آغاز طرح ایجاد پارک‌های جزیره‌ای در لس‌آنجلس

مدیران لس‌آنجلس در ایالات متحده آمریکا، با الهام از طرح شهرک‌های خودکفا در بارسلونای اسپانیا (سوپربلاکز) پروژه‌ای آزمایشی تحت عنوان «پارک بلاکز» یا همان پارک‌های جزیره‌ای را آغاز کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بارسلونا در اسپانیا به عنوان شهری با سوپربلاک‌ها یا شهرک‌های خودکفا شهرت دارد که در آن، تمام ساکنان در نزدیکی محل سکونت خود می‌توانند تمام نیازهای خود را برطرف نمایند بدون این‌که لازم باشد از وسایل نقلیه شخصی بهره بگیرند. این رویکرد از جنبه‌های مختلف شامل کاهش انتشار کربن، کمک به تحقق اهداف صفر تولید گازهای گلخانه‌ای و حتی افزایش نشاط شهروندان از طریق تشویق آن‌ها به اتخاذ تردد سبز و در نتیجه بهبود روابط اجتماعی و سلامت جسمی، مزایای بی‌شماری را برای بارسلونا و ساکنان آن به ارمغان آورده و همین امر مدیران شهرهای دیگر جهان را به اتخاذ استراتژی‌های مشابه سوق داده است. شهرک‌های خودکفا در بارسلونا بلوک‌های ساختمانی ۹ عددی را در بر گرفته که ورود خودروها به آن‌ها ممنوع است و همین امر، در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار اثربخش بوده است.

در پاریس پایتخت فرانسه نیز رویکرد شهر ۱۵ دقیقه‌ای اجرا شده است به این صورت که تمام مردم در نزدیکی محل سکونت و تنها با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از خودروهای عمومی می‌توانند نیازهای خود را برطرف کنند.

آغاز طرح توسعه پارک‌های جزیره‌ای در لس‌آنجلس

به تازگی، برنامه‌ریزان لس‌آنجلس نیز مدعی شده‌اند که در نظر دارند به‌طور آزمایشی طرح «پارک بلاکز» یا همان پارک‌های جزیره‌ای را اجرا کنند تا از این طریق مزایایی همچون کاهش خشونت ترافیکی و بهبود کیفیت هوا را برای شهر و شهروندان به ارمغان بیاورند، ضمن این‌که به حداقل رساندن مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا در رأس اهداف آن‌ها در اجرای طرح جدید قرار دارد.

برنامه‌ریزان لس‌آنجلس تاکنون از زمان دقیق آغاز پروژه و هزینه احتمالی مورد نیاز برای اجرای آن سخنی به میان نیاورده‌اند، با این حال مدعی شده‌اند در پی این اقدام فضاهای عمومی باز، مراکز تفریحی، مکان‌هایی برای جذب آب باران در مناطقی با کمترین دسترسی مردم به پارک‌ها خواهند پرداخت و شهروندان را در تمام مراحل اجرا به مشارکت دعوت خواهند کرد تا پارک‌هایی با بیشترین قابلیت رفع نیازهای شهروندان به وجود بیاورند.

توسعه شهرک‌های خودکفا (سوپربلاک‌ها) در بارسلونا برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ توسط شهردار سابق مطرح شد که توسعه آن در اکتبر سال ۲۰۲۱ کاهش ۲۵ درصدی سطح گازهای دی‌اکسید کربن منجر شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که امروزه بارسلونا کیفیت هوای بسیار مناسبی را تجربه می‌کند و این در حالی است که درک شهروندان از تأثیرات اجتماعی بر کیفیت هوا افزایش یافته و به دنبال آن، اغلب مردم سبک زندگی پایدار را اتخاذ کرده‌اند.

آغاز طرح توسعه پارک‌های جزیره‌ای در لس‌آنجلس

کد خبر 674594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.