باید و نبایدهای یک هیئت تراز

به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم به بررسی نقش هیئات مذهبی و باید و نبایدهای سه عنصر اصلی آن پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هیئات به‌عنوان یکی از ارکان اصلی جهاد تبیین با دارا بودن ویژگی‌هایی از جمله مردمی بودن و حضور اقشار مختلف کنار یکدیگر از جمله اماکنی است که این مجموعه را از دیگر تشکل‌ها و جمع‌ها متمایز می‌کند.

در این اجتماع منحصر به فرد، سه عنصر «مردم»، «روحانیت» و «مداح» با وجود تمام تفاوت‌ها، زیر بیرق اباعبدالله کنار هم جمع شده و به عزاداری می‌پردازند اما گاهی اوقات شاهدیم که در این اجتماع، آسیب‌هایی هرچند کوچک و جزئی مطرح می‌شود که رهبر انقلاب در بیانات خود در ادوار مختلف برای جلوگیری از این آسیب‌ها توصیه‌هایی داشته‌اند که در ادامه به مرور آن‌ها می‌پردازیم:

رهبر معظم انقلاب درباره فضای جلسات معتقدند که باید تلفیقی از عنصر «منطق» و «عاطفه» باشد و در این راستا بیان می‌کنند: «اولاً اساس حرکت عمومی تشیع علاوه بر منطق قوی بر عواطف بود. از روز اول تا امروز در کنار عقل، عشق حضور جدی داشت؛ برای همین هم حرکت تشیع نابود نشد یعنی از بین نرفت. منطق قوی است. یعنی صرف عواطف نیست، اما منطق تنها هم نیست. عواطف هم با آن درآمیخته است.»

هیئت‌های مذهبی باید کلاس درس باشد

همانطور که در ابتدا بیان شد یکی از اجزا هیئات، روحانیت و یا همان سخنرانان هستند که رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت و کارکرد منبر در هیئت می‌فرمایند: «هیئت‌های مذهبی باید کلاس درس باشد. یعنی اگر کسی ۱۰ جلسه یا یک دهه رفت پای منبری نشست، آخر دهه احساس کند یک مطلب را فهمیده است. مثلاً فهمیده باشد که خواص و عوام عاشورا چه کسانی بودند و چه موضوعاتی موجب شد تا عده‌ای در برابر امام معصوم علیه‌السلام قرار بگیرند و او را به شهادت برسانند.» و در همین راستا تاکید می‌کنند که: «عزاداری را واقعاً به معنای حقیقی کلمه باید به صورت کلاس درس دربیاوریم. این حالت را ما الان کم می‌بینیم، به‌خصوص در هیئت‌ها کم مشاهده می‌شود. این جزو نقص‌های کار کنونی کشور ما است. این همه مجالس عزا و این همه مناسبت‌های مربوط به وفات و شهادت و موالید ائمه علیهم‌السلام که اجتماعات مردم را به صورت طبیعی به وجود می‌آورند یک فرصت بسیار بزرگی است که از این فرصت‌ها باید شما استفاده کنید.»

از دیگر عناصر هیئات مداحان اهل بیت هستند که اگر برخی از نکات را در دستورکار خود قرار ندهند، نه تنها هیئات را از وظیفه اصلی خود یعنی کانون جهاد تبیین بودن دور می‌کنند بلکه می‌توانند دقیقاً به ایفای نقش در برابر این مهم بپردازند و در همین راستا رهبر انقلاب بیان می‌کنند: «وظیفه و مسئولیت بزرگ جامعه‌ی مداح این است که مطالبش پُرمغز و پُرمحتوا باشد و به شیوه درست این را اداره کند؛ هم در مصیبت و مدایح، و هم در عزا و جشن. باید مطالب با شکل‌های مختلف و در قالب‌های مختلف بیاید.»

باید در تعلیم مطالب، نیاز زمان را پر کنیم

از دیگر توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به مداحان، توجه به مسائل روز است که در همین باره تاکید می‌کنند: «باید بدانیم که اگر فاطمه زهرا (س) امروز در بین ما ظاهر می‌شدند و یک ساعت، دو ساعت و یا یک روز در بین مردم می‌آمدند، ما را به چه چیزی امر می‌کردند؟ انگشت اشاره به کدام راه از راه‌هایی که در مقابل ما گشوده است، دراز می‌کردند و به ما می‌گفتند که از این راه بروید؟ ما باید آن را دنبال کنیم و در تبیین و تعلیم و معرفتی که می‌خواهیم به مستمع بدهیم، آن را ملاحظه کنیم و نیاز زمان را پُر کنیم.»

شاید یکی از نکاتی که معظم له از سال‌های قبل بر آن تاکید داشتند اما همچنان شاهد آسیب‌هایی از سمت برخی از مداحان در این عرصه هستیم، تقلید آن‌ها از برخی آهنگ‌ها است که در این باره بیان می‌کنند: حالا به عنوان مثال مداح یا خواننده ما بیاید در رادیو و تلویزیون به تقلید – آن هم غلط – آهنگ غربی یا آهنگ مجالس لهو را در مجلس ایمان و در مجلس معنویت تکرار کند، این درست نیست؛ این غلط است.

و در نهایت ویژگی سوم هیئات مردمی بودن آن است که رهبر انقلاب درباره این ویژگی بیان می‌کنند: اسم هیئت در آن تبادر عرفی، [به معنی‌] بی‌نظمی است؛ می‌گویند فلانی هیئتی عمل می‌کند، یعنی بی‌نظم عمل می‌کند. خب، هیئتی بودن که به اصطلاح تعبیری از بی‌نظم بودن است به‌خاطر چیست؟ به‌خاطر این است که وقتی کسی وارد هیئت امام حسین (ع) می‌شود، هیچ‌کس به او نمی‌گوید فلان جا بنشین، فلان جا ننشین؛ فلان جور بنشین، فلان جور ننشین؛ کِی بیا، کِی برو؛ کاملاً همه تحرّکات، برخاسته از اراده مردم و خواست خود مردم است که آن هم ناشی از ایمان آن‌ها است. این چیز خیلی خوبی است، این را باید نگه دارید؛ یعنی ارتباط هیئت را به ایمان مردم و عشق مردم و جاذبه و گیرایی خود هیئت و خود این کانون را برای دل‌های مردم باید نگه دارید، این را باید حفظ کنید، یعنی جوری نشود که حالت اداری و مانند این‌ها پیدا بکند.

هیئت کانون جهاد است

به گزارش ایمنا، زمانی که به تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نگاهی می‌اندازیم شاهدیم که هیئات مذهبی و کانون مساجد با تربیت نیروهایی در تراز اتقلاب اسلامی نقشی مثال‌زدنی ایفا کردند و در این میان شاید عده‌ای تصور کنند این نقش‌آفرینی و تأثیرگذاری محدود به همان روزها بود در حالی که رهبر انقلاب تاکید دارند: هیئت، کانون جهاد است؛ جهاد فی‌سبیل‌الله، جهاد در راه احیای مکتب اهل‌بیت، مکتب امام حسین (ع)، مکتب شهادت. خب ائمّه (ع) چه جور جهادی می‌کردند؟ ائمّه جهاد نظامی که نمی‌کردند؛ جز معدودی -فقط حضرت امیرالمؤمنین، امام حسن مجتبیٰ و حضرت امام حسین با شمشیر جنگیدند- بقیّه‌ی ائمّه که با شمشیر نجنگیدند؛ جهادشان چه بود؟ «جهاد تبیین». اینکه همین که بنده مکرّر تکرار می‌کنم تبیین یا جهاد تبیین، -تبیین کنید، روشنگری کنید.- هیئت، محلّ جهاد تبیین است. به نظر من از این «اَحیوا اَمرَنا» این نکته بسیار مهم استفاده می‌شود.

کد خبر 674346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.