لزوم تکمیل درمان در فیزیوتراپی برای کسب نتیجه مطلوب

بهبود عملکرد، افزایش دامنه حرکات، افزایش قدرت، انعطاف و تحمل عضلات، بهبود زندگی فرد، بهبود وضعیت راه رفتن و در نهایت بهبود عملکرد کلی فرد از اهداف اصلی درمان فیزیوتراپی است و فیزیوتراپیست با استفاده از علم آناتومی، فیزیولوژی، شناخت بیماری‌ها و عوارض حرکتی ناشی از آن اقدام به پایه‌ریزی درمان می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انجام عمل فیزیوتراپی با جامعه هدف گسترده شامل بررسی، تشخیص، برنامه‌ریزی درمانی، مداخله و ارزیابی است و بیماری‌های متعدد از جمله مغز و اعصاب، بسیاری از بیماری‌های کودکان، زنان و سالمندان از طریق این عمل قابل درمان خواهد بود. الکتروتراپی، تمرین درمانی، آب درمانی، لیزر، شاک ویو، اولتراسوند یا امواج فراصوت، نیدلینگ، الکترومغناطیس مانند دیاترمی، ماساژ، درمان‌های دستی و کشش و جااندازی مهره‌های ستون فقرات از متدهای درمانی مورد استفاده در فیزیوتراپی است.

سولماز رهبر، معاون آموزشی و عضو هیئت علمی گروه فیزیوتراپی دانشکده علوم توانبخشی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از رشته‌های توانبخشی که از عوامل فیزیکی و مکانیکی برای درمان بیماران استفاده می‌کند رشته فیزیوتراپی است، منظور از توانبخشی مجموعه اقداماتی است که برای تشخیص میزان توانایی جسمی، روانی، اجتماعی بیمار یا معلول انجام می‌شود.

وی ادامه داد: نام دیگر این رشته را به دلیل اجتناب از مواد دارویی و شیمیایی برای بهبود طب فیزیکی هم می‌نامند، امروزه از فیزیوتراپی برای درمان بیماری‌های مختلفی مانند بیماران مغز و اعصاب، بیماران قلبی، عروقی و تنفسی، بیماران پوستی، بیماران روماتیسمی، بیماران ارتوپدی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اشخاصی که سوختگی دارند می‌توانند از انواع مختلف فیزیوتراپی برای درمان مشکلات خود بهره‌مند شوند.

معاون آموزشی و عضو هیئت علمی گروه فیزیوتراپی دانشکده علوم توانبخشی همدان در پاسخ به این سوال که آیا تمام درمان‌های فیزیوتراپی تنها با دستگاه انجام می‌شود، گفت: قسمتی از درمان‌ها در این رشته با دستگاه و بخش دیگر نیز با روش‌های فیزیکی است و طب سوزنی نیز شامل فرایند درمانی بیمار در فیزیوتراپی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در فیزیوتراپی نیز مانند سایر درمان‌ها هیچ ضمانتی برای بهبودی یا رفع کامل علائم وجود ندارد، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات ممکن است به دلیل نتیجه ندادن در زمان مشخص، فرد از ادامه درمان دلسرد و منصرف شود، اما این کار اشتباه است و پایان دادن زودتر از موعد به درمان منجر به درد طولانی مدت و آسیب مجدد خواهد شد. به بیمارانی که روال درمان خود را با فیزیوتراپی دنبال می‌کنند توصیه می‌کنم، دوره درمان را ادامه دهند و اهداف خود را با پزشک معالج در میان گذارند، با این کار پزشک جهت درمان و اقدامات خود را با اهداف مورد نظر تنظیم می‌کند و زودتر، ساده‌تر به نتیجه مد نظر دست یابند.

چالش بزرگ نبود آگاهی از فیزیوتراپی

زهراسادات رضائیان، فیزیوتراپیست و عضو هیئت علمی گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رشته فیزیوتراپی، از رشته‌هایی است که ارتباط مستقیم با بیمار و زیرمجموعه فعالیت‌های توانبخشی دارد. خدمات توسط فارغ‌التحصیلان این رشته به افرادی که سطح توانایی آنها به هر علتی و به صورت موقت یا دائم از حد معمول کمتر باشد، ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه فیزیوتراپیست‌ها با استفاده از دانش کسب شده در طول تحصیل خود در راستای کاهش مشکلات جسمانی افراد یا رفع آن فعالیت می‌کنند تا کاهش توانایی جسمی آنها منجر به حضور و مشارکت نداشتن در سطح جامعه نشود، افزود: فیزیوتراپی جنبه‌های درمانی روان را ندارد، اما در ارتباط تنگاتنگ با سلامت روان افراد است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشکده توانبخشی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه نتیجه یک فیزیوتراپی خوب می‌تواند بهبود وضعیت روانی فرد باشد، تصریح کرد: اطلاع نداشتن افراد و حتی کادر درمان از اهمیت مواجهه زودهنگام با فیزیوتراپی، یکی از چالش‌های بزرگ جامعه محسوب می‌شود. گاهی افراد از کاهش توان جسمی خود یا داشتن درد در مفاصل خود آگاهی دارند، اما اهمیتی برای این موضوع قائل نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد تا زمانی که مشکلات جسمانی با زندگی روزمره یا فعالیت‌های شغلی آنها تداخل نداشته باشد، اهمیتی برای آن قائل نمی‌شوند و به فیزیوتراپیست مراجعه نمی‌کنند، ادامه داد: تمام افراد یک جامعه باید به این موضوع باور داشته باشند که هر مشکل در مراحل اولیه و ابتدایی خود، آسان‌تر حل می‌شود.

کد خبر 675538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.