دانشگاه آزاد اسلامی از زیان‌دهی خارج شده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: توانسته‌ایم وضعیت زیان‌دهی واحدها را اصلاح کنیم و امسال دانشگاه آزاد اسلامی پس از سال‌ها از زیان‌دهی خارج شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته‌ای که گذشت آموزش عالی کشور مملو از خبرهای پربازدید بود؛ وزیر علوم گفت که کارت اعتباری پژوهانه به تمام اعضای هیئت علمی تعلق می‌گیرد، رئیس مؤسسه ISC از معرفی دانشگاه‌های پیشرو در طرح استادمحور خبر داد، اعلام جزئیات برگزاری بیست و هشتمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور و همچنین اسامی پذیرفته‌شدگان دکتری بدون آزمون دانشگاه علامه جزو پربازدیدترین اخبار علمی و دانشگاهی در هفته‌ای که گذشت بود.

کارت اعتباری پژوهانه به تمام اعضای هیئت علمی تعلق می‌گیرد

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: دستورالعملی تنظیم کرده‌ایم که در آن برای هر عضو هیئت علمی کارت اعتباری پژوهانه تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیج شجره طیبه‌ای است که مولود انقلاب اسلامی است، افزود: هرکسی که از شنیدن خبر موفقیتی در جمهوری اسلامی خوشحال می‌شود خودی است، هرکسی موفقیتی از ایران اسلامی را شنید و خوشحال نشد غیرخودی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: به عنوان استاد دانشگاه معتقدم بسیجی کسی است که نتیجه رفتار و کردارش موجب دوام و قوام جمهوری اسلامی و نظام اسلامی باشد؛ در هر مسندی و در هر شغلی فرقی نمی‌کند. با این نگاه تمامی ایرانیان بسیجی‌اند چون تلاش می‌کنند ایران پیشرفت کند و همه خودی هستند چرا که از موفقیت‌های کشور خوشحال می‌شوند.

وی بسیج را سرمایه اجتماعی صادق، خالص و عالِم نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: بسیج شجره طیبه‌ای است که چترش نه تنها در داخل که در خارج مرزهای ایران نیز گسترده است و بسیجی کسی است که هر جا احساس خطر کند سینه خود را برای دفاع از کشور و مردم سپر می‌کند؛ بسیجی تراز انقلاب اسلامی اینگونه است.

زلفی‌گل تاکید کرد: بسیجیان سرمایه‌های اجتماعی نظام هستند و باید تلاش کنیم که این سرمایه اجتماعی را حفظ کنیم.

معرفی دانشگاه‌های پیشرو در طرح استادمحوری

سیداحمد فاضل‌زاده، رئیس مؤسسه ISC اظهار کرد: تاکنون دانشگاه تهران با ۱۵۷، دانشگاه صنعتی اصفهان با ۴۴، دانشگاه شیراز با ۳۹، دانشگاه شهید بهشتی با ۳۶ و دانشگاه اصفهان با ۲۳ نفر بیش‌ترین درخواست ثبت پارسا (پایان‌نامه‌ها و رساله) در درگاه استادمحوری parsa.nan.ac را دارند.

وی افزود: در حال حاضر تعداد ۳۷ دانشگاه در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها درخواست خود را در طرح استادمحوری ثبت کرده‌اند که از این میان تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران با ۱۵۷، دانشگاه صنعتی اصفهان با ۴۴، دانشگاه شیراز با ۳۹، دانشگاه شهید بهشتی با ۳۶ و دانشگاه اصفهان با ۲۳ نفر بیشترین درخواست ثبت پارسا (پایان نامه‌ها و رساله) در درگاه استاد محوری (parsa.nan.ac) در این طرح را داشته‌اند. به طور کلی، تاکنون درخواست‌های ثبت پارسا توسط ۴۱۳ عضو هیئت علمی برای ۵۶۰ نیاز در سامانه بوده است.

رئیس مؤسسه ISCتصریح کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، برنامه تحول علم و آموزش عالی و بر اساس برنامه‌های راهبردی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر لزوم پاسخگو بودن دانشگاه به نیازها و مسائل جامعه و به منظور اصلاح نظام پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی با محوریت استادان و اعطای حق انتخاب استادان برتر به داوطلبان مستعد متقاضی تحصیل در دوره‌های دکتری، شیوه‌نامه پذیرش دانشجویان دوره‌های دکتری به روش استاد محور تدوین و به مورد اجرا در می‌آید.

وی ادامه داد: در شیوه پذیرش استاد محور، داوطلبان متقاضی دوره‌های دکتری تخصصی بر اساس امتیازات علمی کسب کرده در مراحل اول و دوم آزمون دکتری تخصصی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود، برای انتخاب استاد راهنمای رساله دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار می‌شوند.

جزئیات برگزاری بیست و هشتمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور

مرحله نهایی بیست و هشتمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور برگزار شد، از بین ۱۴۷۷ نفر برگزیدگان هر دو مرحله غیرمتمرکز و متمرکز المپیاد، تعداد ۱۳۱۹ نفر شامل ۵۷۵ نفر زن و ۷۴۴ نفر مرد در آزمون مرحله نهایی حضور یافتند.

غلامرضا یادگارزاده، رئیس مرکز المپیاد دانشجویی و امور آزمون‌های بین‌الملل سازمان سنجش آموزش کشور درباره المپیاد علمی دانشجویی کشور، گفت: این المپیاد در ۲۳ رشته «زبان و ادبیات فارسی»، «الهیات و معارف اسلامی»، «علوم اقتصادی»، «علوم تربیتی»، «حقوق»، «شیمی»، «فیزیک»، «زیست‌شناسی»، «ریاضی»، «آمار»، «مهندسی برق»، «مهندسی شیمی»، «مهندسی عمران»، «مهندسی مکانیک»، «مهندسی کامپیوتر»، «مهندسی کشاورزی (زراعت و اصلاح نباتات)»، «طراحی صنعتی»، «علوم جغرافیایی»، «علوم زمین»، «مهندسی مواد و متالورژی»، «روانشناسی»، «مهندسی صنایع» و «سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت» برگزار می‌شود.

وی افزود: المپیاد دانشجویی در سه مرحله غیرمتمرکز، متمرکز و نهایی با همکاری دانشگاه‌های مناطق ده‌گانه برگزار می‌شود و مرحله غیرمتمرکز المپیاد ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری با نظارت سازمان سنجش آموزش کشور توسط دانشگاه‌های مربوطه در مناطق ده‌گانه به مرکزیت دانشگاه‌های تربیت مدرس، مازندران، تبریز، بوعلی سینا (همدان)، رازی کرمانشاه، اصفهان، شیراز، شهید باهنر کرمان و فردوسی مشهد برگزار شد و از بین ۳۳۱۸ نفر شرکت‌کننده در این مرحله ۹۷۳ نفر به مرحله نهایی راه یافتند تا با منتخبین المپیاد متمرکز به رقابت بپردازند.

رئیس مرکز المپیاد دانشجویی و امور آزمون‌های بین‌الملل سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه مرحله متمرکز المپیاد همزمان با آزمون کارشناسی ارشد برگزار شد، گفت: پس از برگزاری و اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد، ۱۵ نفر اول هر رشته، بدون احتساب معدل توسط شورای برنامه‌ریزی المپیاد انتخاب شدند تا در مرحله نهایی با منتخبین المپیاد غیر متمرکز به رقابت بپردازند. از بین شرکت‌کنندگان رشته‌های المپیاد در آزمون کارشناسی ارشد، ۵۶۷ نفر برای شرکت در مرحله نهایی انتخاب شدند.

اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان دکتری بدون آزمون دانشگاه علامه

گروه استعدادهای درخشان دانشگاه علامه‌طباطبائی، اسامی پذیرفته‌شدگان رشته‌های بدون آزمون مقطع دکتری، سهمیه استعدادهای درخشان سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ را منتشر کرد.

دانشگاه طباطبایی بر اساس "آئین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی دکتری" وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از میان متقاضیان واجد شرایط، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در رشته‌های بدون شرکت در آزمون، دانشجوی دکتری کرد.

دفتر گروه جذب و هدایت استعدادهای درخشان معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی بر اساس آئین نامه «پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی دکتری»، پس از ارزیابی متقاضیان واجد شرایط، اسامی پذیرفته شدگان مقطع دکتری بدون آزمون (سهمیه استعداد درخشان) برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، در رشته‌های مشخص شده بدون شرکت در آزمون را اعلام کرد.

بر این اساس پذیرش نهایی قبول شدگان فوق پس از تأیید سازمان سنجش آموزش کشور و هیئت مرکزی گزینش دانشجو، رسمیت خواهد یافت، بنابراین نیاز به پیگیری دانشجو وجود ندارد و پذیرفته شدگان است برای دریافت اطلاعات ثبت نام، از تاریخ یکم شهریور ماه ۱۴۰۲، به وب سایت دفتر استعداد درخشان دانشگاه به نشانی https://talent.atu.ac.ir مراجعه کنند.

جایگاه دانشگاه‌های ایران در جهان بسیار خوب است اما کافی نیست

هاشم داداش‌پور، رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: جایگاه دانشگاه‌های ایران در جهان جایگاه بسیار خوبی است اما این کافی نیست زیرا ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد.

وی گفت: امیدوارم این فرصت را که تحت عنوان اردوی فرهنگی آموزشی با دو هدف ایجاد دوستی و مودت در میان شما دانشجویان عزیز و ایجاد آگاهی به منظور رشد فردی و ارتقا فعالیت‌های گروهی و در عین حال تلاش برای رفع چالش‌های کشورهای اسلامی در جهان اسلام ایجاد شده است را مغتنم شمارید.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: هم اندیشی مقدمه‌ای است تا به یافته‌های علمی دست یابید که در نهایت سبب رشد فردی شما در کشورهای خودتان نیز می‌شود زیرا بسیاری از چالش‌های موجود به دلیل نگاه فردی بدون توجه به اتفاقاتی که به صورت جمعی رخ می‌دهد، ایجاد می‌شود، اگر چنانچه ما نتوانیم با نگاه جمعی به آن موارد بپردازیم حل آن چالش‌ها به سادگی امکان‌پذیر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه جهان اسلام بخش مهمی از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است اما به اندازه جمعیت خود نتوانسته در حوزه نوآوری و فناوری موفق عمل کند و این موضوع امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما محسوب می‌شود؛ تصریح کرد: مسلمانان یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل داده‌اند اما در حوزه دستاوردهای علمی و فناوری سهم کمی را به خود اختصاص داده‌اند به طوری که عدد مورد نظر نمی‌تواند تأثیری در معادلات جهانی داشته باشد و قاعدتاً در این شرایط مناسبات حاکم بر جهان ما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد بدون اینکه ما بتوانیم نقش قابل توجه و اثرگذار داشته باشیم.

دانشگاه آزاد از زیان‌دهی خارج شده است

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: توانسته‌ایم وضعیت زیان‌دهی واحدها را اصلاح کنیم و امسال دانشگاه آزاد اسلامی پس از سال‌ها از زیان‌دهی خارج شده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات فشرده بودجه گفت: بودجه دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مهمترین برنامه‌های دانشگاه است که به صورت جدی، با دقت و حساسیت برگزار می‌شود. مباحث مطرح‌شده در این جلسات برای پیشرفت و رشد است و جای تعارف و تمجید یا مچ‌گیری نیست. معتقدیم همه یک تیم در ستاد عالی و ستادهای میانی دانشگاه هستیم که با تمام توان مجموعه دانشگاه را راهبری می‌کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در جلسات بودجه برخی استان‌ها بیش از شش ساعت مباحثه صورت می‌گیرد، ادامه داد: به عنوان نمونه در نوبت صبح امروز جلسه بررسی پیش‌نویس بودجه دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان از هشت صبح تا ۱۴ به طول انجامید. این جلسات بسیار جدی است چرا که هر یک اعداد بودجه سخن می‌گویند. جداول بودجه نمایانگر نوع تفکر و عملکرد مدیریتی استان‌ها و واحدها و بیان‌کننده اقدامات صورت‌گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه سال به سال روش‌های درآمدی دانشگاه باید تغییر یافته و وضعیت بهتر شود، تصریح کرد: بدترین کار در اداره یک مجموعه، داشتن یک نسخه واحد مدیریت است. بنابراین جلسات بودجه هر سال یک جلوه دارد و هرسال باید کارهای جدید و نوآور داشته باشیم.

طهرانچی با اشاره به بهبود وضعیت تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: سال ۹۷ زمانی که بنده به دانشگاه آزاد اسلامی آمدم، ۱۲ واحد دانشگاهی، پنج ماه حقوق پرداخته نکرده بودند. از همان سال سعی کردیم طوری عمل کنیم که کسی بدون حقوق نماند و توانستیم وضعیت زیان‌دهی واحدها را اصلاح کنیم و امسال دانشگاه آزاد اسلامی پس از سال‌ها از زیان‌دهی خارج شده است.

کد خبر 674821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.