گرانی زمین موجب ساخت‌وسازهای غیرقانونی می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: رشد روزافزون جمعیت و گرانی زمین و در نتیجه نیاز بیشتر مردم به مسکن، موجب ساخت‌وسازهای غیرقانونی و تخلفات ساختمانی از قبیل بلندمرتبه‌سازی و تراکم ساختمانی اضافی شده است.

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ساختمان‌های زیادی بدون توجه به قوانین و مقررات شهرداری و شهرسازی ایجاد شده که از مفاد پروانه دریافت شده تجاوز کرده است، اظهار کرد: در ایران نیز مشکلات زیادی در رابطه با ساخت‌وسازهای غیرمجاز وجود دارد.

وی افزود: رشد روزافزون جمعیت و گرانی زمین و در نتیجه نیاز بیشتر مردم به مسکن، موجب ساخت‌وسازهای غیرقانونی و تخلفات ساختمانی از قبیل بلندمرتبه‌سازی و تراکم ساختمانی اضافی شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به مشکلات موجود در رابطه با ساخت‌وسازهای غیرمجاز خاطرنشان کرد: رعایت‌نکردن استانداردها و ضوابط پیش‌بینی‌شده ساخت‌وسازها در مطالعات طرح‌های توسعه شهری، مسکن‌سازی شتاب‌زده به‌علت نداشتن پروانه ساختمان به‌صورت ریزدانه و کوتاه‌مرتبه بدون نقشه و ناظر با مصالح نازل و کم‌دوام حتی در مکان‌هایی ناایمن مانند بستر رودها و مسیل‌ها و در حریم دکل‌های برق فشار قوی، غلبه کاربری‌های مسکونی بر کاربری‌های عمومی و خدماتی، استفاده غیرقانونی از آب، برق، گاز و تلفن و باز تفکیک غیرمجاز مسکن‌ها از جمله این موارد است.

وی با بیان اینکه قوانین و ضوابط اصولی شهرداری و شهرسازی و راهکارهای حقوقی مناسب توسط مهندسان، معماران، شهرسازان و حقوق‌دانان خبره می‌تواند موجب کاهش تخلفات ساختمانی شود، ادامه داد: در این راستا کارگاه آموزشی مسائل فنی و حقوقی ماده ۱۰۰ و دیوان عدالت اداری به مدت هشت ساعت آموزشی با تدریس «غلامعلی فیض‌الهی» مدیر امور اجرایی کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ با همکاری و محوریت اداره آموزش شهرداری اصفهان با هدف تکمیل اطلاعات فنی و شهرسازی کارشناسان ستاد و مناطق معاونت شهرسازی و معماری، برنامه‌ریزی و برگزار شد.

مهدویان تصریح کرد: در این دوره آموزشی مهم‌ترین وظایف و نحوه عملکرد شهرداری‌ها در حوزه شهرسازی و کمیسیون ماده ۱۰۰ بر اساس قوانین و ضوابط و مقررات مربوطه مشتمل بر قانون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها، قانون دیوان عدالت اداری، قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری و آخرین تغییرات قوانین و مقررات ارائه شد.

کد خبر 674921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.