بازآفرینی پایدار شهری یکی از مهمترین اصول توسعه است

دومین نشست شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه‌های انتقال تجارب بازآفرینی هفت منطقه کشور به میزبانی سازمان نوسازی شهر تهران و با حضور معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان و مدیرانی از هفت استان کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان در نشست شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه‌های انتقال تجارب بازآفرینی کشور اظهار کرد: مهم‌ترین کارکرد دبیرخانه‌های انتقال تجارب بازآفرینی شهری در سطح کشور، تربیت و آموزش مدیران و کارشناسان زبده حوزه بازآفرینی در سطح شهرداری‌های کشور است؛ افرادی که نسبت به مسئله بازآفرینی شهری حساس باشند و از مبانی نظری و تجربه‌های موجود در سطح ایران و جهان نیز آگاهی داشته باشند.

وی افزود: «کشف و شناسایی تجارب موفق»، «تبیین مبانی نظری با کمک دانشگاه‌ها و شخصیت‌های علمی» و «انتقال مفاهیم علمی و تجربی به کسانی که در حوزه بازآفرینی مسئولیت دارند» از جمله مهم‌ترین وظایف دبیرخانه‌های انتقال تجربیات بازآفرینی در مناطق مختلف کشور محسوب می‌شود.

رئیس دبیرخانه انتقال تجارب بازآفرینی منطقه دو کشور اضافه کرد: این دانش که ترکیبی از علم و تجربه است، به ایجاد آگاهی منجر خواهد شد؛ بر این اساس به سمتی حرکت می‌کنیم که افرادی در پست‌های مدیریتی و کارشناسی، بازآفرینی شهری را به عنوان یکی از ارکان توسعه بشناسند و در برنامه‌ها و اقدامات از آن استفاده کنند.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم این اتفاق را رقم بزنیم پس از چند سال می‌توانیم ادعا کنیم که تعداد قابل ملاحظه‌ای مدیر و کارشناس زبده تربیت کرده‌ایم و موضوع بازآفرینی به صورت مستمر در جامعه ساری و جاری خواهد بود.

ایزدخواستی با اشاره به تجربه‌هایی که در اصفهان رقم زده شده، افزود: دوره‌های آموزشی دبیرخانه منطقه دو کشور هر هفته پنجشنبه‌ها برگزار می‌شوند و مسائل مختلف حوزه بازآفرینی، چه بافت تاریخی و چه بافت ناکارآمد، چه در قالب مبانی نظری و چه در قالب بیان تجربیات، طی این دوره‌ها در اختیار مدیران و کارشناسان حوزه بازآفرینی شهرهای اصفهان، فارس، قم و یزد قرار می‌گیرد. دبیرخانه‌های دیگر می‌توانند از تجربیات اصفهان و دبیرخانه منطقه دو استفاده کنند.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰ جلسه، نشست و میزگرد طی کمتر از یک سال گذشته به میزبانی دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی منطقه دو کشور برگزار شده است و طی سخنرانی در هر جلسه دوساعته، حضار از جوانب مختلف تجربه بیش از یک دهه‌ای یک شهر مطلع شده‌اند. این انتقال تجارب، سوالات زیادی را هم در نظر مدیران شهری آشکار کرده که پاسخ به این سوالات، در اصل پاسخ به مسائل اساسی حوزه بازآفرینی است.

اشتراک درست دانش و طرح مبانی مختلف می‌تواند در نهادینه‌کردن حوزه بازآفرینی شهری در سطح جامعه، نقش بسزایی داشته باشد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه همه باید به این نتیجه برسند که بازآفرینی پایدار شهری یکی از مهمترین اصول توسعه به ویژه در بافت‌های ناکارآمد و بافت‌های تاریخی نیازمند نوسازی و بهسازی است، گفت: نخستین گام در این مسیر آگاه‌سازی است؛ امروز دبیرخانه‌های انتقال تجارب بازآفرینی در سطح کشور باید بتوانند در ارتباط مستمر با دانشگاه‌ها و افراد صاحب‌نظر، مسائل حوزه را رصد کنند و از راه برگزاری دوره‌های آموزشی، این تجارب را در اختیار مجریان امر در حوزه مدیریت شهری قرار دهند.

وی از موضوعات «تجمیع مسکن» و «پروژه‌های محرک توسعه در بافت فرسوده» به عنوان مسائلی یاد کرد که در جامعه به آنها کمتر پرداخته شده است اما در دبیرخانه انتقال تجارب بازآفرینی منطقه دو کشور مورد توجه ویژه قرار گرفته و هدف این است که با برگزاری نشست‌ها و جلسات علمی و آموزشی مختلف، مدیران و کارکنان بیشتر با این مباحث آشنا شوند، نقد و نظر بیشتری در این حوزه‌ها مطرح شود و سطح دانش ملی در این زمینه‌ها افزایش پیدا کند.

ایزدخواستی افزود: توسعه پایدار شهرها به‌ویژه کلان‌شهرهای کشور که با افزایش جمعیت در دهه گذشته مواجه بوده‌اند، به‌شدت وابسته به این است که چه میزان تولید دانش اتفاق می‌افتد و چه‌قدر این دانش را به اشتراک می‌گذاریم؛ اشتراک درست دانش و طرح مبانی مختلف می‌تواند در نهادینه‌کردن حوزه بازآفرینی شهری در سطح جامعه، نقش بسزایی داشته باشد.

به گزارش ایمنا، دومین نشست شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه‌های انتقال تجربیات بازآفرینی ۷ منطقه کشور در تهران برگزار شد؛ محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این نشست، تحقق بازآفرینی را در گرو همکاری نزدیک شهرداری‌ها و مردم دانست و نقش دبیرخانه‌های انتقال تجربیات بازآفرینی را در مناطق کشور حیاتی خواند.

کد خبر 675145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.