رکورد جدید پرتغال در استفاده از انرژی تجدید پذیر

کشور پرتغال از جمله کشورهایی است که طی چند ماه اخیر در استفاده از انرژی تجدید پذیر به رکوردهای چشمگیری دست یافته است. استفاده صحیح از انرژی خورشیدی، واردات برق از اسپانیا و تقاضای کمتر از جمله دلایل موفقیت این کشور مطرح شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس داده‌های جدید از مرکز انرژی پاک Ember، برای اولین بار در ماه گذشته، بیش از نیمی از برق کشور پرتغال توسط انرژی خورشیدی و بادی تولید شد. رکورد استفاده از انرژی تجدیدپذیر توسط کشور پرتغال در ماه آوریل به ۵۱ درصد رسید. پیش از این، رکورد قبلی ۴۹ درصد در دسامبر سال ۲۰۲۱ بود.

استفاده صحیح از انرژی خورشیدی، واردات برق از اسپانیا و تقاضای کمتر (مصرف بهینه)، از جمله عواملی هستند که انرژی تولید شده توسط سوخت‌های فسیلی را بر خلافت کاهش نیروگاه‌های آبی ناشی از خشکسالی، تنها به ۲۴ درصد رساند.

Nicolas Fulghum، تحلیلگر این مرکز تحقیقاتی می‌گوید: « در حالی که بحران زمستان سخت را پشت سر گذاشتیم و اروپا از زمستان بحرانی خارج شد، اما تداوم باد و خورشید در ماه‌های بعدی برای اروپا سودآور است. در بهار امسال، انرژی‌های تجدیدپذیر تأثیر خشکسالی و قیمت بالای برق را در سراسر اتحادیه اروپا کاهش داد. علاوه بر این، استفاده از انرژی پاک باعث شده است که انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش پیدا کند.»

رکورد جدید پرتغال در استفاده از انرژی تجدید پذیر

اما سوال اینجاست که چگونه کشور پرتغال در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به چنین موفقیتی دست یافته است؟

پرتغال در چند ماه گذشته روی زیرساخت‌های خورشیدی خود کار کرد و اکنون در حال بهره بردن از مزایای چنین زیرساخت‌هایی است. به عبارتی، سال گذشته، این کشور ۰.۹ گیگاوات فتوولتائیک خورشیدی نصب کرد که ظرفیت خورشیدی کشور را به میزانی بیش از ۵۰ درصد، به ۲.۵ گیگاوات افزایش داد. چنین ظرفیتی برای تأمین برق حدود یک میلیون خانه کافی است.

در نتیجه، چنین اقدامی کمک کرد تا تولید انرژی خورشیدی در آوریل به بالاترین حد خود یعنی ۳۶۰ گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با رکورد قبلی به میزان ۳۰۰ گیگاوات ساعت در جولای و آگوست ۲۰۲۲ افزایش قابل توجهی داشت. گفتنی است که انرژی بادی در کشور پرتغال این امکان را برای این کشور فراهم آورد تا مصرف زغال سنگ را در سال ۲۰۲۱ حذف کند.

کد خبر 674318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.