آیین «زار خاک» چیست؟ + تصاویر

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آیینی شهرداری اصفهان گفت: آیین «زار خاک» از اصلی‌ترین مراسم‌ ایام محرم در خطه شرق اصفهان به‌شمار می‌رود که عصر تاسوعا در قلعه تاریخی روستای قورتان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عزاداری محرم با فرهنگ و آداب شهرهای مختلف درهم‌آمیخته و هر یک از مناطق کشورمان هم سبک و سیاق خود را در عزاداری و برپایی مراسم سوگواری دارند.

از سوی دیگر در بسیاری از سنت‌های عزاداری شهرهای مختلف، شباهت‌های فراوانی وجود دارد و برپایی دسته‌های عزاداری، تعزیه، گرداندن علم، چاووشی‌خوانی و نخل و تهیه غذای نذری از جمله مراسمی است که در شهرهای کشور برپا می‌شود. گاهی این سنت‌ها به‌اندازه‌ای جالب توجه است که مردم را نه‌تنها از سراسر کشور بلکه از کشورهای دیگر به تماشا دعوت می‌کند.

ایمنا در سلسله مطالبی تا پایان دهه اول محرم در گفت‌وگو با صاحب‌نظران حوزه آیینی کشور به بررسی آئین‌های ماه محرم و صفر می‌پردازد.

منصور قربانی، رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا بیان اینکه آئین «زار خاک» از اصلی‌ترین مراسم ایام محرم در خطه شرق اصفهان به‌شمار می‌رود که عصر تاسوعا در قلعه تاریخی روستای قورتان برگزار می‌شود، اظهار کرد: زار خاک به شکل معمول از روز اول تا دوازدهم محرم برقرار است اما روز تاسوعا روز برگزاری آئین اصلی است.

وی افزود: در این روز جمعیت بسیاری از جمله زن و مرد و پیر و جوان به میدان و خیابان اصلی روستا می‌آیند و مردم در دو دسته سید با شال سبز و مردم عادی به راه می‌افتند و شال‌های خود را تکان می‌دهند و ذکرهایی زمزمه می‌کنند.

آیین «زار خاک» چیست؟+ تصاویر

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان ادامه داد: این مراسم از صبح تا اذان ظهر ادامه دارد که در آن ابتدا همه کوچه‌ها و خیابان‌های خاکی با آب شسته و سپس در میانه راه کاه پاشیده می‌شود تا جایی که کاه تمامی معابر را پر کند.

وی اظهار کرد: شروع آئین با گرداندن شال‌ها آغاز می‌شود که به آن «شال‌گردانی» می‌گویند، سپس دسته سادات شروع به حرکت می‌کند و به دنبال آن‌ها عموم مردم حرکت می‌کنند و این حرکت تا کمی پیش از غروب آفتاب ادامه دارد، در طول حرکت در روستا نیز هر چند قدم، همه دسته می‌نشیند، مشتی کاه بر سر می‌ریزد و سپس به راه خود ادامه می‌دهد.

آیین «زار خاک» چیست؟+ تصاویر

کد خبر 675314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.