برگزاری سوگواره "احلی من العسل" در اصفهان هم‌زمان با سراسر کشور

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: هم‌زمان با سراسر کشور طی روز دوشنبه _دوم مردادماه_ مقارن با روز ششم ماه محرم الحرام، مراسم سوگواره "احلی من العسل" در قالب دسته‌های پرشور عزاداری دانش‌آموزان، مربیان و مسئولان آموزشی اصفهان برگزار می‌شود.

مهدی نم‌نبات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه پیام اصلی عاشورا زیر بار ظلم و ستم نرفتن است و این ملت زیر بار ظلم و ستم نخواهد رفت، اظهار کرد: هدف از برگزاری سوگواره "احلی من العسل" آشنایی بیش از پیش دانش‌آموزان با مکتب و قیام عاشورا و منش کردار حضرت قاسم (ع) است چرا که وقایع کربلا، نکته‌ای است که دانش‌آموزان باید با آن آشنا شده و الگو گیرند.

وی با اشاره به فعالیت ۴۲ پایگاه در نواحی، مناطق و اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان طی برگزاری مراسم احلی من العسل دانش‌آموزی، افزود: مطابق با فرمایشات بنیان‌گذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) که فرموده بودند؛ "به طور حتم در برگزاری دسته‌های عزاداری روش‌های سنتی را ترویج دهید. " دانش‌آموزان اصفهانی هم‌زمان با سراسر کشور مقارن با روز ششم ماه محرم‌الحرام، مراسم سوگواره عاشورایی را از مدارس نواحی و مناطق خود به سمت پایگاه‌های فعال برگزار خواهند کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور تعداد دانش‌آموزان اصفهانی در مراسم سوگواره "احلی من العسل"، ادامه داد: آمارها قابل پیش‌بینی نیست، اما به طور معمول در هر منطقه و نواحی بیش از یک هزار دانش‌آموزان است که با حضور در این مراسم پرشور، دسته‌های بزرگ عزاداری دانش‌آموزی اصفهان را خواهیم داشت.

وی درباره تشکیل هیئت‌های مذهبی در مدارس اصفهان، تصریح کرد: در ایام محرم‌الحرام هیئت‌های مذهبی و عزاداری دانش‌آموزان در حالی که لباس عزا به تن دارند برای زنده نگاه داشتن مکتب و قیام عاشورا به صورت خودجوش دانش‌آموزی در محل تحصیل مدارس خود به سینه‌زنی، نوحه‌خوانی و زنجیرزنی مشغول می‌شوند.

نم‌نبات با بیان اینکه محرم یادآور حماسه‌سازی انسان‌های والایی است که با نثار خون خود درس آزادگی را به همه بشریت ارزانی کردند و حضور جوانان عاشورایی عامل تحرک این نهضت تا امروز شده است، گفت: به منظور گسترش فعالیت‌های پرشورتر هیئت‌های مذهبی در ایام محرم و صفر، حیاط برخی از مدارس اصفهان به صورت رایگان در اختیار هیئت‌ها قرار می‌گیرد و دانش‌آموزان و اهالی محل با حضور و شرکت در مراسم مرثیه‌سرایی، قیام مکتب حسینی را زنده نگاه می‌دارند.

وی ادامه داد: در سال گذشته تعداد ۱۹۶ مدرسه در اختیار هیئت‌های مذهبی کلانشهر اصفهان قرار گرفت، اما امسال در حال حاضر نمی‌توانیم قبل از برگزاری مراسم هئیت‌ها آمار مدارس را اعلام کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه یکی از نیازهای انسان توجه به مباحث معنوی است، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت ایام محرم، امام راحل فرمودند؛ "این قیام پیروزی خون بر شمشیر است"، لذا نشان‌دهنده آن است که حرکت انسانی می‌تواند بر تمام قدرت‌های عالم مسلط باشد و در جمهوری اسلامی که تاسی از قیام امام حسین (ع)، همه دانش‌آموزان و فرهنگیان از این مسیر جدا نیستند و همین راه را ادامه خواهند داد.

کد خبر 674560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.