شهریه مدارس استعدادهای درخشان چقدر است؟

مدارس سمپاد بابت ارائه خدمات آموزشی بر اساس مصوبه‌ای که دارد، نصف شهریه مدارس غیرانتفاعی برجسته در همان منطقه شهر را دریافت می‌کنند، البته ما به طور معمول شهریه را از این مقدار بسیار کمتر دریافت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آزمون ورودی پایه هفتم مدارس سمپاد، رأس ساعت ۹ صبح روز _پنج‌شنبه اول تیرماه_ و آزمون تکمیل ظرفیت پایه دهم، رأس ساعت ۹ صبح روز _جمعه دوم تیرماه_ با حضور ۲۹۴ هزار و ۲۹۹ نفر دانش‌آموز در ۳۲ استان و ۱۷۶۳ حوزه آزمون به صورت هماهنگ کشوری برگزار شد.

بیش از ۲۹۴ هزار نفر در آزمون‌های ورودی پایه هفتم و دهم سمپاد شرکت کردند

الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به اعلام نتایج آزمون مدارس استعدادهای درخشان در مردادماه اظهار کرد: سال گذشته ۴۰ درصد از دانش آموزان مدارس سمپاد از تخفیف‌های حق‌ الثبت استفاده کرده‌اند؛ به دانش‌آموزانی که به هر دلیل به دلیل محدودیت‌های اقتصادی توان پرداخت شهریه این مدارس را ندارند تخفیف‌های گسترده‌ای از صد درصد تا درصدهای کمتر مانند ۵۰ و ۴۰ درصد ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در مجموع ۲۹۴ هزار و ۳۰۰ نفر در آزمون‌های ورودی پایه هفتم و دهم مدارس سمپاد امسال شرکت کردند، افزود: در آزمون ورودی پایه هفتم در مجموع ۲۰۸ هزار و ۱۳۲ نفر شرکت داشته‌اند که از این بین ۹۸ هزار و ۸۱ دانش‌آموز دختر و ۱۱۰ هزار و ۵۱ دانش‌آموز پسر بوده‌اند.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تصریح کرد: شرکت‌کنندگان آزمون ورودی پایه دهم نیز در مجموع ۸۶ هزار و ۱۶۸ نفر بودند که از این بین ۵۰ هزار و ۶۳۸ دانش‌آموز دختر و ۳۵ هزار و ۵۳۰ دانش‌آموز پسر بوده‌اند.

وی گفت: این آزمون‌ها در ۱۷۶۳ حوزه امتحانی کل کشور برگزار شده است که به تفکیک ۶۳۴ حوزه برای آزمون دختران در پایه هفتم، ۵۵۱ حوزه برای آزمون پسران در پایه هفتم، ۳۶۵ حوزه برای آزمون دختران در پایه دهم و ۲۱۳ حوزه برای آزمون پسران در پایه دهم بوده است.

یاوری با بیان اینکه در میزان شرکت‌کنندگان در این آزمون‌ها تغییر چندانی نسبت به سال‌های قبل نداشتیم، ادامه داد: نتایج این آزمون‌ها در مردادماه اعلام می‌شود.

وی درباره تفاوت در آمار پذیرفته‌شدگان این مدارس به تفکیک جنسیت اضافه کرد: در اینکه چه تعداد از پذیرفته‌شدگان سمپاد دختر و چه تعداد پسر هستند، هیچ تفاوتی نیست، به طور معمول با اندکی جابه‌جایی به صورت ۵۰ - ۵۰ است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره هزینه حق‌الثبت مدارس سمپاد خاطرنشان کرد: مدارس سمپاد بابت ارائه خدمات آموزشی بر اساس مصوبه‌ای که دارد نصف شهریه مدارس غیرانتفاعی برجسته در همان منطقه شهر را دریافت می‌کنند، البته ما به طور معمول شهریه را از این مقدار بسیار کمتر دریافت می‌کنیم.

وی درباره مشکلاتی که مدارس سمپاد از حیث ساختمان محل تحصیل و تجهیزات دارند، افزود: مدارس سمپاد با محدودیت‌های جدی از حیث ساختمان و تجهیزات مواجه هستند و ایجاب می‌کند خیران به ما کمک کنند. این دانش‌آموزان از با استعدادترین افراد کشور هستند، اما گاهی مدارسی که در آن درس می‌خوانند در معرض فروریختن و آسیب‌های جدی هستند؛ آموزش و پرورش تمام تلاش خود را می‌کند که به این مدارس توجه کند اما به هر حال این مدارس محدودیت‌های ساختمانی و تجهیزاتی جدی دارند و ما تلاش می‌کنیم این مشکلات رفع شود.

جامعه پویا و باانگیزه نیازمند مفاهمه اجتماعی با دانش‌آموزان است

پیش‌تر نیز احسان صنعتکار، رئیس اداره استعدادهای درخشان و پژوهشگران جوان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر برای رسیدن به یک جامعه پویا و باانگیزه نیازمند یک مفاهمه اجتماعی با دانش‌آموزان هستیم که نیاز است صدا و ایده‌های آنها را بشنویم و از خودشان برای حل مسائل اجتماعی کمک بگیریم.

وی گفت: بدون شک نسل دانش‌آموز امروز کشور، آگاه و نسبت به محیط پیرامونی خود حساس و دغدغه‌مند است، اما باید چنین رویدادها و بسترهایی فراهم تا کنشگری دانش‌آموزان نمایان شود.

رئیس اداره استعدادهای درخشان و پژوهشگران جوان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: بخش عمده‌ای از رسیدگی به مطالبه‌گری دانش‌آموزان نسل امروز نیازمند گفت‌وگوهای بی‌واسطه مسئولان با این قشر است که باید در تمام عرصه‌ها و ساحت‌ها تکثیر شود.

وی افزود: در نظام تعلیم و تربیت نباید دانش‌آموز را عنصری منفعل دانست، بلکه برای دانش‌آموز باید جایگاه کنشگری در نظر گرفته شود، زیرا بخش عمده‌ای از مسائل چه در حوزه تعلیم و تربیت و چه در سایر حوزه‌ها با مشارکت صحیح دانش‌آموزان، قابل تصمیم‌گیری برای رسیدن به راه‌حل‌ها است.

تحصیل ۲ درصد دانش‌آموزان کشور در مدارس استعدادهای درخشان

همچنین الهام یاوری، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اظهار کرد: حدود دو درصد دانش‌آموزان کشور در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه در کشور بیش از ۷۴۰ مدرسه استعدادهای درخشان داریم، گفت: حدود دو درصد دانش‌آموزان کشور در این مدارس تحصیل می‌کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه طبق قانون شهریه مدارس استعدادهای درخشان معادل نیمی از شهریه مدارس غیرانتفاعی همان منطقه است، افزود: مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها می‌توانند شهریه این مدارس را با توجه به وضعیت اقتصادی استان اندکی کم یا زیاد کنند.

وی تاکید کرد: همچنین از مدارس خواسته شده با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها شهریه دانش‌آموزان را در نظر گرفته و نگذارند به خانواده‌های دانش‌آموزان فشار اقتصادی وارد شود.

کد خبر 674360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.