کارگاه «حکایت‌های سفالین از کاخ هزار چهره» برگزار می‌شود

در راستای آشنایی با تاریخ، معماری و آثار ملی اصفهان، کارگاه «حکایت‌های سفالین از کاخ هزار چهره» برگزار می‌شود.

مهرداد موسوی‌خوانساری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: «حکایت‌های سفالین از کاخ هزارچهره»، کارگاهی تلفیقی از معماری با چاشنی تاریخ است که با همکاری استودیو «کالبود» و کارشناس معماری منیره ترابی و نرگس السادات مسئله‌گو باهدف هم‌فکری و همکاری بین دوشاخه معماری و تاریخ، برگزار می‌شود.

وی افزود: محوریت فعالیت‌های استودیو کالبود ابداع شیوه آموزش نوین با زمینه میان رشته‌ای بوده که در این راستا کارگاه‌هایی طراحی شده که در آن معماری به عنوان نقطه تمرکز و تلفیق آن با سایر علوم برای حل چالش‌های ان کارگاه استفاده می‌شود. همیشه شاهد هستیم که دو شاخه معماری و تاریخ با یکدیگر فاصله‌هایی دارند و ما سعی خواهیم کرد با برگزاری این رویدادها، ارتباط تنگاتنگی بین آن‌ها ایجاد کنیم و مخاطب نیز دستاورد بهتری را داشته باشد.

مدرس و پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه این رویداد با محوریت یکی از آثار باستانی اصفهان به‌عنوان «عالی‌قاپو» انجام می‌شود، گفت: در نظر داریم مخاطب را به سمتی هدایت کنیم که با ایده‌های خود، عالی‌قاپویی که در ذهن خود دارد را با استفاده از امکاناتی که در اختیارش قرار می‌دهیم، بسازد.

وی خاطرنشان کرد: مدرس تاریخ، در این کارگاه از تاریخچه عالی‌قاپو و ناگفته‌های این اثر ملی برای شرکت‌کنندگان صحبت می‌کند و کارشناسان معماری نیز حول محور معماری کاخ، اطلاعاتی را ارائه می‌کنند و در نهایت مخاطب است که ایده و تصورات ذهنی خود را از کاخ عالی‌قاپو با استفاده از گِل، نقش می‌زند.

موسوی‌خوانساری تأکید کرد: در این کارگاه که پیش‌بینی می‌کنیم با استقبال خوبی مواجه شود، سعی می‌کنیم بیشتر جوانان و نوجوانان را با تاریخ، معماری و آثار ملی اصفهان آشنا کنیم و آن‌ها را مشارکت دهیم تا بتوانند عالی‌قاپویی که در ذهنشان است را به زبان گِل بیان کنند و بسازند.

وی تصریح کرد: این کارگاه، مقدمه‌ای برای شروع فعالیت‌های دیگر و مشترک بین رشته تاریخ و معماری استان اصفهان خواهد بود.

مدرس و پژوهشگر تاریخ بابیان اینکه ظرفیت این کارگاه برای شرکت‌کنندگان ۳۰ نفر است، اضافه کرد: علاقه‌مندان می‌توانند جهت شرکت در این کارگاه از طریق صفحه اینستاگرام MEHRDAD_MOUSAVI_KH ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به علل پرداختن به این کارگاه، گفت: هرگاه تاریخ را تدریس می‌کنم، فکر می‌کنم که رشته‌های باستان‌شناسی و معماری موارد مشترک بسیاری با یکدیگر دارند اما از یکدیگر دور شده‌اند، به همین دلیل سعی می‌کنم رشته‌های تاریخ، باستان‌شناسی و معماری را با ایده‌های جدید به هم نزدیک‌تر کنم.

موسوی‌خوانساری افزود: کارگاه حکایت‌های سفالین از کاخ هزارچهره، پنجشنبه، دوازدهم مردادماه ساعت ۱۸ در خانه مشروطیت اصفهان، واقع در خیابان نشاط برگزار خواهد شد.

کد خبر 675494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.