بورس از میانه عقب نشست / دردسرهای ادامه‌دار اظهارات سخنگوی دولت

بورس امروز با روند صعودی آغاز به کار کرد اما در میانه راه و با اظهارات سخنگوی دولت درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع، ورق بورس بازگشت و در نهایت شاخص به سختی کانال دو میلیون واحد را رد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بورس امروز با رشد سه هزار ۴۳۸ واحدی همراه بود. ارزش معاملات نسبت به روز گذشته بهبود یک هزار میلیارد تومانی داشته و به پنج هزار میلیارد تومان رسیده و حجم معاملات نیز در محدوده ۷.۷ میلیارد برگه سهم قرار گرفته است.

بازار امروز در نیمه ابتدای روند پر قدرت و پرتقاضایی را داشت و پس از بازگشایی خودرو کمی ورق برگشت، ایران خودرو در منفی دو درصد بازگشایی شد و تا نزدیکی پنج درصد منفی افت کرد، همچنین بازگشایی شپنا پس از مجمع عمومی عادی سالانه با منفی ۶.۵ درصد نیز فشار فروش را در بازار افزایش داد.

بانک دی که در روز گذشته صف خرید سنگینی را تشکیل داده بود امروز نیز با ۵۰۰ میلیون صف خرید همراه بود که در نیمه دوم عرضه شد، بسیاری از نمادهای بزرگ بازار در شرایط تعادلی قرار گرفتند و وارد دامنه منفی نشدند و به نظر معاملات فردا نیز روند بهتر را سپری خواهد کرد زیرا سهم‌هایی که تأثیر زیادی بر بازار دارند وارد چرخه معاملات شدند و فروشندگانی که قصد فروش این نمادها را داشتند، خارج شدند، البته سایه سنگین موضوع نرخ خوراک همچنان بر سر بازار است و مشکلات زیادی گریبان‌گیر بورس است.

انجمن فولادسازان در نامه‌ای خطاب به هیئت وزیران درباره افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ خوراک صنعت فولاد بیان کرده است که این افزایش نرخ منجر توقف سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد کشور می‌شود. همچنین بیان شده است که برخی از شرکت‌های فولادی با حاشیه سود ۱۷ درصدی تولیدات خود را انجام می‌دهند که نسبت به نرخ بهره بانکی بسیار کمتر است و همچنین برخی از شرکت‌های فولادی تولید با این نرخ خوراک را به صرفه نمی‌دانند و لازم است هرچه سریع‌تر بازنگری شود، میزان هزینه تحمیلی به صنعت فولاد برابر با ۲۵ هزار میلیارد تومان صرفاً از سمت نرخ خوراک است و تقاضای فرمولی جدیدی را دارند.

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت نیز امروز باز هم اظهاراتی در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها داشت که منجر شد ورق بازار در نیمه بازگردد.

وی گفت: زمانی که مجلس در موضوع نرخ خوراک پتروشیمی تعیین تکلیف می‌کند دیگر یک کمیسیون و یک نماینده حرف دیگری در آن موضوع واحد بر زبان نیاورند و همه یک‌صدا باشند. دولت در مورد هدر رفت انرژی و افزایش بهره‌وری برنامه روشنی دارد و سازمان ملی بهره‌وری متولی این کاراست.

در مجموع بازار توانست به سختی بالای دو میلیون واحد دوام بیاورد، پس از پنجاه روز ریزش و تأثیر منفی نرخ خوراک بر صنایع مهم و اساسی کشور هنوز تصمیم مشخصی در خصوص نرخ خوراک گرفته نشده و صرفاً در حد صحبت و قول‌هایی بوده که مسئولان مربوطه داده‌اند، در سال حمایت از تولید و مهار تورم دو صنعت مهم کشور یعنی پتروشیمی و فولاد که نزدیک به چهار و شش میلیارد دلار که ارزآوری برای کشور دارند تحت تأثیر افزایش یک‌باره نرخ خوراک قرار گرفته‌اند که لازم است هرچه سریع‌تر اصلاح شود.

وضعیت نمادها

- ۱۹۲ نماد مثبت در مقابل ۳۴۵ نماد منفی

- ۴۲ نماد صف خرید به ارزش ۲۴۰ میلیارد

- ۳۴ نماد صف فروش به ارزش ۳۷۲ میلیارد

شاخص‌های مؤثر

دلار آزاد: ۴۸,۸۰۰ تومان

نفت برنت: ۸۲ دلار

مس: ۸۵۰۰ دلار

انس طلا: ۱۹۶۴ دلار

طلای ۱۸ عیار: ۲.۳۳ میلیون تومان

سکه امامی: ۲۷.۶ میلیون تومان

نرخ بهره: ۲۳.۵ درصد

نقشه بازار

بورس از میانه عقب نشست/ دردسرهای ادامه‌دار اظهارات سخنگوی دولت

کد خبر 675769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.