مراقب بازار داغ کلاهبرداران مهاجرتی باشید!

اگر در خیابان‌های شهر قدم بزنیم، آگهی موسسات و وکلای مهاجرتی با پیشنهادهای ویژه و وسوسه‌انگیز زیادی به چشم می‌خورد که در پس رنگ‌ولعاب آن افراد بسیاری در ورطه کلاهبرداری گرفتار شدند و تمام سرمایه و اعتبار خود را از دست دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر در خیابان‌های شهر قدم بزنیم، آگهی مؤسسات و وکلای مهاجرتی به چشم می‌خورد که به دنبال آن افراد بسیاری در دام کلاهبرداران سودجو گرفتار شدند و اکنون در مراجع قضائی به دنبال بازگشت سرمایه و مدارک هویتی خود هستند.

این افراد و مؤسسات در گام اول با تبلیغات خیالی گسترده و ساختن یک تصویر رویایی از کشورهای اروپایی و آمریکایی، هم‌وطنان به‌ویژه جوانان متخصص را به سوی مهاجرت سوق می‌دهند و به آنها القا می‌کنند که آینده‌ای روشن در انتظار آنها خواهد بود، در حالی که افراد نمی‌دانند وعده مهاجرت آسان، سریع و ایده‌آل تنها به دنبال سود کلانی است که کلاهبرداران هم در کشور مبدا و هم در کشور مقصد به جیب می‌زنند.

سود حاصل از این راه آنقدر گسترده است که هزینه تبلیغات در فضای مجازی، تابلوهای شهری و حتی تبلیغ به‌وسیله سلبریتی‌ها و بلاگرها برای سودجویان به چشم نیاید و این اتفاق باعث شده تا دادگاه‌ها و دادگستری‌ها پر از پرونده افرادی شود که به بهانه مهاجرت کلاه بزرگی سرشان رفته و پول و وقت خود را هدر داده‌اند.

مراقب بازار داغ کلاهبرداران مهاجرتی باشید!

کلاهبرداری از متقاضیان به همین‌جا ختم نمی‌شود و گاهی از خسارات مالی پیش‌تر می‌رود، وقتی مدارک هویتی، تحصیلی و… افراد به سرقت می‌رود، حباب زندگی رویایی و لاکچری که در خیال خود کشیده بودند، می‌ترکد و آن‌ها می‌مانند و پرونده‌های قطوری در دست که باید برای احقاق حق خود با آن‌ها از پله‌های دادگستری بالا و پایین بروند.

یکی از افرادی که فریب مؤسسات مهاجرتی را خورده بود و حالا با قراردادی بی‌ارزش و غیررسمی به دنبال شکایت و گرفتن حق خود بود، می‌گوید که با یک مؤسسه برای گرفتن ویزا به توافق رسیدیم و یک قرارداد عادی و نه رسمی، منعقد کردیم، نمی‌دانستم که این قرارداد ارزش قانونی ندارد و هزینه زیادی را برای مهاجرت به مؤسسه دادم تا از طریق سرمایه‌گذاری برای مهاجرت اقدام کند.

این مؤسسه جعلی و سودجو به این فرد که قرار بوده با خانواده‌اش مهاجرت کند، وعده داده بود که یک شعبه از رستوران زنجیره‌ای برای او و خانواده‌اش در کانادا تأسیس می‌کند تا بتواند به وسیله آن به کانادا مهاجرت کند، حالا این خانواده مانده بود و سرمایه زندگی چندین و چندساله که به وعده‌ای رویایی آن را باخته بودند.

مرد جوانی هم که از همین طریق به مشکل برخورده بود می‌گوید که مؤسسه‌ای به او گفته مدارکی برایش درست می‌کند تا از طریق ویزای کاری مهاجرت کند، آن‌ها مدارک جعلی را درست کرده بودند و کشور مقصد به دلیل جعلی که انجام شده بود، مرد جوان را پنج سال از اقدام دوباره برای مهاجرت محروم کرده بود.

ادعاهای شگفت‌انگیز، چراغ چشمک‌زن کلاهبرداران

نعیمه سادات طباطبایی، کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص کلاهبرداری‌های مهاجرتی اظهار کرد: هر ساله تعدادی از مردم خواستار مهاجرت به کشورهای دیگر هستند و به همین دلیل می‌خواهند ویزا دریافت کنند و اقامت بگیرند، به تبع این تقاضا کلاهبرداری‌هایی نیز در این زمینه صورت می‌گیرد.

وی افزود: افراد نباید به ادعاهای کذب و شگفت‌انگیز مهاجرتی توجه کنند و سرمایه و وقت خودشان را هدر دهند.

کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل گفت: مؤسسات غیرقانونی مهاجرتی یک سری ترفندهایی دارند که به وسیله آن مردم را گمراه می‌کنند و سرشان کلاه می‌گذارند. یکی از وعده‌هایی که ممکن است آن مؤسسه مطرح کند، دریافت اقامت در کمترین زمان ممکن است؛ این مسئله کذب است، چراکه دریافت اقامت از هر کشوری دارای مراحل اداری و روندی زمان‌بر است و این مراحل باید طی شود، لذا هنگامی که مؤسسه‌ای چنین ادعایی دارد متوجه می‌شویم که دروغ می‌گوید، زیرا ویزا گرفتن به آن مؤسسه ربطی ندارد و او نمی‌تواند زمان را تعیین کند.

مراقب بازار داغ کلاهبرداران مهاجرتی باشید!

وی ادامه داد: دومین وعده‌ای که مؤسسات مهاجرتی غیرقانونی و کلاهبردار دارند، گرفتن ویزای قطعی است، چراکه پرونده توسط اداره مهاجرت و مأمور آن تعیین می‌شود و مشخص نیست که پرونده زیرنظر چه شخصی می‌رود. کسی که می‌گوید من ویزای تضمینی می‌گیرم، وعده پوچ داده است.

وعده قطعی دریافت ویزا کذب است

طباطبایی تصریح کرد: وعده دیگری که مؤسسات غیرقانونی مطرح می‌کنند، مجوز کار قطعی است که به داوطلبان می‌گویند، برای شما مجوز کار قطعی می‌گیریم و از این راه ویزا دریافت خواهید کرد، کلاهبرداری از این طریق بسیار رایج است و افراد حتی یک‌سری سایت‌هایی شبیه‌سازی و به شکل سایت کاریابی طراحی و با این کار اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است بدانیم که هیچ کارفرمایی به‌صورت مستقل و جداگانه اجازه استخدام و انعقاد قرارداد با یک شخص متقاضی مهاجرت ندارد و پذیرش ویزای کاری باید به تأیید مرجع قانونی و دولت آن کشور برسد. موسساتی که ادعا می‌کنند برای افراد ویزای کاری می‌گیرند، وعده پوچ می‌دهند، چرا که تمام این موارد قابل استعلام است و اگر جعلی باشد آن شخص تا پنج سال از اقدام به مهاجرت محروم می‌شود و این موضوع خیلی مهم است. ویزای کاری یکی رایج‌ترین راه‌های کلاهبرداری مؤسسات مهاجرتی غیرقانونی است.

کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل با بیان اینکه وعده دروغ دیگری که داده می‌شود داشتن روابط در سفارت‌خانه برای دریافت ویزا است، گفت: اگرچه سفارت‌خانه در گرفتن ویزا نقش دارد، اما اگر مؤسسه‌ای ادعا کند که در سفارت‌خانه آشنا دارد، متوجه شوید که یک جای کار اشکال دارد و به طور قطع قصد کلاهبرداری دارد.

مراقب بازار داغ کلاهبرداران مهاجرتی باشید!

وی با اشاره به اینکه روند اصلی دریافت ویزا توسط سازمان امور مهاجرتی انجام می‌شود، تصریح کرد: سفارت بخشی از مراحل دریافت ویزا بوده و مرحله سفارت زمانی است که مدارک هویتی تکمیل شده و فرم‌های مخصوصی را پر و از سفارت آن کشور درخواست مراجعه حضوری کرده باشید و ممکن است بعد از آن یک مصاحبه‌ای انجام شود تا درخواست مورد بررسی قرار گیرد، اما برای کشور کانادا حتی مصاحبه هم انجام نمی‌شود و تنها در دفاتر مهاجرتی انگشت‌نگاری می‌شوید.

مدارکی که به سرقت می‌روند

طباطبایی اظهار کرد: بعضی مؤسسات نیز می‌گویند، پولی نمی‌گیریم و زمانی که ویزا آماده شد، هزینه را پرداخت کنید، در حالی که مهاجرت در هر مرحله هزینه‌بر است و به هر کشور و به هر طریقی که بخواهید مهاجرت کنید، باید هزینه پرداخت کنید. اگر کسی چنین ادعایی داشت روی آن تأمل کنید، زیرا هیچ وکیل و مؤسسه‌ای از خودش هزینه نمی‌کند تا ویزایی برای شما بگیرد، لذا ممکن است سرقت هویت، مدارک و گواهینامه‌ها انجام شود و از مدارکی که دریافت می‌کنند سوءاستفاده کنند.

مراقب بازار داغ کلاهبرداران مهاجرتی باشید!

وی ادامه داد: افراد هنگامی که می‌بینند مؤسسه یا وکیلی هزینه دریافت نمی‌کند خوشحال می‌شوند و فکر می‌کنند که پیشنهاد خوبی به آن‌ها شده است، در حالی که ممکن است از آن‌ها کلاهبرداری شود.

کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل با تأکید بر اینکه شخصی که می‌خواهد مهاجرت کند باید به وکیل رسمی اداره مهاجرت یا مشاوران حقوقی اداره مهاجرت مراجعه کند، افزود: این افراد کدی دارند که قابل استعلام است، شخصی که کد صحیح داشته و تأیید شده باشد، مورد اعتماد است. نکته مهم دیگر این است که فرد باید با مؤسسه مهاجرتی یا وکیل مهاجرتی قرارداد رسمی ببندد.

کد خبر 675302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.