سبک زندگی باعث جداسازی حق و باطل از همدیگر می‌شود

استاد حوزه علمیه و فعال فرهنگی با تاکید بر اینکه در دیدگاه دشمن‌شناسی، یکی از مسائلی که باعث جداسازی حق و باطل و تشخیص آن از یکدیگر می‌شود، عملکرد و سبک زندگی است، گفت: در تفکر دینی وزن اعتقادات با تمام اهمیتش هم‌سنگ وزن رفتار نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام محمد داستان‌پور شب گذشته _پنجشنبه بیست‌ونهم تیرماه_ در مراسم عزاداری شب سوم محرم هیئت مرکز فرهنگی باران با اشاره به تقابل همیشگی حق و باطل اظهار کرد: در این تقابل شما باید دستان خود را در دستان یاران اباعبدالله‌الحسین (ع) قرار دهید و برای اینکه بدانیم چگونه این کار انجام‌شدنی است و این تقابل را چه کسی طراحی می‌کند باید از قرآن کمک بگیریم.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید، هر جا خواستید وزن‌کشی، جهت‌گیری و تحلیل جبهه حق و باطل را انجام دهید، در درجه اول باید به سراغ صهیونیسم بروید، افزود: یکی از استراتژی‌های صهیونیسم تغییر سبک زندگی افراد با دین‌های مختلف است و در این استراتژی آمده است که یک سال بگذارید ما نسخه زندگی برای این افراد بپیچیم و بعد از پایان این یک سال بیایید درباره دین آن‌ها با همدیگر صحبت کنیم، یعنی افراد به مرحله‌ای می‌رسند که دیگر نمی‌شود روی دین و ایمان آن‌ها حساب کرد.

استاد حوزه علمیه و فعال فرهنگی با تاکید بر اینکه در دیدگاه دشمن‌شناسی، یکی از مسائلی که باعث جداسازی حق و باطل و تشخیص آن از یکدیگر می‌شود، عملکرد و سبک زندگی است، گفت: بر خلاف اینکه در مدارس ما بیشتر روی مسائل اعتقادی کار می‌شد، در تفکر دینی وزن اعتقادات با همه اهمیتش هم‌سنگ وزن رفتار نیست، به‌طوری که اگر آیات اعتقادی قرآن را یک طرف بگذاریم و آیات اخلاقی و رفتاری را طرف دیگر، می‌بینیم این دو اصلاً قابل مقایسه نیستند.

وی با بیان اینکه آیه «لا تقولوا راعنا»، اولین آیه عملی قرآن است که خداوند متعال خطاب به مؤمنان بیان فرموده است و آن هم در تقابل با دشمن است، اضافه کرد: این آیه به دنبال صف‌بندی حق و باطل و جدا کردن مؤمنان از کافران است و خداوند از مؤمنان می‌خواهد که این کلمه را به کار نبرند.

برای کمک به مساکین باید جریان‌سازی کرد

داستان‌پور در ادامه با طرح سوالی مبنی بر اینکه چه کسانی دین را تکذیب می‌کنند، گفت: برای پیدا کردن جواب این سوال باید باز هم به قرآن کریم رجوع کنیم و در این رجوع با بررسی آیات سوره ماعون متوجه می‌شویم جریان تکذیب دین از انکار اعتقادی یا شبهه اعتقادی شروع نمی‌شود، بلکه از یک عملکرد شروع می‌شود و آن هم بی‌اعتنا بودن نیست به یتیمان جامعه است.

وی با بیان اینکه در روایات دو نوع تعریف برای یتیم شده است، تصریح کرد: یک معنای یتیم همان است که می‌دانیم؛ کسی که پدر و مادر از دست داده باشد و دیگر معنای یتیم به امتی گفته می‌شود که امام بالای سرش نباشد.

این استاد حوزه علمیه و فعال فرهنگی با اشاره به دیگر آیات سوره ماعون که در ارتباط با کسانی است که دین خدا را تکذیب می‌کنند، گفت: «وَلَا یَحُضُّ عَلَی طَعَامِ الْمِسْکِینِ» نه‌تنها کسانی که به مساکین کمکی نمی‌کنند مورد مواخذه قرار می‌گیرند، بلکه کمک تنها هم کافی نیست و باید جریان‌سازی و تبلیغ صورت بگیرد تا کمک به مساکین مؤثر واقع شود و سال به سال از تعداد آن‌ها در جامعه کاسته شود.

وی در تفسیر فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ اظهار کرد: غیر از معنای ظاهری که از این آیه برداشت می‌شود، من به معنای دیگری نیز توجه دارم و آن وظیفه‌ای است که افراد مذهبی بر عهده دارند و در انجام وظیفه‌شان کوتاهی می‌کنند، حواسشان نیست که چه رسالت سنگینی دارند و باید برای دین خدا که هم اکنون در غربت قرار گرفته است، وقت بگذارند.

داستان‌پور افزود: از خودمان بپرسیم که از عاشورای سال گذشته تا عاشورای امسال چه قدمی برای امام زمان (عج) و غربت او برداشته‌ایم و مواظب باشیم که از دایره یاران ایشان جدا نشویم.

وی درخصوص اینکه از کجا متوجه شویم که از دایره دوستان و یاران امام زمان (عج) خارج شده‌ایم، خاطر نشان کرد: برای پیدا کردن جواب این سوال باید به سبک زندگی‌مان توجه کنیم و تنها به یک سری جلوه‌گری و نمادهای مذهبی دل‌خوش نباشیم، باید به گونه‌ای عمل کنیم که حتی به میزان خیلی کم هم بوی نماندن در این دایره را ندهیم و امام زمان (عج) روی ما حساب بکند.

کد خبر 674747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.