سند جامع سرمایه‌گذاری شهرداری تهران اصلاح شود / ضرورت تعیین تکلیف ‌۴۶ پروژه‌

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: لازم است اصلاحاتی در سند جامع سرمایه‌گذاری شهرداری تهران انجام، شیوه‌نامه واگذاری پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشخص و برای تصویب به شورای اسلامی شهر ارائه شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد آخوندی امروز _یکشنبه یکم مردادماه_ در صدوشصت‌وسومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با ارائه گزارشی از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده در سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهرداری تهران، اظهار کرد: از چند ماه گذشته کمیسیون برنامه و بودجه بررسی عملکرد پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهرداری را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: یکی از دلایل بررسی ما این است که بخشی از سرمایه‌های شهر در پروژه‌های سرمایه‌گذاری راکد مانده است که اگر به نتیجه برسد می‌تواند یک درآمد پایداری برای شهر و شهرداری داشته باشد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: بر اساس گزارشی که آماده شده است، ۴۶ پروژه از طرح‌های سرمایه‌گذاری به نتیجه نرسیده و بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان منابع شهرداری بلاتکلیف مانده است، البته همکاران در سازمان سرمایه‌گذاری معتقد هستند این عدد دو برابر است و اگر بتوانیم این پروژه‌ها را به نتیجه برسانیم، برای شهر اهمیت زیادی دارد.

آخوندی اضافه کرد: از این ۴۶ پروژه، ۴۳ طرح ساختمانی و سه پروژه غیرساختمانی بوده است، این ۴۶ پروژه بیشتر در مناطق ۱۶، ۱۸، ۲۲، ۲۱، ۳، ۱۰ و ۱۹ قرار دارد و وضعیت پیشرفت فیزیکی ۲۴ پروژه زیر ۵۰ درصد، ۱۲ پروژه بیش از ۸۰ درصد و ۹ پروژه بین ۵۰ تا ۸۰ است و بعضی از این طرح‌ها از سال ۱۳۷۳ تاکنون بلاتکلیف مانده است.

وی تصریح کرد: مالکیت ۳۳ پروژه مربوط به شهرداری، ۱۱ پروژه مربوط به شریک شهرداری و دو پروژه به صورت مشارکتی میان شهرداری و سرمایه‌گذار در حال انجام است. قدرالسهم شهرداری ۴۵ درصد بوده و حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد، از این ۴۶ پروژه ۲۳ طرح دارای مشکلات حقوقی و ۲۲ طرح دارای مشکلات شهرسازی است، ۱۳ پروژه نیز مشکلات ملکی دارد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد چند مشکل و مسئله اساسی وجود دارد، نخست اینکه فرایندهای صدور مجوز برای پروژه‌های مشارکتی طولانی بوده و مشکلات اسناد مالکیت و معارض ملکی در بسیاری از پروژه‌ها وجود دارد.

آخوندی ادامه داد: در بحث قرارداد مشکلاتی دیده شده است که به نتیجه نرسیده و در بعضی موارد نیز مطالعات مناسب نبوده است. بحث‌هایی در موضوع تنفیذ اختیارات وجود دارد تا امسال پروژه‌ها مشارکتی را مناطق شهرداری دنبال کنند.

وی گفت: بر اساس آنچه که سازمان توضیح داده است، ۱۷ پروژه تا پایان شهریورماه تعیین تکلیف خواهد شد و برای سایر طرح‌ها در کارگروهی تصمیم‌گیری می‌شود، به نظر می‌رسد از بین این پروژه‌ها، نیاز است برای ۱۳ طرح کمیته‌ای با حضور رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار تهران تشکیل و مشخص شود چه اتفاقاتی برای این پروژه‌ها رقم خورده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران افزود: لازم است اصلاحاتی در سند جامع سرمایه‌گذاری شهرداری تهران انجام، شیوه نامه واگذاری پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشخص و برای تصویب در شورا ارائه شود.

آخوندی اضافه کرد: کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهادهایی را برای ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران دارد تا راهکاری به‌منظور کاهش مدت زمان فرایند صدور مجوز ارائه شود.

کد خبر 675176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.