۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
کابوس گرما در انتظار پاریس

گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که پاریس باید از هم‌اکنون برای جلوگیری از وقوع «سناریوی کابوس گرما» در آینده اقدام کند، چرا که ممکن است این شهر، در آینده با دمای شدید تابستانی بیش از ۵۰ درجه سانتی‌گراد مواجه شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پایتخت فرانسه به‌خاطر معماری نمادینش شناخته شده است؛ این ساختارهای شهری توانسته پاریس را در بدترین شرایط آب‌وهوایی تا حدی نجات دهد. برای مثال، بلوارهای عریض و سقف‌های معروف آن در مقابل آب‌وهوای شدید به‌عنوان یک «حرارت‌گیر» عمل می‌کنند.

طبق گزارشی که قرار است شهرداری پاریس در روز پنجشنبه در مورد آن بحث کند، بدون انجام اقدامات تطبیقی سریع، شهر ممکن تا اواسط قرن به‌طور غیرقابل تحملی گرم شود.

رکورد دمای فعلی شهر، ۴۲.۶ درجه سانتیگراد در سایه، در سال ۲۰۱۹ ثبت شده است. رابرت واتار، اقلیم‌شناس، به روزنامه فرانسوی لیبراسیون در این رابطه گفت: "گرمای شدید تا سال ۲۰۵۰ می‌تواند هشت درجه افزایش پیدا کند. گفتن زمان دقیق آن دشوار است اما این احتمال دیگر قابل رد نیست."

شهرها به ویژه در برابر دوره‌های طولانی هوای گرم آسیب‌پذیر هستند. پاریس به‌طور متوسط حدود ۲ تا ۳ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از مناطق روستایی اطراف است. در طول موج گرما، این اختلاف می‌تواند تا ۱۰ درجه افزایش پیدا کند.

پاریس به‌طور متوسط در سال ۲۰۳۰ شاهد ۳۴ روز موج گرما در سال خواهد بود که بیش از دو برابر ۱۴ روز ثبت شده در سال ۲۰۰۸ است. گزارش جدید گرما از برنامه‌ریزان شهری می‌خواهد که برای جلوگیری از یک «سناریوی کابوس» اقدامات فوری انجام دهند، چراکه بدون سازگاری، شهر به تهویه مطبوع ناپایدار وابسته خواهد شد.

کابوس گرما در انتظار پاریس

بر اساس موارد نیازسنجی، سرمایه‌گذاری زیادی باید برای توسعه فضای سبز در پاریس صورت بگیرد. علاوه بر کاشت درختان و تعویض آسفالت‌های نامتخلخل، ساختمان‌ها باید با دیوارهای سبزی عمودی پوشانده شوند.

سقف‌های نمادین پاریس هم که از جنس روی هستند ممکن است نیاز به جایگزینی با مواد گرما دوست‌تر یا رنگ‌آمیزی سفید داشته باشند. پیشرفت‌های جدید در شهرسازی نیز نباید سبک «گلخانه‌ای» را شامل شود که با ورقه‌های شیشه‌ای عظیم ساخته می‌شود.

برای در امان ماندن از گرما، باید روزهای کاری تنظیم شود تا از بیرون ماندن کارمندان در گرمای هوا جلوگیری شود. کارفرمایان پاریس می‌توانند از همسایگان اروپای جنوبی خود الگوبرداری کنند و مدل «سیستا» یا همان چرت روزانه را اتخاذ کنند. اتاق‌های خنک اجتماعی که شامل سایبان و آب‌های اضطراری است نیز می‌توانند پناهگاهی در برابر گرمای شدید باشند.

کد خبر 674837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.