لزوم بازخوانی میراث مکتوب برای توسعه همکاری‌های علمی ایران و ازبکستان

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان گفت: نخستین نقطه کارآمد برای توسعه همکاری‌های علمی دو کشور، احیا و بازخوانی میراث مکتوب است که باید مدنظر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مریم سعیدیان امروز _سه‌شنبه بیست‌وششم تیرماه_ در مراسم بازدید هیئت مرکز تمدن اسلامی جمهوری ازبکستان از دانشگاه اصفهان اظهار کرد: امیدواریم حضور هیئت مرکز تمدن اسلامی جمهوری ازبکستان در کشور و دانشگاه اصفهان، فرصتی را به منظور توسعه همکاری‌های بین دو کشور همسایه فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از زبان فارسی که با آن صحبت می‌کنیم، سوغاتی از بخارا است، افزود: امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که زبان فارسی، تبدیل به زبان علمی و عمومی شود. دو کشور همسایه ایران و ازبکستان، دو کشور همسایه با روابط عمیق فرهنگی و تمدنی با سنت‌های آئینی و مشارکت‌های اجتماعی، مشاهیر، دانشمندان و بسیاری از حوزه‌های تمدنی و تاریخی مشترک هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز بسیاری از میراث تمدنی و تاریخی ما در مراکز علمی و میراث مکتوب دو کشور محفوظ است، تصریح کرد: نخستین نقطه کارآمد برای توسعه همکاری‌های علمی دو کشور، احیا و بازخوانی میراث مکتوب است که باید مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه زبان و ادبیات فارسی، گفت‌وگوی ادیان توحیدی و سبک زندگی ایرانی اسلامی، محورهای مشترکی هستند که هم‌اکنون نیاز به تأمل و تقویت این حوزه‌های تمدنی داریم، ادامه داد: امیدواریم از فرصت وجود آمادگی‌ها و ظرفیت‌ها به منظور افزایش همکاری و تعمیق آنها، استفاده شود.

سعیدیان با اشاره به سابقه همکاری و امضای ۱۷ سند همکاری جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان گفت: حضور هیئت فرهیخته مرکز تمدن اسلامی جمهوری ازبکستان در کشور غنیمت محسوب می‌شود و از همین رو باید از آن نهایت بهره‌برداری صورت گیرد.

وی اضافه کرد: محورهای شکل‌گیری رویدادهای علمی مشترک با نگاه به پهنه تمدن ایران و اسلام، احیای گنجینه‌های در اختیار با رویکرد تقویت زبان فارسی، شکل‌گیری مراکز مشترک علمی و دانشی و شکل‌گیری تیم‌های کارشناسی به منظور تقویت همکاری‌ها در حوزه دانشی، فناوری و نوآوری باید مد نظر قرار گیرد.

وجود آمادگی برای همکاری با مراکز علمی و فرهنگی ایران و دانشگاه اصفهان

نوظیم خان محمودوف، رئیس مجمع بودجه عمومی مرکز تمدن اسلامی ازبکستان نیز در این مراسم اظهار کرد: روابط خوبی بین دو کشور ایران و ازبکستان برقرار شده و پیرو نشست برگزار شده سال گذشته در سمرقند، ۱۷ سند همکاری به امضا رسیده است.

وی با بیان اینکه تمرکز روی مرکز ابن‌سینا است، افزود: این سفر، نخستین سفر انجام شده در حوزه مبادلات آکادمیک در پی سندهای امضا شده و تمرکز روی فرهنگ غنی قرار گرفته است؛ از همین‌رو برنامه‌ای ترکیبی از بازدیدها و حضور در نمایشگاه‌ها و استان‌های قم، تهران و همدان در نظر گرفته شده است.

رئیس مجمع بودجه عمومی مرکز تمدن اسلامی ازبکستان با تاکید بر استقبال از گفت‌وگوهای انجام شده، تصریح کرد: حضور در دانشگاه اصفهان برای توسعه همکاری‌های متقابل، باعث افتخار است و آمادگی بسیار خوبی برای همکاری با مراکز علمی و فرهنگی ایران و دانشگاه اصفهان داریم.

زبان فارسی؛ اصلی‌ترین راه ارتباطی ایران و ازبکستان

ابوالحسن فیاض، عضو هیئت علمی گروه تاریخ و ایران‌شناسی دانشگاه اصفهان، نیز در این مراسم اظهار کرد: کشورهای ایران و ازبکستان دو پاره از تمدن هستند و در درجه اول، زبان فارسی اصلی‌ترین راه ارتباطی آنها است و از همین‌رو، تاکید بر زبان فارسی در این جلسات می‌تواند بسیار مفید و مؤثر واقع شود.

وی با بیان اینکه در صورتی که حلقه وصل دو کشور تقویت نشود، ممکن است دورافتادگی‌ها ادامه پیدا کند، افزود: اصفهان و سمرقند، دو شهر خواهرخوانده هستند، اما تاکنون بروز و نمود بیرونی زیادی نداشته است. دانشنامه ابن‌سینا به پنج زبان تألیف و تنظیم شده است، اما از زبان فارسی در آن صحبتی نشده که لازم است این موضوع مد نظر قرار گیرد.

عضو هیئت علمی گروه تاریخ و ایران‌شناسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه دانشگاه اصفهان می‌تواند برای تقویت بعد خواهرخواندگی روابط آکادمیک را در سطح بالاتری ارتقا دهد، تصریح کرد: گروه تاریخ آماده همکاری در خصوص این موضع است. با توجه به وجود شخصیت «امیرعلی شیرنوایی» در سابقه تمدنی این کشور، پیشنهاد می‌شود کانونی تحت عنوان نوایی تأسیس و روابط سالانه و تبادلات علمی بر اساس برنامه‌ای منضبط دنبال شود.

راه بازگشت به تمدن بزرگ اسلامی، همبستگی، ارتباط و تلاش‌های علمی است

اصغر منتظرالقائم، عضو هیئت علمی گروه تاریخ و ایران‌شناسی دانشگاه اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: دو کشور ایران و ازبکستان وجوه مشترکی از جمله هنر و معماری، نخبگان و بزرگان علمی دارند؛ زمانی که در شهرهایی از جمله بخارا و سمرقند قدم برمی‌دارید، گمان می‌کنید که در شهرهایی از جمله اصفهان، همدان و شیراز قدم برداشته‌اید.

وی افزود: مسلمانان دانش بشری را از قرن اول هجری یا هفتم میلادی تا قرن هفدهم میلادی پیش بردند و به بشریت خدمت کردند. مراکز تمدنی اسلامی استانبول، اصفهان، دهلی، هرات و سمرقند تا قرن هفدهم میلادی در اوج شکوه و زیبایی و عظمت بودند.

عضو هیئت علمی گروه تاریخ و ایران‌شناسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه این دانش بشری بود که دانشمندان اسلامی آن را به پیش بردند و به اروپاییان انتقال دادند، تصریح کرد: راه بازگشت به تمدن بزرگ اسلامی، همبستگی، ارتباط علمی و تلاش‌های علمی است.

کد خبر 674248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.