سوریه پل ارتباطی تجاری میان اصفهان و سراسر دنیا است

دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه گفت: سوریه را باید به عنوان یک اقتصاد کوچک اما بازاری عمیق ببینیم زیرا این کشور می‌تواند پل ارتباطی مناسبی میان اصفهان و سایر کشورهای دنیا باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن شمشادی ظهر امروز _چهارشنبه بیست‌وهشتم تیرماه_ در همایش بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و سوریه که در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: از زمان مرحوم حافظ اسد و روی کار آمدن بشار اسد در ۲۰۰۱ میلادی که روند نیمه صنعتی شدن سوریه شروع شد که تا پیش از آن فقط در کشاورزی و دامپروری فعالیت می‌کرد.

وی افزود: سوریه در دهه‌های گذشته خودش را به سمت نیمه صنعتی شدن در زمینه‌های مختلف سوق داد و به جایی رسید که در ۲۰۱۰ میلادی و قبل از آغاز بحران در سوریه، شاهد صادرات محصولات مختلف سوریه را در کشورهای منطقه و حتی در کشورهای اروپایی بودیم؛ مواد غذایی همچنین محصولات نساجی سوریه از کالاهای مهم صادراتی به‌شمار می‌رفتند.

دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه تاکید کرد: وضعیت رو به رشد سوریه یکی از دلایلی بود که سوریه مورد هدف قرار گرفت.

شمشادی با بیان اینکه بازار و اقتصاد سوریه با دیگر کشورهای عربی متفاوت است، گفت: لزوماً تاجری که در عراق موفق است، نمی‌تواند در بازار سوریه نیز موفق باشد. زیرا این کشور روند نیمه‌صنعتی شدن را پشت سر گذاشته و در بسیاری از زمینه‌ها از جمله صنعت و کشاورزی، خود تولیدکننده بوده است؛ با همین میزان سهم واردات و صادرات میان ایران و سوریه از بین ۲۱ کشور هدف سازمان توسعه و تجارت ایران سوریه جایگاه سیزدهم را دارد.

وی ادامه داد: سوریه در هدف‌گذاری‌های جمهوری اسلامی ایران بسیار بااهمیت است این در حالی است که مشکلات متعدد تجاری میان ایران و سوریه وجود دارد.

دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه خاطرنشان کرد: زمینه‌های حضور تجاری در بازار سوریه با توجه به پتانسیل‌هایی که در استان اصفهان وجود دارد، می‌تواند فراهم شود؛ این ارتباطات می‌تواند گسترش فعالیت‌های تجاری دو کشور را به دنبال داشته باشد اما اینکه بازار سوریه را صرفاً برای صادرات محصولات خودمان ببینیم، باور نادرستی است.

شمشادی تاکید کرد: سوریه در همین شرایط کنونی که ۱۲ سال جنگ و همچنین مواجه آن با یکصد گروه تروریستی، همچنان مورد توجه بازرگانان و تجار سراسر دنیا است. علاوه بر این صدها شرکت تولیدی سوری در زمینه‌های مختلف صنعت، کشاورزی و پوشاک فعال بوده که بسیاری از آن‌ها به‌طور کامل تخریب شده است که زمینه‌های سرمایه‌گذاری آن توسط بخش دولتی و خصوصی وجود دارد.

وی افزود: در واقع بسیاری از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی در سوریه نیاز به بازسازی، افزایش سطح تولید، به‌روزرسانی و تزریق ماشین‌آلات جدید دارند، بستری مناسب برای سرمایه‌گذاریاست.

دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه با بیان اینکه با قراردادی که با شرکت‌های سوری بسته می‌شود می‌توان با ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب، شمال آفریقا و حتی اروپا مراودات تجاری ایجاد کرد، گفت: قانون سرمایه‌گذاری ۱۸ در سوریه اجازه سرمایه‌گذاری کامل را با توجه به ضمانت‌نامه‌های دولت سوریه به بازرگانان می‌دهد.

شمشادی با بیان اینکه پیشنهاد اتاق بازرگانی ایران و سوریه سرمایه‌گذاری مشارکتی با تولیدکنندگان سوریه است، گفت: سوریه را باید با یک اقتصاد کوچک اما بازاری عمیق ببینیم زیرا این کشور می‌تواند پل ارتباطی مناسبی میان اصفهان و سایر کشورهای دنیا باشد.

کد خبر 674440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.