جدیدترین اخبار افزایش حقوق بازنشستگان در مردادماه ۱۴۰۲

برخی بازنشستگان از شرایط همسان‌سازی حقوق خود با سایر گروه‌های کاری رضایت ندارند و به دنبال اصلاحات بیشتر هستند. به همین دلیل، نیاز به بررسی و اصلاح مسائل مرتبط با حقوق بازنشستگان در ایران وجود دارد تا به ایجاد تعادل در حقوق و مزایای بازنشستگان و سایر گروه‌های کاری کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در راستای اجرای ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شد بررسی‌های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف را انجام دهد؛ از همین‌رو مهرماه سال ۱۳۹۹ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری تصویب و مقرر شد از محل قانون بودجه، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ترمیم شود.

صدور احکام مربوطه در مردادماه ۱۴۰۰ توسط صندوق بازنشستگی کشوری انجام شد، اما با وجود بارگذاری احکام صادره در سایت صندوق و مشاهده و دریافت احکام مذکور توسط بازنشستگان این حوزه، احکام صادره تاکنون به اجرا درنیامده بود و پرداخت حقوق همچنان به‌صورت گذشته انجام می‌شد. صندوق بازنشستگی در آن زمان علت اجرایی نشدن احکام را تأمین نشدن اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود.

از آن‌جا که یکی از مشمولان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، بازنشستگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند، بیست‌ویکم فروردین‌ماه سال جاری بود که نعمت‌الله ترکی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در نشست با رؤسای کانون‌های بازنشستگی دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۲ استان کشور در خصوص منابع همسان‌سازی بازنشستگان، با اشاره به صدور احکام افزایش ۱۵ درصدی حقوق علوم پزشکی گفت: ما باید ابتدا منابع لازم برای اجرای این احکام و تعهدات آن را مطالبه می‌کردیم و در اواسط سال ۱۳۹۹ که بودجه تبدیل به قانون شده بود و چنین منابعی در بودجه پیش‌بینی نشده بود، باید منابع آن به طور مشخص و شفاف تعیین تکلیف می‌شد، اما این اتفاق نیفتاده و اکنون به یک چالش تبدیل شده است.

وی در همان زمان اعلام کرد که در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ با پیگیری‌های انجام شده مبلغ مابه‌التفاوت احکام ۱۵ درصد، به حساب بازنشستگان مشمول حوزه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی واریز شد. در نهایت اواخر فروردین‌ماه امسال مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت احکام ۱۵ درصد بازنشستگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت که با پیگیری‌های انجام شده برای پرداخت احکام ۱۵ درصد بازنشستگان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، این احکام برای حدود ۱۸۰ هزار نفر از بازنشستگان مشمول صادر شد.

این اظهارات در حالی مطرح شد که برخی بازنشستگان بهداشت و درمان به دلایلی مشمول احکام جدید افزایش ۱۵ درصدی حقوق نشدند.

رضا فیضی‌نژاد، معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری، در این خصوص اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ که طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اجرا شد، به دلیل اینکه بازنشستگان وزارت بهداشت و درمان جزو دستگاه‌های دارای نظام پرداخت خاص هستند، همسان‌سازی تأثیری بر حقوق آنها نداشت. با پیگیری‌هایی صورت گرفته از طریق سازمان برنامه و بودجه، جدولی برای این دسته از بازنشستگان در نظر گرفته شد و بر اساس آن افزایشی در حقوق آن‌ها لحاظ شد.

وی با بیان اینکه این افزایش حقوق توسط صندوق بازنشستگی کشوری در اسفندماه سال ۱۴۰۱ برای ۱۸۰ هزار نفر از بازنشستگان اعمال شد، افزود: ز مانی که ۱۵ درصد احکام وزارت بهداشت را اعمال کردیم، حدود ۴۲۰۰ نفر باقی ماندند. این موضوع برای عده‌ای از آنها که به سقف حقوق رسیده بودند، اعمال نشد و عده‌ای نیز با توجه به آئین‌نامه مهندسی مشاغل، یک طبقه بالاتر از سایر کارکنان دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرند و از همین‌رو همسان‌سازی برای این عده اعمال نشد و با محدودیت‌هایی همراه بود.

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌های بازنشستگان و مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، احکام حدود ۴۲۰۰ نفر از بازنشستگان به تدریج صادر خواهد شد. از روز چهارشنبه، بیست‌وهشتم تیرماه اصلاحات احکام شروع، به تدریج احکام صادر و تفاوت آن پرداخت می‌شود و این افزایش از مردادماه برای این افراد لحاظ خواهد شد.

اجرای رتبه‌بندی برای فرهنگیان جامانده در مردادماه

نعمت‌الله ترکی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، پیش از این از تسویه مطالبات متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تا قبل از شهریورماه و انجام رتبه‌بندی معلمان و اجرای مطالبات فرهنگیان بازنشسته در مردادماه خبر داد و اظهار کرد: تا سال ۹۹ بخشی از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شد و مطالبات باقیمانده مربوط به شش ماهه دوم سال ۹۹ است. مطالبات سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز در برنامه ما است تا قبل از شهریورماه آن را تسویه کنیم.

وی با بیان اینکه حدود یک میلیون نفر از بازنشستگان جزو فرهیختگان آموزش و پرورش محسوب هستند، افزود: رتبه‌بندی معلمان از سال ۱۴۰۰ شروع شد، حدود ۶۷۲ هزار نفر در این امر مطالبات خود را دریافت کرده‌اند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: دو یا سه گروه از رتبه‌بندی مانده‌اند که بخشی از آنها یعنی ۵۳ هزار نفر مربوط به سال ۱۴۰۰ و ۶۳ هزار نفر مربوط به سال ۱۴۰۱ می‌شوند، در سال جاری نیز از شهریورماه ۸۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد که مطالبات آنها باقی مانده است.

وی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه قول داده‌اند در مردادماه، رتبه‌بندی انجام و مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش اجرایی می‌شود، اضافه کرد: در خصوص مطالبات بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی نیز که در کش و قوس سال‌های ۹۷ تا ۹۹ بودند، در اسفند سال ۱۴۰۱ این امر اجرایی شد. افزایش ۱.۱۵ درصد در این امر انجام و احکام صادر شد و تا قبل از شهریورماه امسال معوقات پرداخت می‌شود.

کد خبر 674993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 14
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قبادرضایی IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    3 0
    باسلام واحترام لطفا همسانسازی حقوقها رااعمال کنید چون تورم بالاست وروزبه روز بلاتر می رود بخدا حقوقهای ناچیز جوابگوی معاش زندگی نیست وما بازنشستگان شرمنده خانواده هستیم لطف کنید بیشتر شرمنده تربشیم خداخیرتان بدهد از۹۹این مسله همسانسازی ورد زبانهان مسولین هست واعمال نمیشه...خواهشمندیم بصورت جداعمال وحکمهاراصادرکنید چون دربودجه ۴۰۲ اعتبارش دیده شده باتشکر
  • مستمری بگیرکشوری IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
    5 1
    فقط زودتر
  • سیدجلال الدین خسروی IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    3 1
    باسلام ایا به بازنشستگان فرهنگی از۱۳۹۹به بعدهم متناسب سازی اجرای خواهدشد درمردادماه ۱۴۰۲ دراحکامشان اعمال میگردد..یاهنوز جناب آقای میر کاظمی دارن مخالفت میکنند
  • بازنشسته ارتش ایران IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
    10 1
    این همسان‌سازی را به هر دین و آیینی که دوست دارید اجرا کنید چون بازنشستگان سخت شرمنده زن،بچه هستند شعار ندهید عمل کنید ،،من کارم به سطل اشغال رسیده این هست عاقبت یک بازنشسته ارتش جمهوری اسلامی ایران ،،،
  • مستمری بگیر لشگری IN ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    7 0
    با سلام خدمت مسئولین محترم خواهشمندم همسان سازی و از مرداد انجام بدید برای مستمری بگیری که مستاجر هست واقعا سخته صاحب خانه ها هم اصلا حالیشون نیست هر چقدر میخوان اضافه میکنن .دعای گوی شما خواهم بود .باتشکر
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    آقای غلامی عضو اصلی صندوق بازنشستگی چرا میگی کسری منابع صندوق هزینه بعداز بازنشسته شد گان بابت درمان معیشت است مثل کشورای دیگه باید 35سال بشه آقای غلامی تازه آمدی متوجه نیستی کشور دیگه 4 برابر حقوق دارن زورتان به کار میرسه