برگزاری آزمون استخدامی وزارت بهداشت تا ۲ ماه دیگر/ ایجاد تسهیلات برای تولید دارو

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیش‌تر وزارت بهداشت مجوز جذب ۲۵ هزار نفر را دریافت کرده است و آزمون استخدامی تا دو ماه دیگر برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از وبدا، بهرام عین‌اللهی امروز _شنبه سی‌ویکم تیرماه_ در نشست خبری اظهار کرد: در روزهایی که دولت را تحویل گرفتیم روزانه ۵۰ هزار مبتلا به کرونا و ۲۰ هزار بستری داشتیم، نزدیک به ۱۸ میلیون واکسیناسیون در گروه‌های پزشکی، مسن و پرخطر انجام شده بود که با حمایت رئیس جمهور ۱۶۰ میلیون دوز واکسیناسیون انجام شد.

وی افزود: تا قبل از آذرماه ۱۴۰۰ حدود ۱۲۲ هزار فوتی داشتیم، اما از زمان واکسیناسیون حداکثری تاکنون ۲۲ هزار فوتی داشتیم که این موضوع نشانگر نقش واکسیناسیون در مهار بیماری است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: حدود ۳۰۰ شهید سلامت در همه رشته‌های سلامت تقدیم کردیم و با فداکاری کادر درمان هیچ بیماری روی زمین نماند.

وی ادامه داد: ایران جزو کشورهای موفق در کنترل کرونا بوده است، ایران ۶ نوع واکسن کرونا تولید کرد. همچنین کیت‌های تشخیص امیکرون نیز در کشور تولید شد و تخت‌های آی‌سی‌یو دو برابر افزایش یافت.

عین‌اللهی اضافه کرد: تمام اتباع خارجی و نزدیک به دو میلیون و پانصد هزار نفر به صورت رایگان واکسینه شدند.

وی با اشاره به بیمه رایگان افراد جامعه گفت: ۱۲ میلیون نفر در پنج دهک جامعه به صورت رایگان بیمه شدند و دستورالعمل بیمه سلامت در حوزه روستایی نیز ابلاغ شده است.

وزیر بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بعد از ۱۵ سال انجام شد، ادامه داد: تجهیز و توسعه بخش‌های بیمارستان‌های مختلف و ارتقای تخت‌های آی‌سی‌یو و انجام ۴۹۴ پروژه درمانی از اقدامات وزارت بهداشت بوده است.

وی ادامه داد: حمایت از بیماران خاص و افتتاح صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج با اعتبار هفت همت در سال ۱۴۰۲ و اعتبار ۵ همت در سال ۱۴۰۱ از دیگر اقدامات خوب وزارت بهداشت است.

عین‌اللهی گفت: توزیع ۲۲۸ مورد تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای سنگین از شهریورماه ۱۴۰۰ تا کنون انجام شده است.

توسعه مراکز سطح ۲ ناباروری

وی ادامه داد: توسعه مراکز سطح دو درمان ناباروری و ایجاد ۶۷ مورد انجام شده و امروز هزار دستگاه آمبولانس نیز خریداری شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: پیش‌تر وزارت بهداشت مجوز جذب ۲۵ هزار نفر را دریافت کرده است و آزمون استخدامی تا دو ماه دیگر برگزار می‌شود؛ همچنین پرونده ۳۰۰ شهید مدافع سلامت تعیین تکلیف شده است.

وی ادامه داد: با ۲۰ وزیر بهداشت طی دو سال اخیر دیدار دوجانبه داشتیم که این موضوع کمک زیادی به تحکیم روابط بین کشورها می‌کند.

عین‌اللهی اظهار کرد: به دنبال ایجاد تسهیلاتی برای حوزه تولید دارو هستیم و در دنیا دومین راه تجارت بعد از نفت دارو است و باید در زمینه صادرات دارو تلاش کنیم، در برخی استان‌ها حتی یک مرکز تولید دارو وجود ندارد و اعلام کردیم که آماده هستیم در راستای راه اندازی کارخانه‌های مختلف داروسازی اقدام کنیم. یکی از سیاست‌های اصلی ما ایجاد ذخایر استراتژیک است و باید ذخایر خود را بالا ببریم.

وی افزود: برای موضوع گردشگری سلامت به ۲۴۰ بیمارستان مجوز داده شده است و امیدوارم این تعداد افزایش یابد. در این زمینه ساختارهای خارج از وزارت بهداشت وجود دارد که باید ارتقا پیدا کند. به دنبال این هستیم که در کشورهایی که میزان مراجعه به ایران زیاد است رایزن سلامت قرار دهیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: سال گذشته حدود یک میلیون و دویست هزار نفر گردشگر سلامت به ایران وارد شده‌اند.

برای جلوگیری از کمبود دارو به دنبال ذخایر استراتژیک هستیم

وی در پاسخ به سوالی درباره کمبودهای دارویی ادامه داد: هماهنگی خوبی برای رفع این موضوع انجام شده است و ۱.۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی با بانک مرکزی تصویب شده است و ۱۲ هزار میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه به دارو اختصاص داده شده است و برای اینکه با کمبود دارو مواجه نشویم به دنبال ذخایر استراتژیک هستیم تا کمبودهای مقطعی را جبران کنیم. عوارض گمرکی از ۴ درصد به یک درصد رسیده است.

عین‌اللهی درباره ایجاد کلان بیمارستان در استان‌ها اضافه کرد: در همه جای دنیا بیمارستان یا مرکز درمانی باید جایی باشد که همه امکانات را داشته باشد. بیمارستان‌های کوچک نمی‌توانند نیاز بیمار را تأمین کنند و توانایی درمان همه بیماری‌ها را ندارد. سیاست ما این است که بیمارستان با همه تخصص‌ها در استان‌ها وجود داشته باشد. تا اگر کار به بستری رسید پزشک در مطب کارهای اولیه را انجام دهد و در صورت نیاز به بیمارستان جامع منتقل شوند.

وی گفت: اکنون بیمارستان هزار تخت خوابی در مشهد، تبریز، چابهار و سایر شهرستان‌ها در دست احداث داریم و معتقدیم مراکز درمانی جنوب تهران باید برای برقراری عدالت تکمیل و تجهیز شوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بیمارستان شهریار پس از ۳۰ سال افتتاح خواهد شد، بیمارستان ورامین نیز در حال تکمیل است؛ همچنین در پیشوا نیز برنامه‌ریزی خوبی برای تکمیل بیمارستان انجام شده است همچنین در ملارد بیمارستان پس از ۱۳ سال افتتاح شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اثرات تحریم بر سلامت بیماران خاص گفت: تحریم تیغ دو لبه بود و باعث شد محققان ما خودشان دارو و تجهیزات پزشکی تولید کنند و اغلب بیمارستان‌های ما با تجهیزات تولید داخل تکمیل شده است.

عین‌اللهی بهداشت ادامه داد: در گزارش نماینده حقوق بشر سازمان ملل اعلام شد که تحریم‌ها بر سلامت مردم اثر گذاشته است و ما از منابع مختلف پیگیر تأمین دارو هستیم و از چین و هند در این خصوص تشکر می‌کنیم.

وی گفت: در حال حاضر دو گروه پروژه‌ها به دو گروه زیر ۵۰ درصد و بالای ۵۰ درصد تکمیل نشده تقسیم شده است و از ۵۴۰۰ پروژه ۱۴۰۰ پروژه در حال تکمیل است و در سفرهای استانی حدود ۳۰ همت خارج از اعتبارات خود دریافت کردیم، از یک درصد ارزش افزوده و سرمایه‌گذاری در پالایشگاه هم برای تکمیل پروژه‌ها استفاده کردیم، همچنین برای تکمیل پروژه‌ها به نزدیک ۱۵۰ همت نیاز داریم.

استقرار نیروهای داوطلب در پایانه‌های مرزی برای اربعین

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: اربعین برای ما مهم است و برای برگزاری بهتر این مراسم برنامه‌ریزی کردیم، استقرار نیروهای داوطلب در شلمچه و پایانه‌های مرزی از اقدامات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

وی ادامه داد: ایجاد سازه‌های ثابت و تونل‌های سرما از جمله اقدامات وزارت بهداشت است و امیدواریم بتوانیم هماهنگی لازم را انجام دهیم. هر یک از نیروهای سلامت که در اربعین حضور یابد موافقت خواهیم کرد. سال گذشته ۱۳۷۰ کادر درمان شرکت کرده بودند.

عین‌اللهی گفت: افرادی باید با سلامت مردم کار کنند که مورد تأیید وزارت بهداشت باشند، همه رده‌بندی ما باید مدارک مورد تأیید وزارت بهداشت را داشته باشند. اغلب مجوزهای ما احتیاج به تأیید دارند. در حال حاضر ۳۷ خدمت پرکاربرد در بستر درگاه مجوزها قرار گرفته است و این اقدام در حال گسترش است.

وی اضافه کرد: سه بار از مراکز درمانی افغانستان بازدید داشتیم و لازم است هماهنگی بیشتری با مسئولان کشور افغانستان داشته باشیم. خدمات بهداشتی به همه افراد ارائه می‌شود. کمیساریای عالی پناهندگان به ازای هر شخص افغان ۱۰ دلار به ما پرداخت می‌کند و ما ۵۰۰ دلار هزینه می‌کنیم. پیشنهاد ما این است که افغانی‌های مقیم ایران بیمه برای خود تأسیس کنند و در حال حاضر وزارت بهداشت تنها می‌تواند در قالب کمک به این افراد خدمت ارائه دهد. آموزش این دانشجویان به خوبی در حال انجام است و بازگشت آنها به افغانستان دشوار است.

بودجه وزارت بهداشت به صورت کامل شفاف است

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص شفاف‌سازی بودجه وزارت بهداشت اظهار کرد: بودجه‌های دانشگاه علوم پزشکی به صورت کامل شفاف و مشخص است و برخی از استان‌ها گلایه دارند که بودجه ما شفاف است، اما ما مهمان هم داریم، عمده بودجه ما برای حقوق است و بر اساس فهرستی که در اختیار قرار می‌گیرد، مشخص است و بودجه‌های عمرانی نیز برای پروژه‌های نیمه تمام نیز مشخص است، در حوزه بهداشت تکمیل خانه‌های بهداشت در دستور کار قرار دارد، در خصوص تجهیزات پزشکی نیز با توجه به نیاز اولویت‌ها مدنظر قرار دارد. سعی داریم عدالت را در این خصوص رعایت کنیم.

وی در خصوص اخباری درباره کشف پادزهر قرص برنج گفت: این اخبار موثق نیست و به تأیید وزارت بهداشت نرسیده است، این اخبار باید از منابع رسمی وزارت بهداشت اعلام شود.

عین‌اللهی در پاسخ به سوالی در خصوص طولانی شدن روند درمان سوری در ایران و تمدید روادید، خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است در حال حاضر برای بیماران عراقی و ترکیه، ویزا را برداشته‌ایم و انتظار می‌رود همین رویه برای کشور سوریه نیز صورت بگیرد. اما، در حال حاضر نیز تمدید روادید برای بیماران سوری امکان‌پذیر است.

کد خبر 674992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.