طنین محرم در کوچه پس‌کوچه‌های نایین + فیلم

اصحاب حسینی در جای‌جای شهرستان نائین از شهرهای نائین، بافران و انارک گرفته تا روستاهای مزرعه‌ امام، وندیش، هماآباد، عشرت‌آباد، کمال‌آباد و دیگر روستاها، عشق و ارادت خود را به سید و سالار شهیدان با برگزاری مراسم مختلف در مساجد، حسینیه‌ها و منازل شخصی خود ابراز می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتظار دلدادگان به سر و محرم از راه رسید. سیل عظیم عاشقان و دل‌سوختگان حسینی برای عشق‌ورزی و نوکری سر از پا نمی‌شناسند و در تکاپوی خدمت در عرصه‌های گوناگون در هیئت‌ها، مساجد و حسینیه‌ها و نیازمند عنایت امام حسین (ع) هستند.

هر شهر، هر محله، هر مسجد، هر هیئت و هر خانه فضایی برای عزاداری سید و سالار شهیدان است. محرم که می‌شود طنین غم، فضای حسینی و عاشورایی بر جای‌جای ایران اسلامی سایه می‌اندازد و قلب‌ها را آکنده از عشق به اهل بیت (ع) می‌کند. وجب به وجب صدای روضه شنیده می‌شود که با صدای گریه‌ای عمیق درهم آمیخته شده است.

مردمان این دیار هریک با رسم خاص خود به استقبال محرم می‌روند و به نحو متفاوتی این ماه را گرامی می‌دارند. اهالی نائین نیز همچون دیگر هموطنان آداب ویژه خود را برای استقبال از ماه عزای حسینی دارند. مردم در گوشه‌گوشه شهرستان نائین، شهرها و روستاها لباس مشکی بر تن می‌کنند و هوای گریه دارند، از خیابان امام خمینی (ره) تا خیابان شهید رجایی، از بلوار شهید حسینی تا بلوار شهید مطهری، از کوچه عدالت تا کوچه شهید یوسفیان، از محله محمدیه تا روستای مزرعه امام، از این اداره تا آن مغازه، همه برای عزا مهیا شده‌اند و لحظه لحظه با حسین (ع) و یاران وفادارش تجدید پیمان می‌کنند.

استقبال گرم نائینی‌ها از محرم‌الحرام

در تمام کشور به ویژه شهرهای تاریخی و مذهبی مردم با انجام آداب و رسوم متفاوت به استقبال ماه محرم و عزای سید و سالار شهیدان می‌روند. این مراسم در هر شهر و هر روستا به نوع متفاوتی برگزار می‌شود. مردم شهرها و روستاها به‌ویژه نوجوانان و جوانان با تعویض پرچم حسینیه‌ها، مساجد و هیئت‌ها و نصب پرچم عزا بر سر در خانه در کوچه‌ها، رنگ و بوی دیگری را به شهر می‌دهند تا همه چیز برای استقبالی ویژه از ماه محرم مهیا باشد.

طنین محرم در کوچه پس کوچه‌های نایین + فیلم

اصحاب حسینی در جای‌جای شهرستان نائین از شهرهای نائین، بافران و انارک گرفته تا روستاهای مزرعه امام، وندیش، هماآباد، عشرت‌آباد، کمال‌آباد و دیگر روستاها، عشق و ارادت خود را به سید و سالار شهیدان با برگزاری مراسم مختلف در مساجد، حسینیه و حتی منازل شخصی خود ابراز می‌کنند. مردم شهرها و روستاهای شهرستان نائین استان اصفهان با انجام مراسم سنتی و ویژه به استقبال ماه محرم رفته‌اند. متولیان زیادی در این شهرستان بانی برپایی مجالس عزاداری سیدالشهدا هستند تا رسم دیرینه و به‌جامانده از اجداد خود را بازنمایی کنند و ارادت خود به اباعبدالله الحسین را بار دیگر به نمایش بگذارند.

طنین محرم در کوچه پس کوچه‌های نایین + فیلم

صدای کاروان کربلا در گوشه گوشه نائین

مهدی علی‌بیگی، مسئول برنامه ندای محرم نائین به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برنامه ندای محرم به رسم هرساله از حسینیه محله چهل دختران با غبارروبی سقاخانه حضرت ابوالفضل (ع) آغاز می‌شود و با تعویض پرچم گنبد امام‌زاده سلطان سید علی (ع) به پایان می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: این برنامه شب آخر ماه ذی‌الحجه توسط گروه تعزیه‌خوانان زین العباد (ع) از حسینیه چهل دختران تا امام‌زاده سلطان سید علی (ع) نائین برگزار می‌شود و در این مسیر در حسینیه محله چهل دختران توسط پیرغلامان اباعبدالله الحسین (ع) بازگشایی و پس از آن پرچم گنبد و بارگاه امام‌زاده سلطان سید علی (ع) تعویض می‌شود.

استقبال بافران از محرم با اهتزاز پرچم‌های عزا بر فراز حسینیه‌ها

مجتبی پوربافرانی، مسئول کانون فرهنگی هنری باقرالعلوم مسجد جامع شهر بافران در حاشیه مراسم تعویض پرچم حسینیه شهر بافران خاطرنشان می‌کند: مراسم استقبال از ماه محرم و اهتزاز پرچم‌های حسینیه و قدمگاه امام رضا (ع) شهر بافران با حضور جمعی از پیرغلامان و خادمان حسینی، مردم و نوجوانان با حرکت دسته‌های عزا به سمت مساجد شهر بافران برگزار شد.

وی ادامه می‌دهد: در این مراسم پیش از چاووش‌خوانی و حرکت دسته عزا در شهر، پرچم‌های عزای اباعبدالله الحسین (ع) توسط پیرغلامان حسینی به دست نوجوانان بافرانی داده می‌شود و این نوجوانان در رأس دسته عزا قرار می‌گیرند.

مراسم سنتی چاووشی‌خوانی در روستای مزرعه امام

مراسم سنتی چاووشی‌خوانی و بانگ فرارسیدن ماه محرم و عزای سید و سالار شهیدان از حسینیه روستای مزرعه امام شهرستان نائین به سمت معابر اصلی روستا با حضور مردم به ویژه نوجوانان و جوانان روستا، از آداب خاص استقبال از محرم در این بخش از شهرستان نائین است.

در این مراسم دسته عزا در معابر اصلی روستای مزرعه امام با نواختن طبل و سنج و چاووشی‌خوانی سنتی حرکت و مردم روستا را در مراسم استقبال از ماه محرم و عزای اباعبدالله الحسین (ع) شریک می‌کند.

کد خبر 674498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.