دستگاه قضایی کردستان با افراد شرکت‌کننده در نزاع‌های دسته‌جمعی برخورد می‌کند

رئیس کل دادگستری استان کردستان گفت: به قضات محاکم و دادسرای استان کردستان دستور داده می‌شود تا افرادی که در نزاع‌های دسته‌جمعی شرکت و از سلاح سرد یا گرم استفاده می‌کنند را با قرار بازداشت موقت روانه زندان کنند و تا زمان صدور حکم، در بازداشت نگه دارند.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام سیدحسین حسینی در جلسه شورای پیشگیری از جرم استان که با موضوع پیشگیری از نزاع و ضرب و جرح عمدی تشکیل شد، اظهار کرد: مقوله پیشگیری از وقوع جرم در قانون اساسی از وظایف ذاتی قوه قضائیه به‌شمار می‌رود، اما در حوزه‌های مختلف، دستگاه‌ها و ادارات مختلف به وظایف خود در این حوزه عمل نکرده‌اند.

وی افزود: استان کردستان مردم اخلاق‌مداری دارد و خوشبختانه در حوزه جرایم خشن و نزاع‌ها، کمترین آمارها را دارد، اما در چند ماه اخیر استفاده از سلاح‌های سرد یا گرم در نزاع‌های دسته‌جمعی افزایش پیدا کرده است.

رئیس کل دادگستری استان کردستان خاطرنشان کرد: ۹ درصد کاهش رشد پرونده‌های وارده به دادگستری استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ موید این موضوع است که اقدامات مؤثر و اثربخشی در این زمینه انجام شده است.

حجت‌الاسلام حسینی تصریح کرد: لازم است ظرف مدت ۱۰ روز شوراهای پیشگیری از وقوع جرم در تمام شهرستان‌های استان با حضور تمام اعضا و با اولویت نزاع‌های دسته‌جمعی ناشی از مسائل مربوط به مراتع و معادن تشکیل و دستور کار به آن‌ها ابلاغ شود. نظرات فنی و کارشناسی جمع‌بندی و نتایج آن به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کردستان ارسال می‌شود.

ضرورت تدوین اطلس جزایی اراضی استان کردستان

وی بر نظارت مستمر و دقیق محسوس و نامحسوس بر اراذل و اوباش در استان توسط نیروی انتظامی تاکید کرد و ادامه داد: به قضات محاکم و دادسرای استان دستور داده شده است تا افرادی که در نزاع‌های دسته‌جمعی شرکت و از سلاح سرد یا گرم استفاده می‌کنند، با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان شوند و تا زمان صدور حکم، در بازداشت بمانند.

رئیس کل دادگستری استان کردستان اضافه کرد: قضات استان کردستان با نظارت دقیق در موارد مربوط به نزاع‌ها و نگهداری سلاح، احکام قاطع و بازدارنده صادر و به صورت ماهانه پرونده‌های مربوط به نزاع را به معاونت پیشگیری از وقوع جرم اعلام کنند تا بر فرآیند رسیدگی به این دسته از جرایم نظارت شود.

حجت‌الاسلام حسینی گفت: لازم است در حوزه مستندسازی و جمع‌آوری اَدله در خصوص موضوعات جرایم مربوط به نزاع و حجاب و عفاف، جلسه مشترک تعاملی میان دادسرا و مرجع انتظامی تشکیل شود.

وی بر اهتمام و تمرکز دادستان‌های عمومی و انقلاب استان کردستان بر اجرای احکام مربوط به نزاع‌های دسته‌جمعی یا نگهداری سلاح غیرمجاز که تاکنون به مرحله اجرا در نیامده است، تاکید کرد و افزود: مقرر است تا نتیجه این اقدامات ظرف مدت یک ماه به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گزارش شود.

در ادامه محمد جباری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان اظهار کرد: ضروری است اطلس جزایی اراضی استان تهیه و تدوین و از بروز جرایم در این حوزه پیشگیری شود.

وی بر لزوم ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی در استان به منظور کاهش نزاع‌ها در این بخش تاکید و خاطرنشان کرد: گسترش تفریحات سالم و توجه به عمران و آبادانی مناطق حاشیه شهر و کم‌برخوردار موجب کاهش جرایم در جامعه می‌شود.

کد خبر 675467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.