۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۲
مقارنه ماه و مریخ را رصد کنید

جمعه -سی‌ام تیر- ماه چهار روزه از فاصله دو درجه و 57 دقیقه قوسی سیاره مریخ عبور می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جمعه -سی‌ام تیر- ماه چهار روزه از فاصله دو درجه و ۵۷ دقیقه قوسی سیاره مریخ عبور می‌کند و این دو جرم در وضعیت مقارنه با یکدیگر قرار می‌گیرند. این پدیده از ساعت ۰۸:۱۱ تا ۲۱:۱۰ قابل مشاهده خواهد بود. همیشه هنگام تلاش برای رصد ماه در طول روز در حالی که خورشید بالای افق است، بسیار احتیاط کنید.

ماه با قدر منفی ۱۰.۰ و سیاره مریخ با قدر ۱.۸ هر دو در صورت فلکی شیر واقع خواهند شد. این دو جرم آسمانی به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نخواهند گرفت، اما با چشم غیرمسلح یا دوربین دوچشمی قابل رصد هستند.

مقارنه که نام‌های دیگر آن همدمی یا هم‌نشینی است، به هم راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با یکدیگر از زمین گفته می‌شود، به گونه‌ای که در آسمان کنار یکدیگر دیده می‏‌شوند. مقارنه به نزدیکی ظاهری دو جرم از سیارات و ماه خورشید و ستاره با یکدیگر اشاره دارد. به صورتی که مقارنه می‌تواند شامل دو سیاره، سیاره با ماه، سیاره با ستاره، ماه با ستاره، ماه با خورشید، سیاره با خورشید یا ستاره با خورشید باشد.

مقارنه سیاره‌ها یا ماه با خورشید مقارنه داخلی یا خارجی است. وضعیتی که در آن یک سیاره از دید ناظر زمینی در پشت خورشید قرار بگیرد، مقارنه خارجی نام دارد، این وضعیت برای همه سیاره‌ها به جز ماه ممکن است رخ دهد. علاوه بر این، زمانی که دو سیاره درونی عطارد و زهره بین خورشید و زمین قرار بگیرد، مقارنه داخلی رخ می‌دهد.

کد خبر 674659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.