چه الزامات ایمنی باید در تکایا و هیئت‌های مذهبی رعایت شود؟

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمینی‌شهر الزامات ایمنی تکایا و هیئت‌های مذهبی را تشریح کرد.

آتشپاد دوم مهدی مرادیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در صورتی که بعضی هیئت‌ها فضاهای بیشتری از معابر را به خود اختصاص می‌دهند باید توجه داشته باشند که مانعی برای تردد خودروهای امدادی محسوب نشوند، همچنین باید توجه داشت که این اماکن از خطوط انتقال برق و پست‌های برق فشاری قوی دور و دسترسی سریع و فضای کافی برای تخلیه افراد باید وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در صورتی که مراسم عزاداری در چادر برگزار می‌شود، باید به ازای هر ۵۰ نفر یک راه خروج وجود داشته و حین برگزاری مراسم، راه‌های خروجی باز باشد، افزود: خاموش‌کننده‌های حریق باید در محل برپایی مراسم نصب شوند؛ چراکه مواد قابل اشتعال از جمله چادرها، فرش، موکت و پرچم‌های عزاداری در این مکان‌ها وجود دارد و در صورت رخداد حادثه‌، به علت وجود مواد قابل اشتعال امکان گسترش حریق بیشتر است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمینی‌شهر با بیان اینکه پودر و گاز از مناسب‌ترین خاموش کننده‌ها محسوب می‌شوند و به ازای هر ۵۰ متر بهتر است یک خاموش کنند نصب شود، تصریح کرد: وجود روشنایی کافی در ساعات تاریکی و در راه‌های خروجی و راه‌های فرار، ضروری است؛ همچنین باید مد نظر داشت که افزون بر تأمین روشنایی کافی، محل‌های خروج دارای اختلاف سطح نباشند تا افراد حاضر در مراسم در صورت رخداد حادثه و فرار دچار مشکل نشوند.

نگهداری سیلندرهای گاز در محیطی امن و مناسب

وی با بیان اینکه نصب علائم خروج نیز می‌تواند در مواقع ضروری بسیار کمک کننده باشد، ادامه داد: برگزارکنندگان هیئت‌های مذهبی توجه داشته باشند که محل پخت غذا از محل برگزاری عزاداری باید حداقل شش متر فاصله داشته باشد، سیلندرهای گاز در محیطی امن و مناسب نگهداری شوند و تهویه مناسب فضا مد نظر قرار گیرد.

مرادیان با تاکید بر اینکه سیلندرهای گاز باید به صورت ایستاده نگهداری شوند و شیرهای آنها بسته باشد، گفت: وجود کپسول‌های اطفای حریق در آشپزخانه‌ها ضروری و استفاده از کابل‌های سیار ممنوع است. در صورتی امکان استفاده از کابل‌های سیار وجود دارد که کارشناس ایمنی در این خصوص نظر داده باشد و تشخیص دهد که با توجه به موقعیت، امکان استفاده از کابل سیار، ایمن و فراهم است.

وی با بیان اینکه میزان آمپر کابل‌های سیار باید با توجه به نظر کارشناس برق در نظر گرفته شود و از آمپر بالا برای آن استفاده نشود، اضافه کرد: تمام تأسیسات الکتریکی نیز باید به صورت اصولی و توسط تکنسین ماهر انجام، وسایل الکتریکی که ممکن است گرم شوند به وسیله حفاظ ایمن شوند، سیم‌کشی‌های برق باید استاندارد و متناسب با برق مصرفی باشند و از استفاده از فیوزهای تقویت‌شده یا غیر استاندارد خودداری شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمینی‌شهر با تاکید بر اینکه برای اتصال دو سر سیم‌ها به هیچ عنوان نباید از نوار چسب استفاده کرد و باید از ترمینال‌ها استفاده شود، اظهار کرد: معماری و شیوه ساخت مساجد و حسینیه‌ها باید به نحوی باشد که متناسب با تعداد افراد حاضر در مراسم راه‌های خروجی با عرض و جانمایی شده باشد و جهت درها باید رعایت شود. با توجه به حضور افراد به صورت تجمیعی در این اماکن، در صورت باریک یا برعکس بودن جهت درب خروج حین تخلیه اضطراری، احتمال وقوع حوادث وجود دارد.

لزوم بازنگری برق مجموعه برگزارکننده مراسم عزاداری

وی با بیان اینکه استفاده از درهای کرکره‌ای یا ریلی ممنوع است و باید از درهای روی پاشنه و لولا استفاده شود، افزود: راه‌های خروجی نباید قفل و بست داشته باشند و اگر قرار است بسته باشند، باید امکان راحت باز کردن آنها از سوی افرادی که در محل حضور دارند وجود داشته باشد؛ همچنین در مکان‌های دارای پرتگاه، جان‌پناهی با استحکام و دارای شرایط مناسب به خصوص در بالکن‌ها و پشت‌بام‌ها باید جانمایی شود که ارتفاع آن حداقل ۱۱۰ سانتی‌متر باشد.

مرادیان با بیان اینکه اگر مساجد بیش از یک طبقه دارند باید پلکان آنها دوربند داشته باشد و از نگهداری وسایل اضافی در پلکان‌ها خودداری شود، تصریح کرد: با توجه به احتمال سرایت دود و حرارت از داخل رایزر و داکت‌ها به قسمت‌های مختلف، تا حد امکان باید ارتباط بین فضاها محدود و قطع شود و در صورتی که در این مکان‌ها موتورخانه وجود دارد، باید از سایر قسمت‌ها جدا باشد.

وی ادامه داد: برق مجموعه برگزارکننده مراسم عزاداری باید مورد بازنگری قرار گیرد، از شبکه‌های برق استاندارد با کابل‌کشی، فیوزکشی و جعبه تقسیم‌های استاندارد استفاده شود و فیوزها متناسب با برق مصرفی باشند. روشنایی‌ها باید در قاب‌های ایمنی جاگذاری و تمام پریزهای معیوب تعویض شود.

لزوم پشتیبانی برق وسایل روشنایی، سیستم اعلام حریق و پمپ‌های آتش‌نشانی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمینی‌شهر با بیان اینکه از فیوزهای تقویت شده مورد استفاده قرار نگیرد، هر یک از تجهیزات کلید برق مستقل داشته باشند و از ایجاد انشعابات متعدد خودداری شود، تصریح کرد: حریم تابلوی برق‌ها باید عاری از ضایعات و مواد قابل اشتعال باشد و پیشنهاد می‌شود اگر مساجد یک طبقه هستند، ژنراتور داشته باشند تا در صورت قطعی برق، افراد حاضر در مراسم سردرگم نشوند.

وی با بیان اینکه ژنراتور تعبیه شده باید به گونه‌ای باشد که روشنایی، سیستم اعلام حریق و پمپ‌های آتش‌نشانی نصب شده در محل را پشتیبانی کند، ادامه داد: وسایل اضافی و ضایعات موجود در حسینیه‌ها، مساجد و سازه‌های سبک باید به صورت مرتب جمع‌آوری شوند و در صورت وجود انبار در مساجد و حسینیه‌ها، اصول انبارداری باید در آن رعایت و قفسه‌بندی به صورت استاندارد انجام شود.

مرادیان با بیان اینکه از نگهداری کالا بدون قفسه خودداری شود و در قفسه‌ها هیچ کالایی نباید خارج از قفسه قرار داشته باشند، گفت: افراد توجه داشته باشند که در مساجد و حسینیه‌ها باید به میزان کافی جعبه آتش‌نشانی با پوشش‌دهی کامل فضاها وجود داشته و ورودی ساختمان، شیر آتش‌نشانی تعبیه شود.

کد خبر 674358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.