از کشتی تا کشاورزی انگاره‌های همسایگانِ خزر / "میز روسیه" در مازندران راه‌اندازی شود

حالا که استاندار مازندران در رأس هیاتی از فعالان اقتصادی به روسیه سفر کرده است، به نظر می‌‎رسد مازندران باید در راستای تقویت قدرت دیپلماسی و پیگیری درون استانی و ملی و بین‌المللی به تغییراتی دست یابد که در این میان راه‌اندازی "میز روسیه" در استانداری مازندران ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مازندران با تولید سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و حدود ۱۰ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی، یکی از استان‌های توانمند کشور در زمینه تولیدات کشاورزی و دریایی است.

همچنین این استان با دارا بودن راه دسترسی به حمل و نقل دریایی و راه‌آهن و در موقعیت خاص جغرافیایی در همسایگی خزر مزیت‌های تجاری دارد که می‌تواند انگاره‌های ویژه‌ای را برای ایجاد و استمرار تجارت با کشورهای حوزه خزر به ویژه روسیه تدارک ببیند.

بندر امیرآباد در این استان به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر نقش ویژه در توسعه تجارت مازندران در عرصه‌های بین‌المللی و ارتباطات برون‌مرزی این استان دارد. حجم بالای تولیدات کشاورزی مازندران نیز در این میان، ویژگی خاص مازندران برای افزایش مراودات با همسایگان خزری است.

سفر اخیر استاندار مازندران به کشور روسیه و استقبال استانداران استان‌های ولگاگراد، سامارا، آستاراخان و مدیران کل حوزه گمرک، دامپزشکی و تکنوپارک روسیه از توانمندی‌های مازندران نشان داد که این استان جایگاه ویژه‌ای در فصل جدید دیپلماسی اقتصادی ایران در حوزه خزر دارد.

از کشتی تا کشاورزی انگاره‌های همسایگانِ خزر / "میز روسیه" در مازندران راه‌اندازی شود

ضرورت راه‌اندازی "میز روسیه" در مازندران

مازندران حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص داده است و به دلیل مزیت‌های بالا در حوزه تجارت، بازرگانی و صنعتی و البته مزیت‌های جغرافیایی و بومی با توجه به حوزه گردشگری، می‌تواند در مسیر نقشه دیپلماسی دولت سیزدهم ایفاگر نقش‌های مؤثر و پرشتابی باشد.

از سوی دیگر اشتراکات مازندران در حوزه فرهنگی و دینی می‌تواند مازندران را به عنوان هاب روابط تجاری و اقتصادی میان استان‌های شمالی و کشورهای حاشیه خزر، به‌ویژه روسیه مطرح کند، اما به نظر می‌رسد تقویت همکاری‌های دو و چند جانبه در مازندران نیازمند خروج از تأخیرهای رخ داده در گذشته و ورود به فاز جدید از همکاری‌های تجارت بین‌الملل مازندران است.

حالا که استاندار مازندران در رأس هیئتی از فعالان اقتصادی بخش‌های دولتی و خصوصی این استان در راستای دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم مبنی بر تقویت مناسبات با همسایگان به کشور روسیه سفر کرده است، به نظر می‌‎رسد مازندران باید در راستای تقویت قدرت دیپلماسی و پیگیری درون استانی و ملی و بین‌المللی به تغییراتی دست یابد.

راه‌اندازی "میز روسیه" در استانداری مازندران به منظور ایجاد وحدت رویه، پیگیری مستمر، معین شدن مسئولیت مستقیم مراجعان و علاقه‌مندان به این حوزه از تجارت، تدارک برنامه‌های فصلی و ایجاد ارتباط مستمر با طرف روسی و مسائلی از این دست از ضروریاتی است که می‌تواند به یک دستاورد مهم از مجموعه سفرهای دولتی‌های مازندران به کشور روسیه در طی سال‌های اخیر تبدیل شود.

آیا تاکنون موفق بوده‌ایم؟

همان‌طور که سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران در دیدارهای مختلف خود در روسیه بیان کرده است، مازندران با یک تأخیر تاریخی در توسعه مراودات تجاری با کشورهای همسایه به‌ویژه روسیه روبه‌ رو است. سفرهای بسیاری به استان‌های روسیه توسط مازندرانی‌ها صورت گرفته است، اما تاکنون این سفرها منجر به قرارداد اقتصادی نشده است.

از این رو است که استاندار مازندران در شرح مذاکرات خود، اجرایی شدن مفاد قراردادها و منعقد شدن قراردادها به‌منظور دستیابی مازندران به سهم خود از سبد بازار روسیه را مورد تاکید قرار داده است و گفت که با توجه به واردات سالانه حدود ۲۹۰ میلیارد دلاری روسیه، باید از فرصت پیش رو در شرایط بین‌المللی برای توسعه صادرات محصولات به این کشور بهره گیریم.

حسینی‌پور با اشاره به سیاست دولت سیزدهم مبتنی بر نگاه به شرق و توسعه مناسبات با همسایگان تاکید کرد که با توجه به سطح نزدیک مناسبات راهبردی ایران و روسیه، باید تلاش کنیم سهم مناسبی در تأمین کالاهای مورد نیاز کشور روسیه را به تولیدات ایرانی به‌ویژه مازندران اختصاص دهیم.

ضرورت تداوم برنامه‌های مشترک میان مازندران و روسیه

استاندار مازندران ضرورت تداوم برنامه‌های مشترک میان مازندران و روسیه را نیز در دیدار با همتایان روس خود مطرح کرد و از علاقه‌مندی‌ها و مشترکات میان دو کشور به ویژه استان مازندران و استان‌های روسیه به عنوان فرصت جدید برای ایجاد تبادل‌های تجاری نام برده است و اظهار کرده است: با توجه به جایگاه ارزشمندی که مازندران در حوزه دانش‌بنیان دارد، آمادگی داریم که نمایشگاه مشترکی در این حوزه با مسکو برگزار کنیم. انجام این طرح زمینه حضور و دیدار نخبگان علمی بین دو کشور را فراهم می‌کند و این امر زمینه‌ساز توسعه روابط دو جانبه خواهد بود.

وی تجارت کشتی، فروش محصول برنج مازندران به روس‌ها و نیز برگزاری همایش گردشگری میان مازندران و روسیه را از جمله توافقاتی دانست که پس از پایان سفر به روسیه مورد پیگیری قرار می‌گیرد و افزود: براساس توافقات صورت گرفته گردشگران روسیه و مازندران با صدور کارت ویژه تردد خواهند داشت و بزرگترین کشتی گردشگری کروز روسیه در بندر آستراخان آماده آب‌اندازی است که به‌زودی این کشتی وارد دریای مازندران نیز خواهد شد.

استاندار مازندران برگزاری همایش گردشگری مازندران و روسیه در تاریخ پنجم مهر را نیز در تداوم برنامه‌های این سفر اعلام کرد و ادامه داد: این همایش گردشگری با حضور سفرای دو کشور ایران و روسیه و ۲۰۰ نفر از مسئولان بخش خصوصی حوزه گردشگری این دو کشور در مازندران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی خط پروازی روسیه به ساری و خط دریایی گردشگری به دریای مازندران با موافقت روسیه، تعامل حداکثری کشتی‌سازی روسیه و ایران به خصوص تولید موتور کشتی را در ادامه روابط میان دو منطقه مورد تاکید اعلام کرد.

حسینی‌پور با اشاره به اینکه طبق قراردادهای صورت گرفته تعیین شد که برنج طارم مازندران در فروشگاه‌های روسیه عرضه شود، راهبرد مازندران را تداوم ارتباط تجاری با کشور روسیه عنوان کرد.

از کشتی تا کشاورزی انگاره‌های همسایگانِ خزر / "میز روسیه" در مازندران راه‌اندازی شود

مازندرانی‌ها پشت درهای روسیه

استاندار مازندران در بخش‌هایی از سفر خود به مشکلات فعلی تجار مازندرانی در تجارت با روس‌ها نیز اشاره کرده است و گفته است که در برخی موارد شاهد هستیم کالاهای فسادپذیر همچون میوه صادراتی استان مازندران حدود ۱۵ روز در گمرک و در صف ورود به جمهوری آذربایجان با هدف دسترسی به بازار روسیه معطل می‌ماند که باعث از بین رفتن این محصولات می‌شود. انتظار داریم تسهیلاتی که روسیه برای برخی کشورها در زمینه تسهیل حمل کالای فسادپذیر در نظر گرفته شده برای کالاهای مازندرانی نیز لحاظ شود.

تاجران بخش خصوصی مازندران در سال‌های اخیر در حوزه دامپزشکی به منظور صادر کردن محصول آبزیان با مشکلات زیادی مواجه بودند و به دلیل سخت‌گیری‌های کشور روسیه در رعایت شاخص‌ها و استانداردهای مواد غذایی در واردات محصولات غذایی به این کشور سالانه بخش زیادی از محموله‌های وارداتی دنیا از جمله ایران برگشت می‌خورد و مشکلات زیادی را برای صادرکنندگان بخش خصوصی ایجاد می‌کند.

در این نشست به پیشنهاد استاندار مازندران و پذیرش طرف روسی مقرر شد، هیئتی از طرف اداره کل دامپزشکی مازندران و نیز نمایندگان صادرکنندگان بخش خصوصی جهت بررسی استانداردها و گذراندن آموزش‌های لازم در این راستا به روسیه سفر کنند. نکاتی از این دست به صورت وارد شدن به جزئیات مسائل پیش روی تجار و بازرگانان بخشی جدید از روابط میان مازندران و روسیه در تسهیل تجارت به شمار می‌رود که به نظر می‌رسد لازم است تداوم یابد.

یکی از مهم‌ترین مشکلات تجارت مازندران با کشورهای همسایه، صادرات‌محور نبودن تولیدات این استان است. استاندار مازندران در نشست خبری پس از پایان سفر خود به این موضوع اشاره کرده و گفته است: با توجه به سخت‌گیری‌هایی که دامپزشکی فدرال روسیه دارد، باید همه مقررات طبق استانداردهای مقصد محصولات غذایی رعایت شود و این یعنی محصولات استان باید صادرات‌محور تولید شود.

حسینی‌پور افزوده است: به طور یقین اکنون باید یکسری اصلاحات را در تولید انواع محصولات غذایی و صنعتی داشته باشیم، به‌طور قطع برای رسیدن به مهم‌ترین اهداف که همان فعال کردن کریدور شمال به جنوب است، توجه به استانداردهای تولید موردنیاز کشور هدف است.

گزارش از الناز پاک‌ نیا

کد خبر 675828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.