کلانشهرها را با رویکرد سنتی نمی‌توان اداره کرد

دانشیار دانشگاه خوارزمی گفت: کلانشهرها متراکم‌ترین نقاط جمعیتی در جهان معاصر هستند، که با رویکرد سنتی نمی‌توانند به ادامه حیات بپردازند، از این رو طرح‌های جامع که بسته و انعطاف ناپذیرند، پاسخگوی نیازها نیست..

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرزانه ساسان‌پور امروز _سه‌شنبه سوم مردادماه_ در نشست «اثر نو پدیدها و کلان روندها بر افق ۲۰۵۰ کلانشهرهای هوشمند پایدار» با اشاره به بزرگ‌ترین چالش‌های کلانشهرها در قرن ۲۱ اظهار کرد: چالش‌ها با موضوعاتی همچون اقتصاد اخلاق گرا، بهبود وضعیت بشر با فناوری، تصمیم‌گیری آینده‌نگرانه، تعادل میان جمعیت و منابع، تغییرات اقلیمی، تأمین آب سالم و انرژی گره خورده است.

وی با بیان اینکه سرعت تغییرات در سطح جهان بسیار زیاد است، افزود: اگر بخواهیم از ۱۰ عامل اصلی که در آینده پژوهی بسیار اهمیت دارد نام ببریم، شهرها در رأس آن قرار دارند.

دانشیار دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: شهرها نظر تمام آینده پژوهان دنیا را به خود جمع کرده است، بنابراین نیازمند آینده‌نگری دقیق در شهرها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه جهان امروز، جهان عدم قطعیت‌ها است گفت: می‌طلبد که بعضی از آینده‌های محتمل را درک کنیم، تا از غافلگیری‌ها جلوگیری شود.

ساسان‌پور افزود: کلانشهرها متراکم‌ترین نقاط جمعیتی در جهان معاصر هستند، که با رویکرد سنتی نمی‌توانند به ادامه حیات بپردازند، از این رو طرح‌های جامع که بسته و انعطاف ناپذیرند، پاسخگوی نیازها نیست.

وی تصریح کرد : شهروندان یکی از آن عدم قطعیت‌ها هستند، در حالی که اکنون نسل Z را پشت سر گذاشتیم و با نسل آلفا روبرو هستیم.

این دانشیار دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه کلانشهرها امروز ظرفیت پاسخگویی به نیازهای شهروندان عصر فرا مدرن را ندارند، اظهار کرد: شاهدیم که اصفهان مهاجرت اقلیمی و اجباری شهروندان خود را تجربه کرده است.

ساسان پور با تاکید بر اینکه در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، دانایی و فرا مدرن هستیم که داده و جریان داده نقش بسیار مهمی در مدیریت و توسعه شهری دارند گفت: با واقعیت‌های شهرنشینی روبرو هستیم که می‌طلبد دست‌اندرکاران شهری از این واقعیت‌ها درکی داشته باشند، علاوه بر اینکه با رشد جمعیت شهرنشین و با رشد تعداد شهرها مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه دنیای پیش روی مدیران شهری متأثر از موضوعاتی همچون مشاغل نوین، شهرهای شگفت‌آور، عدم قطعیت‌ها، سرعت فن‌آوری، هوشمندی نسل چهارم و شهروندان هوشمند است اظهار کرد: تمام دانش ما درباره گذشته است، اما تصمیم گیری‌ها برای آینده انجام می‌شود، این امر ضرورت آینده پژوهی را می‌رساند که آمادگی لازم را برای هر گونه بحران و غافلگیری داشته باشیم.

دانشیار دانشگاه خوارزمی افزود: ۲۰ کلان روند در سطح جهان وجود دارد که در حال افزایش است که کلان روند توسعه پایدار و کلان روند چند گره‌ی به جای جهان قطبی از مهم‌ترین کلان روندهای مؤثر بر آینده کلانشهرها است.

ساسان پور یادآور شد: گزارش آینده نگاری تهران نشان می‌دهد تهران در ۱۴۱۲ زنانه‌تر، پیرتر، خشک‌تر و هوشمند تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی دو دهه آینده جابجایی جمعیت به دلیل مسائل اقلیمی افزوده می‌شود افزود: سالخوردگی جمعیت و اثرات آن در کلان شهرها غیرقابل اجتناب است، چراکه اثرات آن فشار بر زیرساخت‌های اجتماعی و امنیتی خواهد داشت.

ساسان پور اضافه کرد: کلانشهرها نیز از کلان روند مصرف انرژی تأثیر پذیر خواهند بود، که در این راستا برنامه ریزان شهری برای کاهش مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر وظیفه سنگینی دارند.

کد خبر 675814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.