گپ‌وگفت بی‌واسطه انبوه‌سازان مسکن با شهردار اصفهان

جمعی از اعضای انجمن انبوه‌سازان مسکن و فعالان حوزه ساخت‌وساز شهری، در دیدار صمیمی با شهردار اصفهان به بیان مهمترین دغدغه‌ها، مشکلات و پیشنهادهای خود برای رفع معضلات در فرایند صدور پروانه پرداختند.

به گزارش ایمنا، جمعی از اعضای انجمن انبوه‌سازان مسکن و فعالان حوزه ساخت‌وساز شهری به دعوت مدیریت شهری در دیدار صمیمی با علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان، سیدمرتضی حسام‌نژاد، دستار ویژه و مشاور عالی شهردار در امور اقتصادی و وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، بدون واسطه از مشکلات پیش روی خود گفتند.

گپ‌وگفت بی‌واسطه انبوه‌سازان مسکن با شهردار اصفهان

تسهیل، تکریم و تسریع سه انتظار عمده انبوه‌سازان از مدیریت شهری

مهدی جعفرپیشه، رئیس انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان در این جلسه اظهار کرد: برگزاری جلسات اعضای انجمن انبوه‌سازان با مدیریت شهری به بیش از یک دهه گذشته بازمی‌گردد، در این جلسات بیشتر انبوه‌سازان درددل خود را برای افزایش راندمان در شهر با مدیریت شهری مطرح می‌کردند تا بتوانند با هم‌فکری یکدیگر به تدابیری مؤثر و کارآمد دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه در این جلساتی که در دوره‌های گذشته در شهر اصفهان برگزار می‌شد، انجمن انبوه‌سازان ۱۴۸ مشکل عمده خود را شناسایی و مطرح کردند، گفت: اثربخشی این جلسات و کارآمدی آن‌ها در رفع مشکلات، می‌تواند به استمرار و انگیزش اعضای انجمن کمک کند، بنابراین باید به سمت عملیاتی‌سازی پیشنهادها و رفع مشکلات حرکت کنیم.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان با بیان اینکه تسهیل، تکریم و تسریع سه انتظار عمده انبوه‌سازان از مدیریت شهری است، یادآور شد: موضوع پیش‌پروانه به عنوان یک پیشنهاد مؤثر می‌تواند مانع نفس‌گیری سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌ها شود.

گپ‌وگفت بی‌واسطه انبوه‌سازان مسکن با شهردار اصفهان

عباس آقارضایی با اشاره به ۴۵ سال سابقه کار خود در عرصه ساخت‌وساز در شهر اصفهان مطرح کرد: آیا برای ساخت پارکینگ اضافه در ساختمان‌ها باید مورد تشویق قرار گیرد یا مورد جریمه؟ این موضوع هنوز برای ما نامشخص است.

وی با بیان اینکه از دیگر مشکلات پیش پای انبوه‌سازان، اختلاف سلیقه میان کارشناسان مناطق مختلف در بعضی از امور یکسان است، گفت: نکته قابل تأمل دیگر اینکه زمان اعتبار پروانه برای زمین ۲۰۰ متری با ۵۰۰۰ متری باید متفاوت باشد، در حالی که موضوع یکسان‌بودن زمان پروانه‌ها ما را دچار مشکل کرده است.

کاهش ارتفاعات، دلیل مهاجرت سرمایه‌گذاران از اصفهان

حسین گیاه‌چین، یکی از انبوه‌سازان اصفهان گفت: بر اساس طرح تفصیلی مشکل ۹۰ درصد پلاک‌های شهری آن است که در حال حاضر بیشتر از سه تا چهار طبقه ارتفاع داده نمی‌شود، در حالی که ارتفاع ساختمان‌ها در گذشته پنج تا شش طبقه بوده است اما در اصفهان نه‌تنها ارتفاع طی سال‌های اخیر افزایش پیدا نکرده است، بلکه کاهش نیز داشته‌ایم و این موضوع موجب مهاجرت سرمایه‌گذاران و فعالان بخش مسکن‌سازی از اصفهان شده است.

گپ‌وگفت بی‌واسطه انبوه‌سازان مسکن با شهردار اصفهان

یک نفر ویژه رسیدگی به امور سرای ۱۰ در شهرداری مرکزی قرار داده شود

مهران مسائلی، مشاور هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان گفت: در رابطه با سرای ۱۰ و صدور الکترونیکی پروانه ساختمان مسائل مهمی وجود دارد که باید به‌صورت ریز به آن پرداخت، اما در قدم نخست پیشنهاد می‌شود یک نفر ویژه رسیدگی به امور سرای ۱۰ در شهرداری مرکزی قرار داده شود تا مشکلات به شکل سریع‌تری رسیدگی شود.

وی افزود: همچنین سرای ۱۰ توسط شرکتی خارج از شهرداری صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد این یک تهدید خارجی است و باید نسبت به آن تدبیر کرد.

اختصاص افرادی خاص در مناطق پانزده‌گانه برای تسریع مشکلات انبوه‌سازان

سیدرضا خشویی، عضو انجمن انبوه‌سازان اظهار کرد: درخواست می‌شود دستورالعملی مشخص و مدون برای تمدید پروانه‌های ساختمان انجام گیرد، همچنین پیشنهاد داشته در مناطق پانزده‌گانه شهری دفاتر و اشخاصی را ویژه پیگیری امور انبوه‌سازان اختصاص دهید تا از طولانی شدن فرآیندها و معطل شدن انبوه‌سازان ممانعت شود.

حمید شیخ‌سجادیه، از انبوه‌سازان نیز تصریح کرد: در این دوره مدیریت شهری یکی از ضعف‌هایی که مشاهده می‌شود احتیاط بیش از حد مدیران است، به نظر می‌رسد مدیران شهری برای پیشرفت و توسعه شهر باید ریسک‌پذیر باشند و از احتیاط‌های بی‌مورد دوری کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برای تسهیل موضوع بیمه تأمین اجتماعی در ساخت‌وسازها به دنبال راهکارهای جدید نوین در شهرداری اصفهان باشید.

جای خالی انبوه‌سازان در نوسازی بافت فرسوده

احسان عراقی‌زاده، مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان استان اصفهان اظهار کرد: کارگزار اداره کل مسکن و راه و شهرسازی استان در بافت فرسوده هستیم، با اطلاع بیان کرده که جای خالی انبوه‌سازان به عنوان توسعه‌گران در عرصه بافت فرسوده خالی است، لذا پیشنهاد می‌شود تدابیر خاص برای تعیین جایگاه در این عرصه اتخاذ شود.

گپ‌وگفت بی‌واسطه انبوه‌سازان مسکن با شهردار اصفهان

امکان اختصاص ۲۰ درصدی زیربنا به فضای سبز در منازل نیست

سیدامید جزایری، عضو انجمن انبوه‌سازان نیز متذکر شد: زمان‌بر بودن پروانه‌ها در سرای ۱۰ هنوز پا برجا است، همچنین از دیگر مشکلات پیش پای انبوه‌سازان با توجه به ارقام مالی سنگین و بالا، بحث پرداخت‌های بر خط است که دست انبوه‌سازان را در بسیاری از امور مثل تقسیط می‌بندد.

ابوالفضل ابراهیمی‌کیا، یکی دیگر از انبوه‌سازان نیز اظهار کرد: اگر به دنبال چرایی فرار سرمایه‌های شهر اصفهان به شهرهای دیگر کشور هستیم، باید مطالعات برون‌گرایی دقیقی صورت گیرد و بر این محور تمرکز کنیم که شهرهای دیگر کشور چه فرش قرمزی پیش پای سرمایه‌گذاران گذاشتند که امروز ما نیز در اصفهان آن را اجرا نمی‌کنیم.

محسن آیتی، عضو حقیقی انجمن انبوه‌سازان گفت: زنده بودن شهر و شهرسازی موجب می‌شود که کمیسیون ماده ۵ استان پویا شود، این کمیسیون باید قوانین خود را به‌روز کرده و متناسب با شرایط زمانه مثل خشکسالی اصفهان تصمیم‌گیری کارآمد داشته باشد، امروزه با توجه به خشکسالی اصفهان امکان اختصاص ۲۰ درصدی زیربنا به فضای سبز در منازل نیست و باید نسبت به این مهم تصمیم‌های جدی داشت.

مسعود رفیع‌زاده، یکی دیگر از انبوه‌سازان نیز تصریح کرد: نزدیک به یک سال برای دریافت یک پروانه زمان نیاز است، در حالی که کل زمان انبوه‌سازان برای طی کردن فرایندها در سیستم اداری سپری می‌شود.

وی ادامه داد: حین ساخت‌وسازها پیشنهاد می‌شود اگر پیشروی یک امر غلط است باید از ابتدای ساخت‌وساز جلوی آن توسط شهرسازی گرفته شود، اما اگر امکان پیشروی وجود دارد از ابتدای صدور پروانه این موضوع توسط شهرداری دیده و مانع حضور مأموران گشت منطقه شویم.

گپ‌وگفت بی‌واسطه انبوه‌سازان مسکن با شهردار اصفهان

تأمین یک نیروی متخصص آتش نشانی برای پاسخگویی به مشکلات انبوه‌سازان

وحید رفیع‌زاده، از انبوه‌سازان اصفهانی گفت: از مهم‌ترین دغدغه‌های انبوه‌سازان در کسب پروانه ساختمان و پایان کار، بحث تائیدیه‌های آتش‌نشانی است که به عنوان یک چالش پیش پای آنها قرار گرفته است، لذا پیشنهاد می‌شود یک نیروی متخصص و آشنا به مباحث آتش‌نشانی در امور ساخت‌وساز در شهرداری مرکزی تأمین تا پاسخگوی انبوه‌سازان باشد.

وی افزود: توجیه اقتصادی پروژه‌های ساخت‌وساز امری بسیار مهم است، لذا تمام ضوابط ساخت‌وساز از جمله پارکینگ‌ها، ارتفاعات و تراکم توسط انبوه‌سازان با خط‌کش اقتصادی سنجیده می‌شود، لذا معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان باید نسبت به این نکته توجه داشته باشد.

گپ‌وگفت بی‌واسطه انبوه‌سازان مسکن با شهردار اصفهان

مسعود زارعان، عضو انجمن انبوه‌سازان گفت: در حال حاضر دو پروژه مشارکتی با شهرداری مناطق داشته اما یکی از مشکلات بزرگ پیش پای انبوه‌سازان آن است که بیشتر انبوه‌سازان باید زمین‌های بزرگی را در شهر تهیه کنند که اغلب آن‌ها کاربری غیرمسکونی داشته و تغییر کاربری زمان بسیار طولانی را برای صدور پروانه به خود اختصاص می‌دهد.

وی تاکید کرد: پرداخت‌های نقدی برای صدور پروانه در ابتدای امر، بسیار برای انبوه‌سازان سنگین است که تقسیط آن را درخواست داریم.

مقرون به صرفه نبودن ساخت‌وساز در شهر اصفهان عمده دلیل فرار سرمایه‌ها

شاهرخ پوستی، عضو انجمن انبوه‌سازان یادآور شد: صدور پروانه‌ها در سرای ۱۰ که سقف مازاد داشته، همچنان بلاتکلیف بوده و رسیدگی به این مهم از ضروریات بوده است.

گپ‌وگفت بی‌واسطه انبوه‌سازان مسکن با شهردار اصفهان

سعید سیدنا، عضو انجمن انبوه‌سازان یادآور شد: برای زمان مراجعه کننده‌ها و سرمایه‌های سرمایه‌گذاران ارزش قائل شویم، چنانچه نگاه در شهرداری، نگاه وظیفه‌مداری باشد باید مطابق آن برنامه‌ریزی شود و نگاه‌ها باید تغییر کند.

وی افزود: در سرای ۱۰ مسائل عمده به صورت کلی نگریسته شده و به شکل ساده دیده شده است، اما نسبت به مسائل پیچیده، قابلیت‌های لازم را ندارد و باید ارتقا پیدا کند.

گپ‌وگفت بی‌واسطه انبوه‌سازان مسکن با شهردار اصفهان

سید کریم داوودی، یکی از انبوه‌سازان شهر اصفهان گفت: اختیارات مدیران مناطق در شهرداری باید افزایش یابد، سرای ۱۰ علاوه بر محاسن زیادی که داشته است، دارای عیوبی چون زمان‌بر بودن صدور پروانه برای انبوه‌سازان را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: طرح مشارکت سه جانبه مالک، سازنده و شهرداری باید به صورت جدی پیگیری شود، حمایت از تجمیع ریزدانه‌ها در بافت‌های فرسوده و ایجاد لایحه‌های تشویقی برای کسانی که پارکینگ اضافی می‌سازند نیز از دیگر توصیه‌ها است.

وی افزود: امروز شایسته است لایحه‌هایی تشویقی و مؤثر برای توسعه دهندگان فضاهای ورزشی و بهداشتی در مناطق محروم در شهرداری دیده شود.

مهدی شیخ سجادیه، دبیر انجمن انبوه‌سازان اصفهان تصریح کرد: در شهر اصفهان شاهد فرار سرمایه‌ها نیستیم، بلکه قرار بر فرار سرمایه‌ها از اصفهان است و تصمیم مسئولان کشوری این است که در اصفهان سرمایه‌گذاری انجام نگیرد.

گپ‌وگفت بی‌واسطه انبوه‌سازان مسکن با شهردار اصفهان

لزوم تقویت فرهنگ مشارکت و سرمایه‌گذاری در شهر

دبیر انجمن انبوه‌سازان اصفهان گفت: پیشنهاد می‌شود چنانچه هدف مدیریت شهری نجات شهر است، کم‌هزینه‌ترین راهکار، تقویت فرهنگ مشارکت و سرمایه‌گذاری در شهر است، باید این فرهنگ و سیاست به زیرمجموعه‌های مدیریت شهری تسری پیدا کند، در آن صورت سرمایه‌گذاران واقعی دوستدار اصفهان خود نیز به صحنه خواهند آمد.

وی ادامه داد: برای افزایش مشارکت و سرمایه‌گذاری، باید قوانین و محدودیت‌های قانونی پیش پای سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان کاهش پیدا کند.

کد خبر 675431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.