آیت‌الله رئیسی سد چمشیر را افتتاح کرد

با حضور رئیس‌جمهور سد چمشیر به عنوان بلندترین سد بتنی غلطکی غرب آسیا افتتاح شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دور دوم سفر استانی دولت مردمی به استان کهگیلویه و بویراحمد، سد چمشیر به عنوان بلندترین سد بتنی غلطکی غرب آسیا را افتتاح و از واحد اول نیروگاه این سد نیز بهره‌برداری کرد.

مطالعات ساخت این سد در سال ۱۳۷۳ و عملیات اجرایی از سال ۱۳۹۱ با اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های ذی‌ربط و با اعتباری حدود ۲۳۰ میلیون یورو شروع شده بود، اما عملیات ساخت آن با توقف و کندی مواجه بود که با تلاش‌های ۲۲ ماهه دولت مردمی و تخصیص اعتبار ویژه، تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسید.

سد چمشیر با ارتفاع ۱۵۱ متر و طول تاج ۵۸۰ متر، دارای مخزنی به حجم ۲.۳ میلیارد متر مکعب، دریاچه‌ای به طول ۴۸ کیلومتر و مساحت دریاچه ۵۱ کیلومترمربع در تراز نرمال است.

همچنین نیروگاه برق‌آبی چمشیر دارای ۳ واحد بزرگ هر یک به ظرفیت ۵۵ مگاوات و دو واحد کوچک (زیست‌محیطی) هر یک به ظرفیت ۵.۵ مگاوات (در مجموع ۱۷۶ مگاوات) است که از طریق پست ۲۳۰ کیلوولت چمشیر به شبکه سراسری متصل می‌شود.

مهمترین هدف از احداث این سد، تعدیل شوری رودخانه زهره و بهبود کیفیت آب پایین دست است که با ذخیره‌سازی سیلاب در ماه‌های تر و رهاسازی آب در طول سال به ویژه در بازه زمانی خردادماه تا مهرماه می‌تواند ضمن جلوگیری از ایجاد خسارت ناشی از سیل، باعث شکوفایی و رشد اقتصادی منطقه و تأمین امنیت غذایی شود.

آبگیری سد چمشیر ، بیست‌وهفتم دی‌ماه سال گذشته با موفقیت انجام شد و خوشبختانه نتایج پایش مستمر کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب حاکی از نقش بسیار مثبت سد چمشیر بر کیفیت آب پایین‌دست است.

رئیس‌جمهور پس از افتتاح رسمی این سد، دقایقی در جمع کارکنان این مجموعه حضور یافت و ضمن گفت‌وگو و شنیدن دیدگاه‌ها و مطالبات ایشان، دستوراتی برای رسیدگی به خواسته‌های آنها صادر کرد.

کد خبر 674036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.