نقش معماری بومی در پویایی فضاهای شهری

مشاور کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت گفت: فضاهای شهری باید تجلی هویت‌بخشی و حس تعلقات باشند، در این میان نقش معماری شهری در طراحی ساختمان و بناها و ایجاد محیطی سرشار از زندگی و پویایی مؤثر بوده و به‌کارگیری مصالح و تزئینات متناسب با معماری بومی اهمیت زیادی دارد.

عماد مطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: توجه به رنگ و نور طبیعی فضاها در چرخه معماری هویت سبب می‌شود در کالبد و فرم فضاها و بناها عملکرد، اجرای مطلوب و بهینه داشته باشیم و سبب آسایش و آرامش شهروندان شویم.

وی افزود: فضاهای شهری باید تجلی هویت‌بخشی و حس تعلقات باشند در این میان نقش معماری شهری در طراحی ساختمان و بناها و ایجاد محیطی سرشار از زندگی و پویایی مؤثر بوده و به‌کارگیری مصالح و تزئینات متناسب با معماری بومی گامی ارزنده در جهت رسیدن به فرم پایدار در فضاهای شهری و بناهای شهری است.

دبیر کارگروه آمایش و زیست‌پذیری کلان‌شهر رشت خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم در فضاها و محیط‌های شهری از معماری هویت مبتنی بر نگاه و رویکرد بوم‌محور استفاده کنیم، توجه به اقلیم در طراحی معماری برای یک شهر زیست‌پذیر بسیار تأثیرگذار است و پهنه‌های شهری می‌تواند مکانی برای خلاقیت، بهره‌گیری از فناوری و نوآوری و الگوهای آمایش نوین شهری باشد.

مطالبی تصریح کرد: در معماری شهری پایداری فضایی در شکل و کارکرد اهمیت زیادی دارد، در واقع الگو گزینی بهینه‌ای است که باید در راستای افزایش بهره‌وری و اعتدال در استفاده از مواد، انرژی و فضای توسعه و اکوسیستم انجام شود.

وی با بیان اینکه معماری پایدار از یک رویکرد آگاهانه برای مصرف انرژی و حفاظت از محیط زیست استفاده می‌کند و بر دو اصل تکیه دارد، اضافه کرد: برخی صاحب‌نظران به طراحی ساختمان بر اساس ارتباط و تأثیر آن بر محیط زیست توجه می‌کنند و گروهی دیگر بر کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها تاکید دارند.

مشاور کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی کلان‌شهر رشت با اشاره به اینکه در اصول طراحی فضاهای شهری رعایت فرم ابعاد، اندازه، تناسبات فضا و مکان و توجه به کانسپت (طرح) از موارد مهم است، خاطرنشان کرد: با به‌کارگیری درست و بهینه می‌توان یک طراحی کارا را ارائه کرد، در این رهگذر شاخص‌هایی همچون فعالیت در فضا، موقعیت مکانی شامل عناصر پیرامونی و ارتباط با محیط اطراف، دسترسی، اصول کیفی مثل آسایش و آرامش، ایمنی و امنیت باید مورد تاکید و توجه قرار گیرد.

کد خبر 675642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.