گرمای اولین روز مردادماه در اصفهان به اوج رسید

سرپرست پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: امروز _یکشنبه یکم مردادماه_ بیشینه دمای کلانشهر اصفهان و ۱۸ شهر استان به دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد رسید.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد تا اواسط هفته آینده، آسمان در بیشتر مناطق استان، صاف تا قسمتی ابری است.

وی افزود: در ساعات بعدازظهر و اوایل شب افزایش ابر، گاهی وزش باد و تندبادهای لحظه‌ای در مناطق شمالی نیز شرایط پراکنده موقتی وجود دارد، در نیمه شرقی، شمالی و مرکز استان خیزش گردوخاک و کاهش دید و کیفیت هوا مورد انتظار است.

سرپرست پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره هشدار هواشناسی سطح نارنجی با توصیف سامانه نفوذ و ماندگاری توده گردوخاک در استان، تصریح کرد: فعالیت این سامانه از اوایل جمعه سی‌ام تیر آغاز شده است و تا روز دوشنبه دوم مردادماه تداوم دارد.

وی با اشاره به وزش باد شدید، وقوع تندباد لحظ‌های، تداوم فعالیت کانون‌های گردوخاک داخلی در مناطق شرقی و شمالی استان، خیزش گردوخاک، تداوم کاهش کیفیت هوا و کاهش دید را از فعالیت‌های سامانه نفوذ و ماندگاری توده گردوخاک، گفت: این سامانه در شمال، شرق، مرکز و بخش‌هایی از جنوب استان فعال است.

امینی اظهار کرد: طی این مدت شهرستان‌های خوروبیابانک، انارک، چوپانان، نائین، اردستان، ورزنه، زواره، مهاباد، اصفهان، دولت‌آباد، شرق اصفهان، فرودگاه، آران و بیدگل، بادرود، کاشان، نجف‌آباد، زرین‌شهر، نطنز، مبارکه، کبوترآباد، مورچه‌خورت و شهرضا با وزش باد شدید، وقوع تندباد لحظ‌های، تداوم فعالیت کانون‌های گردوخاک داخلی، تداوم کاهش کیفیت هوا و کاهش دید مواجه است.

وی افزود: وزش باد شدید در مناطق شرقی و شمالی استان و خیزش گردوخاک، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و احتمال اختلال در تردد در نیمه شمالی و شرقی استان و محورهای مواصلاتی با استان‌های قم، سمنان و یزد از اثرات فعالیت این سامانه است.

سرپرست پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به ویژه برای افراد آسیب‌پذیر و گروه‌های حساس، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی، پارک نکردن خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: امروز گرمای تابستانه در بادرود با بیشنیه دمای ۴۵ درجه سانتی‌گراد، آران و بیدگل، کاشان و مهاباد با ۴۴ درجه سانتی‌گراد، خوروبیابانک، لنجان و نجف‌آباد با ۴۳ درجه سانتی‌گراد، کلانشهر اصفهان، اردستان، چوپانان، فلاورجان، کبوترآباد، ورزنه و خمینی‌شهر با ۴۲ درجه سانتی‌گراد، برخوار (دولت‌آباد)، فرودگاه اصفهان، مبارکه و مورچه خورت با ۴۱ درجه سانتی‌گراد و نائین با ۴۰ درجه به ترتیب گرم‌ترین نقاط استان هستند.

امینی با بیان اینکه میانگین دمای طی ۲۴ ساعت آینده تغییر محسوسی نخواهد داشت، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۴۲ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا به ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: بادرود با بیشینه دمای ۴۵ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و بوئین‌میاندشت با کمینه دمای ۱۴ درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 675258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.