گلوگاه‌های توسعه صنعت اصفهان کجاست؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آب، آلودگی و نیروی کار سه گلوگاه توسعه شهرک‌های صنعتی در اصفهان و پیرامون آن هستند.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آب، آلودگی و نیروی کار سه گلوگاه توسعه شهرک‌های صنعتی در اصفهان و پیرامون آن هستند، در خصوص مورد اول به نظر می‌رسد با توجه به پروژه انتقال آب، نگرانی کمتری وجود داشته باشد.

وی افزود: اما تمامی شهرک‌های صنعتی اصفهان مانند علویجه، دهق، مورچه خورت، جی و … با کمبود نیروی کار مواجه هستند، در صورتی که نرخ بیکاری زیر دیپلم در اصفهان پنج درصد است، به عبارت دیگر بیکاری افراد زیردیپلم در اصفهان از نوع طبیعی است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: توسعه شهرک‌های صنعتی در اصفهان به نیروی کار نیاز دارد و از صحبت‌های مسئولان می‌توان برداشت کرد که نیروی مورد نیاز شهرک‌های صنعتی جدید را بدون مهاجرت نمی‌توان تأمین کرد.

طغیانی اضافه کرد: با افزایش مهاجرت نیروی کار به استان، علاوه آب مورد نیاز صنعت باید آب شرب مهاجران را نیز تأمین کرد در صورتی که پروژه انتقال آب به استان برای صنعت است، بنابراین مسائل استان اصفهان پیچیده‌تر از مسائل استان‌های دیگر است. وقتی نیروی کار در استان وجود ندارد، به چه علت قرار است به تعداد شهرک‌های صنعتی استان اضافه شود؟ تصمیم برای افزایش تعداد شهرک‌های صنعتی در حالی است که در حال حاضر واحدهای صنعتی به علت کمبود نیروی کار به دنبال به کارگیری اتباع خارجه هستند.

وی تصریح کرد: بر اساس آمارهای رسمی از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۵ یک و نیم میلیون نفر به استان اصفهان مهاجرت کرده‌اند در صورتی که برای آب شرب این افراد چاره‌ای اندیشیده نشده و آبی برای آن‌ها منتقل نشده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: گلوگاه سوم توسعه شهرک‌های صنعتی در اصفهان، مسئله بحران آلودگی هوا است، به این صورت که افزایش تعداد شهرک‌های صنعتی در اصفهان و اطراف می‌تواند آلودگی هوا را تشدید کند.

کد خبر 674367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.