برای مشاهده نمون برگ هدایت تحصیلی به کجا مراجعه کنیم؟

فرآیند هدایت تحصیلی، فرایندی برای ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آموزان است و دانش‌آموزان با استفاده از آن می‌توانند به شناخت بهتری از استعدادها، توانایی‌ها و حتی علایق خود برسند و انتخاب رشته مناسب‌تری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: دانش‌آموزان پایه نهم، پس از طی مسیر سه ساله فرآیند هدایت تحصیلی و کسب شایستگی‌های لازم در راستای انتخاب مسیر زندگی تحصیلی شغلی و انتخاب رشته تحصیلی، از روز گذشته _یکشنبه بیست‌وپنجم تیرماه_ می‌توانند با مراجعه به صفحه شخصی خود در سامانه my.medu.ir و بخش هدایت تحصیلی، نسبت به مشاهده اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب رشته تحصیلی آگاهانه اقدام کنند.

وی افزود: مدیران مدارس متوسطه اول با مراجعه به سامانه سیدا، می‌توانند نسبت به مشاهده و دریافت نمون‌ برگ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم و هدایت آنها به مدارس متوسطه دوره دوم اقدام کنند. برگزاری جلسات راهنمایی گروهی برای دانش‌آموزان و والدین و ارائه خدمات مشاوره فردی توسط مشاوران مدارس به دانش‌آموزان متقاضی مورد تأکید و انتظار است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه عملکرد تمام فعالان در فرایند هدایت تحصیلی در سطح مدرسه، ناحیه، شهرستان و استان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: فرآیند هدایت تحصیلی امسال نسبت به سال‌های گذشته تغییرات مثبتی داشته است. از جمله این تغییرات، می‌توان به استانداردسازی آزمون‌های مشاوره‌ای، تحلیل نتایج حاصل از اجرای آزمون‌های رغبت و توانایی در قالب سیستم خبره فردی برای هر دانش‌آموز به صورت منحصر به فرد، استفاده از ظرفیت فضای بصری و تولید محتوای چندرسانه‌ای برای دانش آموزان، والدین، مشاوران، مدیران و تولید کارتابل فردی هدایت تحصیلی برای دانش‌آموزان، مشاوران و مدیران در سامانه هدایت تحصیلی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: مشاوران، مدیران و کارشناسان این حوزه، نسبت به تکمیل گام نهایی فرآیند هدایت تحصیلی و انتخاب رشته مناسب دانش‌آموزان و ثبت‌نام به موقع دانش‌آموزان در مدارس متوسطه نظری و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، تمام تلاش خود را به کار ببندند تا شاهد هدایت منطقی و مطلوب آینده‌سازان ایران اسلامی به سوی رشته‌های تحصیلی، متناسب با شرایط و ویژگی‌های شخصیتی، استعدادها، توانایی و علاقه دانش‌آموزان باشیم.

نحوه محاسبه عملکرد تحصیلی هر پایه برای ورود به پایه دهم

محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره زمان صدور نمون‌برگ‌های هدایت تحصیلی پایه نهم اظهار کرد: تا بیستم تیرماه صدور هدایت تحصیلی را به‌طور آزمایشی برای یک استان انجام دهیم، اما اجرای قطعی آن برای کل کشور در دهه سوم تیرماه انجام می‌شود.

وی با یادآوری اینکه ثبت‌نام نهمی‌ها در پایه دهم منوط به داشتن برگه هدایت تحصیلی است، درباره چرایی باز نشدن ثبت‌نام الکترونیکی پایه دهم در سامانه my.medu.ir، افزود: ثبت‌نام الکترونیکی پایه دهم در سامانه مربوطه باز نشده، زیرا هنوز برگه‌های هدایت تحصیلی صادر نشده است. البته در هیچ سالی هدایت تحصیلی زودتر از پایان تیرماه آماده نمی‌شد و سال قبل نیز برگه‌های هدایت تحصیلی در نیمه دوم مردادماه صادر شد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای صدور هدایت تحصیلی تمام اطلاعات دانش‌آموزان باید از سامانه ثبت نمرات به سامانه هدایت تحصیلی منتقل شود، تصریح کرد: نمرات عمده دانش‌آموزان آماده است، اما باید اطلاعات کل دانش‌آموزان در سامانه ثبت شود تا اطلاعات را برای هدایت تحصیلی منتقل کنیم.

وی گفت: در برگه هدایت تحصیلی مؤلفه‌های مربوط به «مشاوره تحصیلی» که شامل نظر دانش‌آموز، نظر اولیا، نظر دبیران و مشاور است، ۶۵ امتیاز و عملکرد تحصیلی دانش‌آموز ۳۵ امتیاز دارد.

کاظمی ادامه داد: عملکرد تحصیلی دانش‌آموز در پایه هفتم با ضریب یک، در پایه هشتم با ضریب یک و در پایه نهم با ضریب سه و در عناوین درسی مشخص به هر رشته تحصیلی در پایه دهم محاسبه می‌شود؛ به عنوان مثال برای رشته علوم تجربی و علوم ریاضی، نمرات دروس علوم و ریاضی دانش‌آموزان در سه پایه یاد شده و با ضرایب یاد شده محاسبه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که در مؤلفه مشاوره تحصیلی که شامل نظر دانش‌آموز، نظر اولیا، نظر دبیران و مشاور می‌شود و ۶۵ امتیاز دارد، نظر دانش‌آموز اثربخش‌تر است یا نظر اولیا و دبیران؟، خاطرنشان کرد: به‌طور تقریبی امتیاز آن‌ها یکی و به صورت ۱۰ امتیاز، ۱۰ امتیاز رده‌بندی شده است.

کد خبر 674008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.