرگ

افزایش بیش از ۲۷ درصدی تلفات غرق‌شدگی در یک سال

منصور فیروزبخت، مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شنا، یکی از تفریحات سالم و لذت‌بخش است که همواره با فرا رسیدن فصل گرما به اوج خود می‌رسد. هر ساله شاهد مرگ تعدادی از شهروندان هستیم که به علت سهل‌انگاری و توجه نداشتن به مسائل ایمنی، خاطره‌ای تلخ را برای اطرافیان خود رقم زده‌اند.

وی افزود: در طول سال گذشته، ۶۰ مورد فوتی به علت غرق‌شدگی به مراکز پزشکی قانونی استان ارجاع و نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۲۷.۷ درصد افزایش داشته است. آمار تلفات ناشی از غرق‌شدگی در سال گذشته برابر با ۴۸ مرد و ۱۲ زن بوده و آمار تلفات ناشی از غرق‌شدگی در سال ۱۴۰۰ برابر با ۴۰ مرد و هفت زن است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان تصریح کرد: بیشترین آمار تلفات غرق‌شدگی در سال گذشته با ۱۵ نفر فوتی در تیرماه ثبت شده و بیشترین آمار تلفات ناشی از غرق‌شدگی مربوط به استخرهای کشاورزی (۱۴ نفر) بوده است. پس از آن در استخر شنا ۱۲ نفر، در کانال آب ۱۲ نفر، در رودخانه ۱۱ نفر، در چاه پنج نفر، در دریا یک نفر و پنج نفر نیز در سایر منابع آبی جان خود را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: سه ماهه اول سال جاری، ۱۲ نفر شامل ۱۱ مرد و یک زن در پی حوادث غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند و نسبت به مدت مشابه سال گذشته که هفت نفر شامل شش مرد و یک زن در پی این حوادث جان باخته بودند، شاهد افزایش این آمار هستیم. از تعداد افراد غرق شده در سال جاری، هشت نفر در استخرهای کشاورزی، دو نفر در چاه و دو نفر نیز در سایر منابع آبی جان خود را از دست داده‌اند.

فیروزبخت خاطرنشان کرد: از نظر علم پزشکی قانونی، بیشتر موارد غرق‌شدگی زمانی اتفاق می‌افتد که به جای هوای حاوی اکسیژن جهت تنفس، مایعی جایگزین شود یا مایع، داخل ریه و حبابچه‌های هوایی راه پیدا کند. قطع تنفس و کمبود اکسیژن، اصلی‌ترین علت مرگ بر اثر غرق‌شدگی محسوب می‌شود.

غوطه‌ور در گرداب مرگ

فوت ۱۵ نفر طی سال جاری در پی غرق‌شدگی در کانال‌های آبی و استخرهای ذخیره آب کشاورزی

منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۵ نفر در پی غرق‌شدگی در کانال‌های آبی و استخرهای ذخیره آب کشاورزی جان خود را از دست داده‌اند و با افزایش دما و اقدام افراد به شنا در این منابع آبی به خصوص در روزهای پایانی هفته و تعطیلات، شاهد افزایش حوادث به وقوع پیوسته بوده‌ایم.

وی افزود: افراد باید دقت داشته باشند که شنا در کانال‌های انتقال آب، استخرهای ذخیره آب کشاورزی، دریاچه‌ها، سدها و رودخانه‌های جاری خطرآفرین است و می‌تواند منجر به وقوع پیوستن حوادث ناگواری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از رخداد حوادث، نظارت، اطلاع‌رسانی و آموزش به کشاورزان سطح استان در خصوص رعایت الزامات ایمنی در استخرهای کشاورزی با نصب تابلوهای شنا ممنوع، نصب حفاظ اطراف استخرها و تعبیه طناب نجات در استخر به منظور رعایت ایمنی و استاندارهای لازم، باید مد نظر قرار گیرد.

افزایش حوادث غرق‌شدگی با آغاز فصل گرما

عباس عابدی، مدیر روابط عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با آغاز فصل گرما، غرق‌شدگی یکی از حوادثی است که وقوع آن به مراتب بیشتر می‌شود و از همین رو، رعایت نکات پیشگیرانه از مسائل حائز اهمیت محسوب می‌شود. افراد باید توجه داشته باشند که هنگام تنها بودن، در طول شب و تاریکی هوا، حین مواج یا خروشان بودن دریا و رودخانه، از شنا و وارد شدن به منابع آبی، پیشگیری کنند.

وی با بیان اینکه هنگامی که دمای محیط با دمای آب اختلاف داشته باشد، احتمال غرق‌شدگی در جریان آب افزایش می‌یابد، افزود: در صورت شیرجه زدن شناگر داخل آب بسیار سرد، بدن دچار شوک و عضلات دچار گرفتگی می‌شوند و در پی این موضوع، خطر غرق‌شدگی نیز بالاتر می‌رود.

مدیر روابط عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان با بیان اینکه شناگر بهتر است به آرامی وارد آب شود تا دمای بدن و دمای آب به تعادل برسند، تصریح کرد: زمانی که افراد از داروهای خواب‌آور یا شل‌کننده عضلات استفاده کرده‌اند باید تا مدتی از شنا کردن خودداری کنند.

غوطه‌ور در گرداب مرگ

خطر بیشتر غرق‌شدگی برای کودکان و سالمندان / برای نجات غریق چه کنیم؟

وی با بیان اینکه خطر غرق‌شدگی برای دو گروه کودکان و سالمندان بیشتر است، ادامه داد: به منظور پیشگیری از غرق‌شدگی کودکان و سالمندان، آنها را در مناطقی که احتمال غرق‌شدگی بالایی دارند، تنها و بدون همراه رها نکنید. نصب حفاظ مناسب اطراف استخرها و به خصوص استخرهای کشاورزی نیز از دیگر راهکارهای پیشگیری از غرق‌شدگی به شمار می‌روند.

عابدی گفت: افراد برای نجات غریق، ابتدا امنیت خود را در نظر بگیرند و در صورتی که با شنا و اصول آن آشنایی ندارند، وارد آب نشوند؛ چراکه فرد در حال غرق شدن وحشت‌زده است و احتمال دارد که فرد نجات دهنده را نیز با خود به زیر آب بکشد. پرتاب کردن طناب یا شیء به سمت فرد در حال غرق شدن از راهکارهای نجات وی محسوب می‌شود تا با استفاده از آن به خشکی یا منطقه امن برسد..

وی اضافه کرد: یکی از راهکارهای کمک به افراد در حال غرق شدن به خصوص در دریا، رودخانه‌های دارای سطوح شیب‌دار و مناطق یخ زده، تشکیل زنجیره انسانی است که افراد با گرفتن دست یکدیگر و ایجاد یک زنجیر از ساحل به داخل آب می‌توانند نسب به نجات غریق اقدام کنند.

پس از خارج کردن غریق از آب چه اقداماتی باید انجام شود؟

مدیر روابط عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه برای دریافت خدمات امدادونجات در شهر باید با شماره تماس ۱۲۵ آتش‌نشانی و در مناطق برون‌شهری با شماره تماس ۱۱۲ هلال‌احمر تماس حاصل شود، اظهار کرد: در صورتی که غریق از آب خارج شده، اما نیازمند دریافت خدمات اورژانس و مراقبت‌های پزشکی است، باید با شماره ۱۱۵ تماس گرفته شود.

وی افزود: اولین اقدام در برخورد با فرد دچار غرق‌شدگی پس از خروج آب، باز کردن راه هوایی وی به منظور داشتن تنفس خوب است و از همین رو افراد در اولین مرحله دهان غریق را باز وو داخل آن را نگاه کنند. در صورت وجود مانع از جمله گل و لای یا شن در دهان غریق، افراد با استفاده از دو انگشت باید نسبت به خارج کردن آن اقدام کنند.

عابدی تصریح کرد: در صورت وجود مایعات در دهان غریق از جمله آب یا استفراغ، غریق را به پهلو بخوانید و سر او را یک سمت بچرخانید تا مواد از دهان وی خارج شود. افراد تصور می‌کنند باید آب وارد شده به ریه مصدوم را خارج کنند، اما این اقدام نه تنها کمکی به مصدوم نمی‌کند، بلکه ممکن است موجب بسته شدن راه هوایی تنفسی وی شود.

وی با بیان اینکه بهترین اقدام برای مصدوم باز کردن راه هوایی، برقراری تنفس و گردش خون بیمار است، ادامه داد: در صورتی که مصدوم دچار آسیب در مهره‌های گردنی یا ستون فقرات است، گردن را در راستای ستون فقرات وی به صورت ثابت نگه دارید. افرادی که در قسمت‌های کم عمق شیرجه زده‌اند یا از سرسره سقوط کرده‌اند، ممکن است آسیب به ستون فقرات داشته باشند.

غوطه‌ور در گرداب مرگ

لزوم تداوم عملیات احیای قلبی تنفسی تا رسیدن مأموران اعزامی اورژانس

مدیر روابط عمومی اورژانس و فوریت‌های پزشکی اصفهان گفت: اگر فرد غرق شده تنفس یا نبض نداشت، باید عملیات احیا برای او آغاز شود. فرد مصدوم را بخوانید، کنار او زانو بزنید، دستان خود را عمود بر قفسه سینه و پاشنه یکی از دستان خود را وسط استخوان جناق سینه قرار دهید و با فشار دادن دستان خود سعی کنید قفسه سینه به میزان حداقل پنج سانتی‌متر به سمت پایین حرکت کند. در طول انجام این عملیات از شماره یک تا ۳۰ بشمارید و دو بار تنفس مصنوعی به مصدوم بدهید.

وی با تاکید بر لزوم تداوم انجام عملیات احیا تا رسیدن مأموران امدادی اورژانس، ادامه داد: اگر مصدوم غرق شده، تنفس دارد، اما هوشیار نیست، تنها باید وی را روی یک پهلو بخوانید تا به راحتی نفس بکشد و تا رسیدن نیروهای امدادی صبر کنید. یکی از راه‌های احیای قلبی در افراد غرق شده، حفظ دمای بدن آنها است؛ بنابراین در اسرع وقت بدن مصدوم را خشک کنید و با پوشاندن بدن وی، سعی بر حفظ کردن گرمای بدن داشته باشد.

عابدی گفت: زمانی که مأموران امدادی اورژانس به محل حادثه می‌رسند باید از اتفاق رخ داده و اقداماتی که برای مصدوم انجام داده‌اید، شرحی به آنها ارائه کنید و ادامه عملیات را به آنها بسپارید. مأموران اعزامی اورژانس اقدامات اولیه را انجام و مصدوم را برای ادامه درمان به مراکز درمانی منتقل خواهند کرد.

کد خبر 675959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.