جزئیات مرحله دوم اعطای کالابرگ الکترونیکی اعلام شد

پس از اجرای موفقیت آمیز کالابرگ الکترونیکی در چهار استان، تصمیم بر این شد که به منظور حمایت از سه دهک اول جامعه در کشور اجرایی شود. در طرح جدید افراد مشمول دریافت کالابرگ میتوانند 11 قلم کالای اساسی را توسط اعتبار یارانه‌ای خود خرید کنند و افزایش قیمت آن کالاها نیز توسط این اعتبار جبران می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از نیمه اسفند ۱۴۰۱ و پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح کالابرگ الکترونیک به‌صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، این طرح به صورت ملی و در سراسر کشور کلید خورد. در آن اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه قبل از دریافت یارانه نقدی، اقدام به خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک کنند. در صورت استفاده از این مزیت، به‌میزان اعتبار استفاده‌شده از یارانه ماه بعد خانوار کسر می‌شود و مابقی به‌صورت نقدی، در زمان مقرر واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

در خردادماه امسال علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه دولت خود را متعهد به افزایش قدرت خرید مردم می‌داند گفت که در جهت حمایت از دهک‌های اول تا سوم، یارانه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و مرحله جدید از ۱۳ خرداد شروع می‌شود. در سری جدید کارت برای کالابرگ الکترونیکی صادر نمی‌شود و کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار در طرح کالابرگ الکترونیک قابل استفاده است.

شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله، ۱۱ قلم کالای اساسی در طرح کالابرگ الکترونیک است. امکان افزایش این مبلغ و پوشش دهک‌های دیگر در آینده نیز وجود دارد.

پیش‌تر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود در کالابرگ لبنیات ۳ کیلوگرم در ماه، تخم مرغ یک کیلوگرم در ماه، پنیر ۴۰۰ گرم در ماه، گوشت مرغ ۲ کیلوگرم در ماه، ماکارونی ۷۰۰ گرم در ماه، روغن مایع ۸۱۰ گرم در ماه، برنج ایرانی ۲ کیلوگرم در ماه، قند و شکر ۵۰۰ گرم در ماه، ماست پرچرب ۲.۵ کیلوگرم در ماه، حبوبات ۱۲۰۰ گرم در ماه و گوشت گوساله هم ۱ کیلوگرم در ماه در نظر گرفته شده است.

امروز- سی و یکم تیرماه مرحله جدید استفاده از کالابرگ الکترونیکی آغاز شد و مشخص شد افرادی که در دهک‌های اول تا سوم قرار دارند و یارانه ۴٠٠ هزار تومانی دریافت می‌کنند، در صورتی که از میزان اعتبار یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، مبلغ ۲۰۰ هزار تومان خرید کنند، معادل ۵۰ درصد افزایش اعتبار بر اساس میزان تورم کالاهای اساسی دریافت می‌کنند. این در صورتی است که خریدهای آنان شامل ۱۱ قلم کالای اساسی نام‌برده باشد. البته قیمت آنها بر اساس سال ۱۴۰۱ است و اکنون تورم ایجاد شده توسط کالابرگ الکترونیکی جبران می‌شود.

به گفته عسگریان، ۹۰ هزار فروشگاه در سراسر کشور در این طرح فعال هستند که مردم می‌توانند با نصب برنامه "شما" به فروشگاه‌های نزدیک خود برای خرید مراجعه کنند.

کد خبر 675057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.